چگونه نقاط قوت خود را بشناسیم؟ | ۶ راهکار عملی+ویدیو

چگونه نقاط قوت خود را بشناسیم؟

همه انسان‌ها استعدادها و نقاط قوت منحصر به فرد خود را دارند، اما کشف و توسعه فعال آنها چالش واقعی است. آیا برای شما آسان است که نقاط قوت یا ضعف خود را نام ببرید؟  

خواندن مقاله "چگونه نقاط قوت خود را بشناسیم؟ | ۶ راهکار عملی+ویدیو" را در جهت کشف نقاط قوت خود به شما پیشنهاد می‌کنیم:

تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که نقاط قوت خود را می‌شناسند و مرتباً از آنها استفاده می‌کنند و روی آن کار می‌کنند در محیط کاری موفق‌تر هستند. وقتی به جای بهبود نقاط ضعف خود بر توسعه نقاط قوت خود تمرکز کنیم، رشد سریع‌تری را تجربه می‌کنیم. تیم‌هایی که بر نقاط قوت تمرکز می‌کنند و به کارمندان خود اجازه می‌دهند که از آن‌ها استفاده کنند از لحاظ کاری به منفعت بیشتری دست پیدا می‌کنند.

کشف نقاط قوت

چگونه نقاط قوت خود را تقویت کنیم؟

1. صبر کنید.

تقویت نقاط قوت خود در حد توان بالقوه یک شبه رخ نخواهد داد. برای رشد کامل یک استعداد، باید صبور باشید. صبر آسان نیست و بسیاری از ما تمایل به مبارزه با آن را داریم. اما اگر می‌توانید صبور باشید، قطعاً در پایان مراحل از مزایای خود بهره‌مند خواهید شد.
یک روش مفید برای فکر کردن در مورد رشد استعدادهای خود، در نظر گرفتن آن به عنوان یک سفر است. ممکن است مدتی طول بکشد اما در این راه چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت. اشتباه خواهید کرد و نقاط عطف خود را جشن خواهید گرفت و  زمانی که کارتان تمام شد، قدرت شما کاملاً به اوج توانایی‌های شما ارتقا پیدا می‌کند.

2. اهداف خود تعیین کنید.

افراد، وقتی هدف گذاری می‌کنند از موفقیت بیشتری برخوردار می‌شوند. آنچه می‌خواهید انجام دهید و در چه تاریخی می‌خواهید به آن برسید را بنویسید. به یاد داشته باشید که واقع بین باشید و اهداف خود را مرتباً مرور کنید تا خود را در مسیر  اهدافتان قرار دهید.
اهداف خود را بر روی کاغذ بنویسید و در مکانهایی نصب کنید که در طول روز آنها را مشاهده کنید. یخچال، آینه حمام و مانیتور کامپیوتر شما چند ایده برای نصب اهداف‌تان هستند. این کار نه تنها شما را در مسیر رسیدن به اهداف‌تان قرار می‌دهد، بلکه انگیزه شما را برای دستیابی سریع به این اهداف فراهم می‌کند.

3. باور کنید که می‌توانید این کار را انجام دهید.

اعتماد به نفس می‌تواند یکی از بزرگترین نقاط قوت و دارایی شما باشد. هنگامی که سعی می‌کنید خود را به هر ظرفیتی ارتقا دهید، اگر واقعاً اعتقاد دارید که قادر به انجام هر کاری هستید و اعتماد به نفس لازم را داشته باشید، نیمی از نبرد را برده‌اید.
نبرد با محدودیت‌هایی که ذهن شما را تسخیر می‌کند بزرگ‌تر از هر چالشی است که در واقعیت با آن مواجه هستید.
ممکن است روزهای سختی را در زمانی که از خود مطمئن نیستید داشته باشید، اما در صورتیکه شتاب بیشتری را به کار خود ببخشید و به سرعت به مسیر درست خود برگردید، مطمئن باشید که می‌توانید کار مورد نظرتان را انجام دهید!

چرا لازم است نقاط قوت خود را بیابید؟
مهم است که تمرکز خود را بر روی تصویر کلان بگذارید و نتایجی را که با پایان این روند از آن لذت خواهید برد به خاطر بسپارید. همچنین مطمئن شوید که این باور راسخ را دارید که هر کاری که می‌خواهید می‌توانید به انجام برسانید. با داشتن این دو ویژگی، در کمترین زمان ممکن در مسیر موفقیت خواهید بود!
نه تنها باید نقاط قوت خود را بشناسید بلکه باید تا آنجا که می‌توانید فرصت‌ها را برای استفاده از نقاط قوت خود در فعالیتهای روزمره خود جستجو کنید. با انجام این کار، خواهید فهمید که بیشتر اوقات در نقطه "مثبت" خود خواهید بود، در کار خود شعله‌ور می‌شوید و کارها را به خوبی انجام می‌دهید و در پایان هر روز احساس موفقیت و تحقق خواهید کرد.

