افزایش اعتماد به نفس با 9 راهکار ساده + ویدیو

افزایش اعتماد به نفس

همانطور که می‌دانید اعتماد به نفس یکی از مشخصه‌های اصلی افراد موفق است، اما چگونه اعتماد به نفس را در خود پرورش دهیم؟ چه راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارد؟ در این مقاله با 9 روش ساده برای افزایش اعتماد به نفس آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

آیا شما نیز از اعتمادبه‌نفس پایین برخوردار هستید؟ اگر می‌خواهید باعث افزایش اعتماد به نفس در خود شوید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید. ما قصد داریم در ابتدا برنامه عملی ایجاد اعتماد به نفس و در ادامه  9 راهکار بی نظیر برای افزایش اعتماد به نفس را به شما معرفی کنیم.

چگونه اعتماد به نفس را در خود پرورش دهیم؟

پاسخ این است که به منظور ایجاد اعتماد به نفس واقعی و اصیل باید تصویر خود را در واقعیت پایه ریزی کنید. باید بدانید چه کسی هستید. باید ارزیابی واقع گرایانه از توانایی‌های خود داشته باشید و باید به رشد خود ادامه دهید. به توانایی‌های خود، یادگیری را اضافه کنید تا تمرکز، انگیزه و پشتکار خود را حفظ نمایید و در مسیر خود حرکت کنید.

یک راه خوب برای ایجاد و افزایش اعتماد به‌ نفس و تمرکز بیشتر، این است که یک برنامه عملی برای خودتان ایجاد کنید. این یک طرح کلی برای این است که چگونه شما می‌توانید اعتماد به نفس را کسب کنید. شما می‌توانید آن‌ها را بر طبق نیازهای خود شخصی سازی کنید یا می‌توانید این 9 راه پیشنهادی برای افزایش اعتماد به نفس و ایجاد آن را دنبال کنید.

برنامه عملی برای ایجاد اعتماد به نفس :

آگاه باشید. بدانید چه کسی هستید و چه می‌خواهید. همانطور که بارها گفته شده ‌است، اگر نمی‌دانید که به کدام سمت می‌روید، چگونه خواهید دانست که چه زمانی به آنجا می‌رسید؟ وقت بگذارید تا بفهمید نقاط قوت ، قابلیت‌ها و توانایی‌هایتان چیست و چگونه می‌توانید از آن‌ها برای دستیابی به تکامل و رضایت شخصی استفاده کنید. یک صفحه گسترده نمودار یا اکسل را ترسیم کنید که نقاط قوت شما را مشخص کنند، کاری که از انجام آن لذت می‌برید، چگونگی تعیین اهداف و چیزهایی که دوست دارید انجام دهید و کارهایی که باید انجام دهید را در آن لیست کنید.

برای مثال:

علایقتوانایی های فیزیکیتوانایی های شخصینقاط قوت
بسکتبالتناسب اندامحافظه خوبمعتبر
نواختن گیتاراستقامت خوباستعداد هنریوفادار
نوشتنانعطاف پذیری خوباستعداد موسیقیاییمهربان
کامپیوتردوندگی خوبقدرت نویسندگی خوبمعتمد

برخی از اهداف احتمالی مبتنی بر مجموعه استعدادها و توانایی‌های بالا می‌تواند موارد زیر باشد:

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

  • تناسب فیزیکی با پیوستن به یک لیگ بسکتبال محلی

  • تدریس دروس گیتار

  • راه اندازی یک وبلاگ برای بهبود مهارت‌های نوشتن

  • پیوستن به شبکه Toastmasters و توسعه مهارت‌های گفتاری‌تان

اینستاگرام علی میرصادقی

اگر نمی‌خواهید دست ‌به‌ کار شوید و یا اهدافی را تعیین کنید، بدون هدف و یا بدون تمرکز ضربه خواهید خورد، خیلی طول نمی‌کشد که شما از خواب بیدار می‌شوید و ناامید می‌شوید. آن‌هایی که با اعتماد به نفس هستند می‌دانند که چه می‌خواهند و در رسیدن به هدف‌شان کار و تلاش می‌کنند.

