چگونه زبان انگلیسی را برای کنکور بخوانیم

چگونه زبان انگلیسی را برای کنکور بخوانیم

این روز ها تعداد زیادی از دانش آموزان رو می بینیم که از کلاس های خصوصی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده می کنند و هزینه های کم و زیادی رو برای این کلاس ها پرداخت می کنند. اما آیا فقط شرکت در کلاس های خصوصی برای گذر از تست های زبان کنکور کافیه؟ اصلا چطور زبان انگلیسی یاد بگیریم؟ با چه روشی و چگونه زبان کنکور را 100 بزنیم؟
در این مقاله ابتدا تست های درس زبان انگلیسی رو تو کنکور سراسری بررسی می کنیم و بعد روش هایی رو برای یادگیری لغات انگلیسی و گرامر زبان کنکور به شما خواهیم گفت. در ضمن مقاله نحوه مطالعه زبان انگلیسی رتبه های برتر کنکور می تونه راهنمایی های خوبی برای مطالعه این درس به شما بده. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


مشاوره تحصیلی خصوصی
جهت ثبت نام در مشاوره تحصیلی به سبک علی میرصادقی، عدد 66 رو به 3000909030 بفرست!!

درس زبان انگلیسی کنکور سراسری

ضریب درس زبان انگلیسی توی کنکور سراسری 2 هست و 25 تست از درس زبان انگلیسی تو کنکور طرح میشه. معمولا از این 25 سوال، 8 تست لغت، 4 تست گرامر، 5 تست cloze test و 8 تست reading یا همون درک مطلب هست. میشه رکورد فرارترین درس رو اختصاص داد به درس زبان انگلیسی. حالا می پرسید چرا؟ به دلیل لغات زیادی که باید حفظ کنیم و هر کدوم از این لغات چندین معنی مختلف دارند و تو حالت های مختلف جمله، معنی شون عوض میشه. شما برای یادگیری زبان انگلیسی کنکور، باید همه معانی لغات رو حفظِ حفظ باشید. چون رد شدن از سد سوالات درس زبان انگلیسی کنکور بدون حفظ بودن لغات، اصلا امکان پذیر نیست. نمیگم سخته ها؛ میگم امکان پذیر نیست. به فکر گزینه های امداد غیبی یا شانس و این ها اصلا نباشید و به جای این کارها فقط و فقط تمام تمرکزتون رو، روی مطالعه درست زبان انگلیسی بذارید. خب همونطور که اشاره کردیم، مسئله اصلی اینه که چگونه زبان کنکور را بخوانیم؟

روش مطالعه دروس حفظی برای کنکور راهنمایی های خوبی رو در اختیارتون قرار میده.

چگونه زبان انگلیسی کنکور را بخوانیم؟

خیلی از خانواده ها به خواست خود بچه ها یا به صلاح دید خودشون، در سنین مختلف بچه هاشون رو به کلاس های خصوصی زبان فرستادند. تعدادی از این بچه ها با علاقه استقبال کردند و عده ای هم نخواستند. این جا خانواده ها مجبور شدند که وارد عمل بشن. بعضی از بزرگترها زورشون به بچه ها چربیده و باعث شده که بچه ها با زور و زحمت هم که شده به یه حد نصابی از دانش توی درس زبان انگلیسی برسند و حداقل باهاش غریبه نباشند. بعضی ها هم نخواستند که به اجبار درس خوندن رو به بچه ها تحمیل کنند. خلاصه که اون دسته از دوستان که با درس زبان انگلیسی هر چند کم هم آشنا باشند، متوجه هستند که منظورم از فرار بودن این درس عزیز چیه. حفظ کردن لغت زبان انگلیسی مثل حل کرد تمرین هندسه نیست که با یه فرمول بتونید چندین مسئله حل کنید. اتفاقا کاملا هم برعکسه؛ چون شما برای تست زدن باید حداقل 10 تا لغت حفظ باشید تا بفهمید اصلا سوال چی میگه و از ما چی می خواد. پس بنابراین لغات از مهم ترین اصول یادگیری زبان انگلیسی هست و در کنار اون، گرار زبان انگلیسی، نقش مهمی در تست های زبان کنکور دارند. در ادامه قراره که به این سوال که چگونه زبان کنکور را بخوانیم پاسخ دهیم تا شما بتونید در این درس پیشرفت کنید.

چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟

چگونه زبان بخوانیم

اینکه چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم از اولین و مهم ترین سوالات تو یادگیری زبان انگلیسی کنکور هست. نه من؛ نه هیچکدوم از اساتید بزرگ درس زبان انگلیسی؛ نمی تونیم بگیم که چند ساعت لازمه که شما تمام لغاتی که لازمه بلد باشید رو یاد بگیرید. چون اولا قدرت یادگیری هر فرد با فرد دیگه کاملا متفاوته و ممکنه مثلا من تو یک ساعت 10 تا لغت انگلیسی حفظ کنم و شما تو همون مدت زمان، بتونید 20 لغت حفظ کنید. البته قدرت یادگیری متفاوت افراد فقط به درس زبان مربوط نیست؛ تو همه زمینه ها می تونیم به جرات بگیم که افراد با هم متفاوتند. دوما همونطور که گفتم، زبان انگلیسی درس فراری هست و حفظ کردن لغاتش یه جورایی گاوِ نر می خواهد و مردِ کهن. چون هر لغت ممکنه چندین معنی مختلف داشته باشه و شما موظف هستید برای کنکور و امتحان همه معانی مختلف رو یاد بگیرید و سعی کنید تو حافظه بلند مدت خودتون ثبتش کنید. از طرف دیگه توی درس زبان، لغات مشابه زیادی وجود دارند که مثلا از نظر املای کلمه یک یا دو حرف متفاوت دارند و تقریبا شبیه هم هستند، اما از نظر معنی بسیار با هم متفاوت هستند.

پس به جای اینکه یه وقت مشخصی تعیین کنید واسه حفظ کردن طوطی وار کلمات، می تونید لغات مهم کتاب های درسی تون که منابع کنکور سراسری هستند رو استخراج کنید و تو یه دفتر یا دفترچه یادداشت کنید تا از اون حالت پراکندگی در بیاد و همه لغات کنار هم باشند. البته می تونید از کتاب های جیبی و لقمه ای لغات هم استفاده کنید و همیشه و همه جا هم همراهتون باشند. تا وقتی که حتی نیم ساعت تایم آزاد داشتید، تو مسیر خونه تا مدرسه یا حد فاصل این کلاس و اون کلاس و مترو اتوبوس به سرعت کتابچه لغت رو بردارید و باز کنید و مطالعه کنید. و لغاتی که روز قبل حفظ کرده بودید رو از خودتون بپرسید و ببینید چقدر تو حافظه تون ثبت شده. 

مطالب درسی رو زود فراموش می کنی؟
بهترین روش مرور دروس شما رو برای عملکرد بهتر راهنمایی می کنه.

بعد از اینکه لغت های هر روز رو از خودتون پرسیدید، اون دسته از لغت هایی که معنی شون رو یادتون رفته بود، می تونید تو کاغذهای رنگی چسبی بنویسید و بچسبونید رو به روی تخت خواب یا کمد یا میز مطالعه یا هرجایی که بیشترین بازدید رو داشته باشه. اینجوری اون لغت همیشه جلوی چشمتونه و حتی اگه بخواهید هم، نمی تونید نبینیدشون. اما دلیلی که گفتم یادداشت کنید اینه که وقتی نسبت به یک عمل خاص، چند حس همزمان درگیر باشند، تاثیر بهتری تو روند انجام اون عمل داره. یعنی وقتی حس بینایی تون مشغول دیدن لغات و حس شنوایی تون مشغول شنیدن صدای خودتون هنگام خوندن هست، اگه حس لامسه هم درگیر نوشتن اون لغات باشه، مسلما تاثیر فوق العاده ای تو یادگیری درس زبان انگلیسی برای کنکور و امتحان داره. چون سه تا از حواس پنجگانه تون درگیر اون لغت شده.