ویدیو مربوط به ترم چهارم دوره جامع خودشکوفایی می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

چرا لازم است نقاط قوت خود را بیابید؟

 تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که نقاط قوت خود را می‌شناسند و مرتباً از آنها استفاده می‌کنند در کار موفق‌ترند. وقتی به جای تلاش بیشتر برای بهبود نقاط ضعف خود بر توسعه نقاط قوت خود تمرکز می‌کنيد، رشد سریع‌تری را تجربه می‌نمایید. تیم‌هایی که بر نقاط قوت تمرکز می‌کنند و به کارمندان خود اجازه می‌دهند که نقاط قوت خود را بشناسند و از آنها استفاده کنند، به دستاوردهای بیشتری دست پیدا خواهند کرد. تمرکز بر نقاط قوت موجب افزایش مواردی می‌شود که در ذیل آمده است:

 اعتماد به‌ نفس بیشتر

دانستن نقاط قوت به افزایش خودآگاهی شما کمک می‌کند. این می‌تواند موجب قدردانی از خصوصیاتی باشد که قبلاً در خودتان کم ارزش جلوه داده‌اید. افرادی که نقاط قوت خود را به خوبی درک می‌کنند، درک بهتری از ویژگی‌های منحصر به فردشان دارند و اثر گذاری آن‌ها بر روی تیم بیشتر است.
 افرادی که بر روی نقاط مثبت خود کار می‌کنند اعتماد به نفس آن‌ها افزایش می‌یابد. وقتی نقاط قوت خود را می‌دانید و هر روز از آنها استفاده می‌کنید، احساس توانایی و اطمینان خاطر بیشتری می‌کنید. در نتیجه خودتان را با دیگران مقایسه نمی‌کنید.

افزایش خلاقیت

وقتی هر فرد در تیمی که کار می‌کند بر روی نقاط قوت خود کار نماید بهره‌وری او اوج می‌گیرد. این افراد از کار خود احساس انرژی و هیجان بیشتری را دریافت می‌کنند.
داشتن نقاط قوت متناسب با اهداف شما به معنای احتمال موفقیت شما است. کارایی شما افزایش می‌یابد و انگیزه شما برای دستیابی به اهداف بیشتر می‌شود. توسعه نقاط قوت و پشتیبانی از آن‌ها منجر به افزایش فروش، افزایش سود و مشارکت بیشتر مشتری می‌گردد.

در همین زمینه کارگاه روانشناسی اکت به شما بسیار کمک خواهد کرد:

روانشناسی اکت
دوره روانشناسی اکت (همایش اکسیژن)
همایش اکسیژن علی میرصادقی مبتنی بر روانشناسی اکت میباشد. این کارگاه روانشناسی با درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش یا همان اکت به شما کمک می‌کند که ذهن آگاهی و تمرکز خود را افزایش دهید و بسیاری از مشکلات به ظاهر حل نشدنی زندگی خود را حل کنید.

افزایش تعامل

همانطور که نقاط قوت کارمندان کشف می‌شود، رهبران تیم اطمینان حاصل می‌کنند که می‌توانند از آن‌ها برای ایجاد یک محیط جذاب در محل کار استفاده کنند. رهبران بر اساس نقاط قوت کارمندان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که افراد مناسبی را در اختیار دارند. آنها همچنین می‌توانند اطمینان حاصل کنند که کارمندانشان وظایفی متناسب با نقاط قوت‌شان انجام می‌دهند که آن‌ها را برای موفقیت آماده می‌کند.
علاوه بر این، آنها می‌توانند سبک مدیریت خود را بر اساس این نقاط قوت پایه ریزی کنند. این بدان معنی است که مدیران بازخورد معنی‌دارتری به تیم‌های خود می‌دهند زیرا آنها بهتر می‌فهمند که چه عواملی باعث موفقیت هر شخص می‌شود.
در نتیجه، کارمندان احساس می‌کنند که درک شده‌اند و در جایگاهی که قرار دارند مورد حمایت قرار گرفته‌اند و احساس می‌کنند مسئولیت‌هایی به آنها داده شده است که از آنها لذت می‌برند و می‌توانند در آن‌ها به خوبی عمل کنند.

۳ راهکار پیشنهادی برای کشف نقاط قوت

مهارت‌های شما چیست؟

پنج تا ده نفر از افرادی که نقاط قوت شما را به خوبی می‌شناسند، انتخاب کنید. آنها را به دو دسته تقسیم کنید: با افرادی که با آنها ارتباط تنگاتنگ و دوستانه‌ای دارید و افرادی که به آن‌ها نزدیک هستید اما شاید در سبک زندگی و شخصیت کمی با آن‌ها تفاوت داشته باشید ارتباط برقرار کنید.
سپس از هر گروه یک نفر را انتخاب کنید و از آن‌ها بخواهید که صادقانه به شما بگویند که شما در چه چیزی بهترین هستید و در چه چیزی بدترین هستید. از آن‌ها بپرسید "مهارت‌ها و توانایی‌های‌تان چیست و نقاط ضعف‌تان کدام است؟"
این اعتقاد وجود دارد که جمع‌آوری اطلاعات و ایجاد فضایی که به شما اجازه می‌دهد شخصی با شما صادق باشد، دو چیز بزرگ در اینجا است. وقتیکه کسی واقعا شما را دوست دارد، امکان ندارد که نخواهد کاملا با شما صادق نباشد.