به خودتان انگیزه ببخشید:

اعتماد به نفس همچنین توانایی انگیزه بخشی به خودتان برای رسیدن به اهداف است. البته به تعویق انداختن کار و بهانه‌ای برای انجام ندادن آن آسان است که متاسفانه منجر به رکود، سرخوردگی و سقوط در میانه راه می‌شود. یک راه که شما می‌توانید در مسیر بمانید و باانگیزه باشید این است که فعالیت‌هایی که شامل موارد زیر هستند را در یک چارت انجام دهید:

  • 30 تا 40 دقیقه ورزش / پیاده روی روزانه

  • تمرین گیتار برای 30 دقیقه، 3 بار در هفته

  • نوشتن یک مقاله در هفته برای وبلاگ

  • خواندن مقاله و روزنامه برای ایده‌ها و بالا بردن مهارت‌های زبان

برای افزایش اعتماد به نفس ابتدا تست آنلاین سنجش اعتماد به نفس را انجام داده تا از میزان اعتماد به نفس خود آگاه شوید.

تست آنلاین اعتماد به نفس

مواظب خودتان باشید:

تکیه‌ بر ظاهر فیزیکی و خوب به نظر آمدن به عنوان اصلی برای افزایش اعتماد به نفس ایده مناسبی نیست، مهم این است که به خودتان نگاه کنید و بهترین را احساس کنید. این به آن معنی است که سالم و متناسب بمانید، عادات خوب نظافت را در خود حفظ کنید و از آن چه که دارید بهترین استفاده را بکنید. در مورد بهترین سبک و رنگ‌هایی که با بدن شما تناسب دارند تحقیق کنید. اگر به کمکی نیاز دارید، بسیاری از مجلات مد مردان و زنان وجود دارند که می‌توانند ایده‌های زیادی به شما بدهند. اینترنت یک منبع مفید برای پیدا کردن آخرین گرایش‌ها و سبک‌ها است.

راه های افزایش اعتماد به نفس
به گرایش‌هایتان نیز توجه کنید. نحوه راه رفتن، صحبت کردن و رفتار شما به طور قابل‌توجهی بازتاب این است که شما در مورد خودتان چه احساسی دارید. شخصیت خوب، ظاهر آراسته و شیک و لبخند بر روی چهره شما می‌تواند شما را به سمت موفقیت در حرفه، روابط و دستاوردهای شخصی ببرد.

ذهن خود را توسعه دهید:

نه تنها افراد شما را فردی جالب می‌بینند که در دانش و آگاهی خود مشارکت دارد، شما نیز مغز خود را فعال نگه می‌دارید. افرادی که به طور ذهنی تنبل هستند، خود را در طول زندگی به چالش نمی‌کشند، و بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل، آلزایمر و سایر بیماری‌های فاسد کننده مغز قرار می‌گیرند. و در نتیجه اعتماد به نفس آن‌ها رو به زوال خواهد بود!
این کارها را به صورت زیر انجام دهید:

  • مطالعه
  • معماهای ذهنی
  • شطرنج بازی کردن
  • آگاه ماندن از وقایع جاری
  • یادگیری درباره مسائل جهانی
  • آموزش درباره مسائل جهانی
  • یادگیری زبان
  • روزنامه نگاری
  • به خاطر سپاری نام افراد

در صدر مسائل باشید و آن‌ها را تقویت کنید. به ارزیابی خود ادامه دهید. اعتماد به نفس می‌تواند بسته به آن چه که با خودتان انجام می‌دهید، بالا و پایین برود. اگر تلاشی برای بهبود و افزایش اعتماد به نفس نکنید، احساس ناامیدی و اعتماد به نفس کمتری خواهید کرد. حتی موفق‌ترین اشخاص در دنیا نمی‌توانند به افتخاری که کسب کرده‌اند ادامه دهند زیرا رشد فردی یک فرآیند مستمر است. با این حال مطمئن شوید که دیگر لازم نیست که دل به دریا بزنید و بر خود فشار وارد کنید تا به آن برسید. یاد بگیرید که خودتان را سنجیده و سعی کنید با سرگرمی و تفریح به اهداف خود برسید.
همانطور که می‌توانید ببینید، اعتماد به نفس تنها یک هدف قابل‌ دستیابی نیست اگر آن را به عنوان یک برنامه عملی کار ساز در زندگی‌تان به کار نبرید، همچنین می‌تواند سرگرم‌کننده و بسیار سودآور باشد. زمان خود را صرف کنید تا اعتماد به نفس‌تان را تبدیل به یک برنامه عملی کنید و آن را متناسب با نیازها و اهداف خاص خود تنظیم کنید. تصمیم بگیرید که چه ویژگی‌هایی را می‌خواهید توسعه دهید، بر روی آن‌ها کار کنید و آن را تبدیل به نقاط برجسته‌تان کنید. این فرآیند به تنهایی خلاقیت شما را تحریک خواهد کرد و چه کسی می‌داند که چه اتفاقاتی می‌تواند رخ دهد! از این سفر لذت ببرید چون به فردی با اعتماد به نفس بیشتری تبدیل می‌شوید که تمایل به کنترل سرنوشت خود دارد. در ادامه 9 راهکار بی نظیر برای ایجاد اعتماد به نفس را خواهیم گفت:

تقویت اعتماد به نفس

9 راهکار عملی و ساده برای افزایش اعتماد به نفس

1- برای ایجاد و افزایش اعتماد به نفس منحصر به فرد بودن خود را تایید کنید:

به خود ایمان داشته باشید و بدانید که نمونه هستید. به گفته والت ویتمن:

اینکه هستید، یعنی زندگی وجود دارد ، نمایشنامه قدرتمند ادامه دارد و به خلق یک شعر کمک خواهید کرد. هیچ کس دیگری مانند شما در این سیاره نیست. هیچ کس مثل شما به نظر نمی‌رسد، چون دارای استعداد، تجربه و یا پرسپکتیو منحصر به خودت هستی. در اینجا حضور داری تا به منحصر به فردی خودت کمک کنی. اگر هر یک بر روی آنچه که در جهان به اشتراک می‌گذاریم، تمرکز کنیم، هیچ قیاس ، شک و پشیمانی وجود نخواهد داشت. ما در اینجا هستیم تا به خلق یک شعر کمک کنیم.

2- پشتکار داشته باشید:

همه ما موانعی برای رسیدن به اهداف‌مان داریم. نگذارید اعتماد به نفس‌ تان از بین برود. با موانع به عنوان فرصت‌هایی برای تقویت عزم و پشتکار خود رفتار کنید.

3-بر مشکلات خود غلبه کنید:

غلبه بر مشکلات، اعتماد به نفس را می‌سازد و تقویت می‌کند. بزرگ‌ترین ترانه‌ها، آثار هنری و آثار ادبی توسط کسانی نوشته شده‌اند که عمق ناامیدی، فقدان و پوچی را تجربه کرده‌اند و سپس بر آن‌ها غلبه نموده‌اند. غم و فقدان را تجربه کنید و بعد از آن برخیزید، امید به پیروزی را در خود تقویت کنید. این باعث می‌شود که بیش از آن چه که انتظار دارید به موفقیت برسید.

4- به اتمام رساندن کارها سبب افزایش اعتماد به نفس می‌شود!

اهداف خود را مشخص کنید و سپس خود را برای رسیدن به آن‌ها تحت فشار قرار دهید. اعتماد به نفس وقتی که بتوانید آن چه را که در ذهن خود دارید را به انجام برسانید، اوج می‌گیرد. این باعث می‌شود احساس بی‌پایانی را تجربه کنید. به همین ترتیب، در زندگی به تسلط می‌رسید. تجربیات تسلط برانگیز مواردی است که در نتیجه کار سخت و تلاش زیاد برای موفقیت حاصل می‌شوند.

5- برای افزایش اعتماد به نفس خودتان را از رویدادها جدا کنید:

خود را از این که چه اتفاقی برایتان می‌افتد و دیگران چطور شما را می‌بینند جدا کنید. به عبارت دیگر شما تعریف نمی‌کنید که چه اتفاقی برایتان می‌افتد و یا این که دیگران شما را چگونه می‌بینند. شما کسی هستید که شخصیت، متانت و اعتماد به نفس را انتخاب می‌کنید.

6- از ترس‌هایتان فرار نکنید:

هیچ چیز بیش از ترسیدن، اعتماد به نفس را از بین نمی‌برد. هرکسی در زمان‌های مختلف احساس‌ ترس می‌کند، ما انسان هستیم، اما با شجاعت و شعفی روبرو هستیم که شخصیت‌مان را تقویت می‌کند و سبب افزایش اعتماد به نفس در ما می‌شود. خودت را در شرایط بگذار! اگر از ملاقات با افراد جدید می‌ترسید در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید، در خانه نمانید و نگران نباشید.
انجام کار و فعالیت ایجاد اعتماد به نفس می‌کند. احتمالا در وضعیت‌های جدید برای اولین بار احساس ناراحتی خواهید کرد، هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، اعتماد به نفس بهتری خواهید داشت، و به همین جهت بهتر است در زندگی در جهتی حرکت کنید که در مورد خودتان احساس بهتری داشته باشید.

7- ظاهر خوب ارتباطی با اعتماد به نفس ندارد !