تقریبا جواب دادن به همه تست های زبان کنکور از طریق بلد بودن لغت امکان پذیره و شما حتی اگه کلی گرامر بلد باشید، ولی نتونید جمله و لغات داخل جمله رو معنی کنید، متوجه نمی شید که سوال دقیقا منظورش چیه. وقتی منظور سوال رو متوجه نباشید، بلد بودن گرامر هم نمی تونه کمکی به شما کنه. همه این ها که گفتم به این دلیله که هر کدومتون خیلی جدی لغت حفظ کردن رو شروع کنید. بنابراین اولویت کار شما برای اینکه بدونید چطور زبان انگلیسی یاد بگیریم، مطالعه دقیق و کامل لغات هست.

چگونه گرامر زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟

چطور زبان انگلیسی یاد بگیریم

به نظر من خوندن گرامر کنکور خیلی آسون تر از لغته. چون اولا حفظ کردنی نیست و یاد گرفتنیه، دوما اینکه یاد گرفتن چیزی که قاعده و قانون داره و دو دو تاش میشه چهارتا، خیلی راحت تر از یاد گرفتن چیزهای بی قانونه. گرامر (برعکس واژگان) زیاد فرار نیست و تعداد گرامرهای کتاب درسی هم اونقدر زیاد نیست و با مطالعه اصولی می تونید خیلی راحت یاد بگیرید. برای اینکه بدونید چگونه گرامر زبان انگلیسی را یاد بگیریم، اولین کاری که باید انجام بدید اینه که نکات و فرمول های مربوط به گرامر هر درس رو به صورت نکته یه جا جداگونه یادداشت کنید و توی برنامه هفتگی تون ساعاتی رو برای مطالعه اش لحاظ کنید. بعد از اینکه یک دور کامل همه گرامرهای کتاب درسی رو مطالعه کردید، برید سراغ تست زنی ؛ چون گرامر یه مبحث یاد گرفتنیه و مباحث یادگرفتنی فقط و فقط با تمرین تو ذهن آدم تثبیت میشن. هنگام تست زدن هرجا احساس کردید مشکلی هست یا نکته ای رو فراموش کرده بودید، برگردید به یادداشت برداری های نکته ای که انجام داده بودید و از اون ها کمک بگیرید. اگه مشکل یکم حادتر بود، رجوع کنید به کتاب درسی یا درسنامه کتاب های کمک آموزشی زبان که دارید.

فراموش نکنید که هرشب حتما حتما چند تست گرامر بزنید. اینجوری هم گرامر تمرین کردید، هم واژگان زبان کنکور رو دوره می کنید. اگه حین تست زدن گرامر به لغتی برخوردید که معنی اش رو بلد نبودید، برید به اون واژه نامه جیبی تون مراجعه کنید و معنی لغت رو که پیدا کردید، کنارش یه علامت بزنید تا زمانی که خواستید دوباره مطالعه کنید، اون لغت رو دوبار بخونید؛ چون حتما مهم بوده که تو تست ها اومده و شما هم بار اول معنی اش رو بلد نبودید.