چه کاری را هر روز انجام می‌دهید؟

بیشتر مردم بیشتر وقت خود را صرف کارهایی که دوست دارند انجام دهند می‌کنند تا کارهایی که دوست ندارند انجام دهند. این اغلب کشمکش بین این دو است که باعث بروز مشکلات می‌شود. اگر می‌بینید که به راحتی وقت خود را صرف خواندن داستان برای بچه‌های خود می‌کنید اما از تهیه شام خودداری می‌کنید، این رفتار می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما به سمت چیزهایی که به طور طبیعی در انجام آنها مهارت دارید جذب می‌شوید.

دوست دارید درباره چه چیزی صحبت کنید؟

معمولاً اکثر افراد جلب چیزهایی می‌شوند که به آن‌ها علاقه دارند. گاهی اوقات، ممکن است متوجه شوید که روی منفی گرایی تمرکز می‌کنید و به چیزهایی می‌پردازید که از آنها متنفر هستید یا در آنها شکست می‌خورید. موارد ذکر شده نیز مهم است. اما اگر چیزی به شما احساس خوبی می‌دهد، پس احتمالاً در آن مهارت دارید و آن را دوست دارید. این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید.

اصلاح نقاط ضعف

۳راهکار مفید در اصلاح نقاط ضعف

فهرستی از رویدادهایی که نتایج نامطلوبی به همراه داشتند را تهیه کنید.

وقتی زندگی روزمره‌تان را پشت سر می‌گذارید، بعضی چیزها همانطور که می‌خواهید پیش می‌روند و بعضی دیگر پیش نمی‌روند. تهیه لیستی از شکست‌ها یا کاستی‌های شما می‌تواند شما را در جهت رفع نقاط ضعف خود هدایت کند. هر چیزی را در زندگی که آنطور انتظار داشتید پیش نرفت را بنویسید.
به عنوان مثال، اگر به طور مداوم بیش از چند ماه نمی‌توانید رابطه ای را ادامه دهید، یادداشت کنید.

بازخورد بخواهید.

شما ممکن است همیشه نقاط ضعف خود را تشخیص ندهید. اگر از افرادی که شما را به خوبی می‌شناسند بازخورد بخواهید، گاهی اوقات به شما کمک می‌کنند. نظر رئیس خود، همسرتان یا هر کس دیگری را که به خوبی می‌شناسید، جویا شوید.
هنگام درخواست بازخورد از حالت دفاعی خودداری کنید. از شخص مقابل بخاطر مشاوره صادقانه‌اش تشکر کنید و بدانید احتمال اینکه در آینده با شما رابطه بهتری داشته باشند زیاد است.

به مواردی فکر کنید که می‌خواهید در زندگی خود تغییر دهید.

بخش‌هایی در زندگی شما وجود دارد که شما احساس نارضایتی در مورد آن‌ها دارید و برای اینکه بتوانید به خوبی از پس آن‌ها بربیایید احساس ضعف و ناتوانی می‌کنید. چنین مواردی را یادداشت کنید و ببینید آیا بین نقاط ضعف و تغییراتی که می‌خواهید در آن‌ها ایجاد کنید ارتباطی وجود دارد یا خیر. به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که تمام این احساس نیاز به تغییر از بخشی که در آن توانمند نیستید نشات می‌گیرد.

نتیجه گیری

بسیاری از ما به شدت از نقاط ضعف خود آگاهی داریم، اما برای شناسایی نقاط قوت و استعدادهای طبیعی خود تلاش می‌کنیم. هنگامی که از ما خواسته می‌شود به چیزی فکر کنیم که می‌خواهیم در مورد خود بهبود ببخشیم، بسیاری از ما احتمالاً به نقاط ضعف خود فکر می‌کنیم و نه به نقاط قوت خودمان!

در انتها پیشنهاد میکنیم خواندن مرحم "کشف نقاط قوت و زیستن با آن‌ها" را از دست ندهید.

دوره غیرحضوری شکوفایی
دوره هشتاد ساعته غیرحضوری در ۸ ترم | شکوفایی
این دوره مبتنی بر روانشناسی مثبت‌نگر و بر اساس آموزه‌های رئیس سابق انجمن روانشناسی آمریکا و پدر روانشناسی مثبت‌نگر (دکتر مارتین سلیگمن) می‌باشد و اکثر درس‌های آن توسط پژوهش‌های فرا تحلیل و دانشگاهی به اثبات رسیده است.
  • نویسنده : اکرم افروخته | مترجم زبان انگلیسی
    • امتیاز :
    • 8
    • 1
  • تعداد مشاهده : 29983 بار
  • مشاهده نظرات کاربران
  • تاریخ انتشار : 1400/02/05
نظرات کاربران
فاطمه

من همیشه تمرکزمو میذاشتم روی نقاط ضعفم که نقاط ضعفمو برطرف کنم و چقد ازین بابت ضربه دیدم

1 2

مونا شکری

چقدر عالی چقدر استفاده کردم از این نوشته مرسی

1 3

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.