برخی از افراد جذاب‌ دنیا دارای شخصیت متزلزلی هستند و فاقد اعتماد به نفس می‌باشند. مرلین مونرو یکی از مشهورترین افراد جهان محسوب می‌شود، با این حال او فاقد تصویر ذهنی مثبت نسبت به خود بود. او به عوامل خارجی‌ای مانند دیگران و نظرات‌شان اجازه می‌داد تا ارزش او را مشخص کنند. ظاهر خوب می‌تواند به شما کمک کند که به طور موقت در مورد خودتان احساس خوبی داشته باشید، اما این به هیچ وجه کافی نیست.

8- به خودتان اهمیت بدهید:

زمانی که در تناسب اندام و وضعیت سلامتی بهینه به سر می‌برید، شما می‌توانید به بهترین وجه ممکن به نظر برسید، که کمکی جز احساس و افزایش اعتماد به نفس در شما نمی‌کند. این موضوع باعث می‌شود که شما از خودتان احساس رضایت داشته باشید. همه در زمانی که ظاهری خوب، آراسته و سالم دارند به نظر خوب و ایده‌آل به نظر می‌رسند. تنها در زمانی که از خودتان مراقبت کنید درخششی در شما ایجاد می‌شود.

9- یاد بگیرید چگونه با خودتان صحبت کنید:

همه ما لحظات کوتاه، لحظه‌های شک، گیجی و عدم اطمینان را تجربه می‌کنیم. وقتی این اتفاق می‌افتد، ما باید یاد بگیریم که چطور اعتماد به نفس خود را احیا کنیم. یک راه این است که درک کنیم که خیلی‌ها در چنین لحظاتی قرار می‌گیرند و با آن کنار می‌آیند. دیگری این است که موفقیت‌های گذشته را به یاد آورید، نتیجه مطلوب را تجسم کنید، و به آن نگاه کنید! این تمرین عالی است. اعتماد به نفس بالا برای دستیابی به موفقیت در هر تلاش ضروری است که آن را با انجام دادن، یادگیری، دستیابی و پایداری می‌توانید به دست ‌آورید.

نتیجه‌گیری:

دانستیم که داشتن اعتماد به نفس بالا برای هر فردی لازم است و همچنین آموختیم که با 9 راهکار ساده، می توانید باعث افزایش اعتماد به نفس خود شوید. راهکارهایی همچون: تنظیم برنامه و عملی کردن آن، هدف گذاری، ایجاد انگیزه، رویارویی با ترس‌ها و... . از همین لحظه برای تقویت اعتماد به نفس خود اقدام کنید.

کتاب۱۳
پرفروش‌ترین رمان کشور (کتابراه)
ستایش شده توسط دو تن از نویسندگان بزرگ جهان
ترجمه شده به دو زبان عربی و انگلیسی
  • نویسنده : اکرم افروخته | مترجم زبان انگلیسی
    • امتیاز :
    • 8
    • 0
  • تعداد مشاهده : 20803 بار
  • مشاهده نظرات کاربران
  • تاریخ انتشار : 1399/03/13
نظرات کاربران
رویا

چقدر دوره افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس استاد به من کمک کرد واقعا ممنونم🙏

1 0

مدیر سيستم

با سلام. بسیار خوشحالیم از این بابت

0 0

هما ولیپور

بیصبرانه منتظرم تا توی دوره خودپذیری ۲۰ام فروردین شرکت کنم😍

1 0

tina

توی افزایش اعتماد به نفس دوره خودپذیری اقای میرصادقی بشدت جوابگوعه

1 0

مدير سيستم

باسلام. سپاس از شما

0 0

محمدرضا قدسی

واقعا نمیشه نقش اعتماد به نفس رو در انگیزه بخشی و قدم برداشتن به سمت هدف هامون نادیده گرفت. دوره خودپذیری استاد به شدت بی نظیره

0 0

مدير سيستم

سلام. ممنون از همراهی شما

0 0

مدير سيستم

با سلام.ممنون از همراهیتون

0 0

نغمه شیرازی

مطالبتون انقدر مفیده که ارزش چند بار خوندنو داره. خدا خیرتون بده

0 0

مدير سيستم

سلام دوست عزیز سپاس از همراهی شما

0 0

سجاد سالاری

من خودم حس میکنم اعتماد به نفسم پایین باشه و قصد دارم دوره ی افزایش اعتماد به نفس و عزت نفستون رو خریداری کنم
مقاله تون هم کارامد بود، ممنون

0 0

مدير سيستم

با سلام و درود. ممنون از شما

0 0

مبینا

مرسی از راهکارهایی که پیشنهاد کردید. با این موضوع که فرمودین ظاهر خوب ربطی به اعتماد به نفس ندارد ولی رضایت از خود خیلیی تاثیرگذار است کاملا موافق هستم .

1 0

مدير سيستم

سلام دوست عزیز. بله همینطوره

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.