زبان کنکور را چگونه بخوانیم

تا اینجای کار تا حد زیادی به این سوال که چگونه زبان کنکور را بخوانیم، پاسخ دادیم. اما تست های زبان انگلیسی کنکور به همینجا ختم نمیشه. یه بخش از سوالات کنکور سراسری درس زبان، تست های کلوز هستند. برای پاسخ درست به این سوالات لازمه که شما جملات قبل و بعد جاهای خالی رو هم مطالعه و برای خودتون معنی کنید و صرفا به معنی کردن همون جمله ای که جای خالی داره اکتفا نکنید. هرچقدر دایره لغات شما وسیع تر باشه، راحت تر از پس تست های زبان کنکور به خصوص سوالات cloze Reading برمیایید. در مورد سوالات Reading نکته ای نیست که بخوام بگم، چون فقط با تمرین و تکرار میشه خیلی راحت تست های مربوط بهش رو حل کرد.
هرشب با یه برنامه ریزی درست، تمرین های مربوط به این درس زیادی فرّار رو انجام بدید تا مطالبی که مطالعه کردید از یادتون نره و تو حافظه بلند مدتتون خیلی خوب ثبت بشه. پس قدم اول حفظ کردن همه لغات کتاب درسی و قدم دوم تمرین بسیار زیاد برای ماهر شدن تو تست زنی درس زبان هست. اینجوری زبان انگلیسی رو برای کنکور و امتحان یاد می گیرید و مسلط می شید. حتی اگه تمرین بیشتری داشته باشید و به تسلط مناسبی برسید، می تونید درس زبان کنکور را 100 بزنید.


فکر می کنم که حالا پاسخ این سوال که چطور زبان انگلیسی یاد بگیریم رو گرفتید. وقتشه که از این روش های یادگیری زبان انگلیسی کنکور استفاده کنید و قدم به قدم توی این درس پیشرفت کنید. اگه سوال یا نظری دارید یا تجربه ای دارید که فکر می کنید به بقیه دوستانتون کمک می کنه، حتما تو بخش نظرات بیان کنید. مشاوران تحصیلی بارسا در فاصله ۲۴ تا ۷۲ ساعت پاسخگوی شما خواهند بود. در ضمن اگه فکر می کنید این مقاله می تونه کسی رو راهنمایی کنه، براش بفرستید تا بتونه از راهنمایی های این مقاله استفاده کنه.

برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظرات کاربران
Ava

سلام مطالب خارج از کتاب اگر تسلط نداشته باشیم که مشکلی ایجاد نمیکنه؟فقط تسلط به کتاب کافیست؟

0 0

مدیر سيستم

سلام وقتتون بخیر باشه، بودجه بندی کنکور رو میتونید مطالعه کنید که از کتاب هست

0 0

مهدیه

با سلام
میشه برای لغات زبان ت کنکور ی کتابی معرفی کنین؟

8 1

مدیر سيستم

سلام مهدیه جان
کتابچه های گاج، نشرالگو، مبتکران و کتاب tick8 می تونند به شما کمک کنند.
موفق باشی

1 1

محمد

سلام . خسته نباشید . میشه برای کنکور لغات کتاب رو نخونیم و از روی دفترچه لغت جدا لغات رو حفظ کنیم؟

4 1

مدیر سيستم

سلام محمد عزیز
کتاب برای تمام دروس‌، مرجع اصلی هست؛ اما کتاب های لغت کامل تر هستند و پیشنهاد می کنم این ۲ رو به عنوان مکمل همدیگه استفاده کنی و به طور موازی با هم پیش ببری.
برات آرزوی موفقیت داریم

3 0

arefeh

سلام...
ببخشید میشه یه منبع خیلی خوب هم واسه حفظ لغات زبان بگین که عالی باشه و دایره لغاتمون هم بره بالا و توی این بخش مشکلمون بر طرف بشه؟؟

3 1

مدیر سيستم

سلام عاطفه جان
معمولا انتشاراتی مثل گاج و مبتکران کتابچه های لغت زبان انگلیسی دارند و کتاب تیک 8 هم دارای لغت های کنکوری هست و به شما کمک می کنه.
موفق باشی

1 1

Na

میشه یک منبع برای تمرین close و reading معرفی کنید جدااز کتاب کار کلی البته!:)

6 2

مدير سيستم

سلام
وقت به خیر
کتاب «از متن نترسیم» منبع خوبی برای reading و cloze هست.
موفق باشی

2 5

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.