رهبری تحول آفرین چیست؟ | از سبک‌های رهبری

رهبری تحول آفرین چیست

رهبری تحول آفرین یک سبک رهبری است که در آن رهبران کارمندان را تشویق می‌کنند و به آن‌ها الهام و انگیزه می‌دهند تا نوآوری ایجاد کرده و تغییراتی ایجاد کنند که به رشد و شکل گیری موفقیت آینده شرکت کمک نمایند. این امر از طریق ایجاد احساس قوی فرهنگ شرکتی، مالکیت کارکنان و استقلال در محل کار محقق می‌شود. دوره رهبری در فراگیری مفهوم لیدرشیپ و رهبری کمک شایانی می‌نماید.

آیا با رهبری تحول آفرین آشنا هستید؟ یک رهبر تحول آفرین چه ویژگی‌هایی دارد؟ با ما همراه باشید تا درباره این سبک از رهبری بیشتر بدانید.

رهبری تحول آفرین چیست؟

رهبران تحول آفرین به نیروی کار خود الهام می‌بخشند و به آنها انگیزه می‌دهند، آنها به کارمندان آموزش دیده اعتماد می‌کنند تا تصمیمات مربوط به مشاغل تعیین شده خود را به دست بگیرند. این یک سبک مدیریتی است که به منظور ایجاد فضای بیشتر به کارمندان برای خلاقیت، نگاه به آینده و یافتن راه حل‌های جدید برای مشکلات قدیمی طراحی شده است. کارکنان در مسیر رهبری نیز آماده خواهند شد تا از طریق راهنمایی و آموزش به رهبران تحول آفرین تبدیل شوند.

الگوی رهبری تحول آفرین

الگوی رهبری تحول آفرین

مفهوم رهبری تحول آفرین با جیمز د. دانتون در سال 1973 آغاز شد و توسط جیمز برنز در سال 1978 گسترش یافت. در سال 1985، محقق Bernard M. Bass این مفهوم را بیشتر گسترش داد و شامل روشهایی برای سنجش موفقیت رهبری تحول آفرین بود.

دوره روانشناسی اکت ( همایش اکسیژن)

این مدل رهبران را تشویق می‌کند تا رهبری معتبر و قدرتمند خود را با این ایده که کارکنان برای پیروی از آن‌ها الهام می‌گیرند، نشان دهند. در حالی که مدل مربوط به دهه 70 است، امروزه همچنان یک سبک رهبری موثر اعمال می‌شود این سبک از رهبری معتبر هرگز تغییر نمی‌کند. در همه صنایع قابل استفاده است، اما مخصوصاً برای فناوری سریع ضروری است، فناوری که در آن نوآوری و چابکی می‌تواند یک شرکت را ایجاد یا از بین ببرد.

ویژگی‌های رهبری تحول آفرین

به گفته باس، این ویژگی‌های یک رهبر تحول آفرین است که آنها را از سایر سبک‌های رهبری متمایز می‌کند. رهبر تحول آفرین کسی است که:

  1. انگیزه و پیشرفت مثبت پیروان‌اش را تشویق می‌کند.

  2. معیارهای اخلاقی درون سازمان را مثال می‌زند و با همان موارد دیگران را تشویق می‌کند.

  3. یک محیط کار اخلاقی با ارزش‌ها، اولویت‌ها و استانداردهای روشن را پرورش می‌دهد.

  4. فرهنگ شرکت را با تشویق کارمندان برای انتقال از نگرش منافع شخصی به ذهنیتی که در آن برای منافع عمومی کار می‌کنند، ایجاد می‌کند.

  5. تأکید بر اصالت، همکاری و ارتباطات آزاد دارد.

  6. مربیگری و راهنمایی را برای کارمندان فراهم می‌کند اما به آنان اجازه تصمیم‌گیری در مورد وظایفشان را می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره جامع رهبری اسطوره‌های زندگی و سازمان کلیک کنید

اهمیت رهبری تحول آفرین

یک رهبر تحول آفرین ویژگی‌ها و رفتارهای خاصی را به نمایش می‌گذارد تا یک تیم یا سازمان را تحریک کند تا حول یک چشم انداز یا هدف مشترک جمع شوند. این رفتارها و صفات شامل ویژگی‌های کاریزماتیک ، تحریک فکری، انگیزه الهام بخش و توجه فردی برای هر تیم یا اعضای گروه است. به دلایل زیادی، رهبری تحول آفرین در هر دو سطح خرد یا فردی و کلان یا سازمانی، یک فاکتور مهم است.

رشد و توسعه فردی

رهبری تحول آفرین بر رشد شخصی افراد تاثیر می‌گذارد. آبراهام مازلو می‌گوید رهبری تحول آفرین سلسله ‌مراتب نیاز به خودشکوفایی در بالاترین سطح خود را دارد و آن را به عنوان یک درک کامل از پتانسیل خود تعریف می‌کند. رهبری تحول آفرین به تبدیل اعضای یک گروه به افرادی که فراتر از خود شکوفایی و منافع شخصی خودشان به خاطر گروه یا سازمان فراتر می‌روند، کمک می‌کند. همراه با این شامل رشد اخلاقی فردی است. رهبران تحول آفرین خود را متعهد به آرمان‌های فداکارانه می‌دانند و اصول و ارزش‌های شخصی خود را با سازمان، گروه یا حتی جامعه همسو می‌کنند. رهبر رشد درونی اخلاقی پیروان خود را پرورش می‌دهد تا همین ارزشها و اصول را در سازمان درونی کند.

افزایش عملکرد

رهبری تحول آفرین پیروانی را توسعه می‌دهد كه بتوانند فراتر از انتظارات خود و دیگران عمل كنند. محققانی که به مطالعه سازمانهایی می‌پردازند که از رهبران تحول آفرین استفاده می‌کنند این نتیجه را تأیید می‌کنند. یک مقاله در سال ۲۰۰۲ توسط Taly Dvir و دیگران منتشر شده در مجله " آکادمی مدیریت"، تاثیرات رهبری رهبران تحول آفرین ، در یک محیط آموزشی پایه نظامی را بررسی کرده و نشان می‌دهد که رهبری تحول آفرین بر عملکرد دانشجویان اثر می‌گذارد. محققان دریافتند که دانشجویان تحت آزمایش آن‌هایی که تحت رهبری رهبران تحول آفرین قرار داشتند عملکرد بهتری داشته‌اند.

تغییر و توسعه سازمانی

تأثیر رهبری تحول آفرین در هر سطح از سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در سطح تیم، می‌توانید اعضایی را پیدا کنید که از یکدیگر مراقبت، تحریک، الهام و انگیزه بخشی می‌کنند. باس و همکارانش، در مقاله 1978 خود در "مطالعات گروه و سازمان"، تأثیری که رهبری تحول آفرین در سراسر سازمان ایجاد می‌کند را بررسی کردند.
رهبران تحول آفرین در سطح بالا جهت گیری و چشم انداز یک سازمان را تعیین می‌کنند و بر نحوه عملکرد سطوح پایین سازمان تأثیر می‌گذارند. رهبری تحول آفرین همچنین می‌تواند به یک شرکت در مواجهه با چالش‌های جدید کمک کنند، از جمله در هنگام سازماندهی مجدد شرکت، تغییر مسیر استراتژیک یا کوچک سازی.

اینستاگرام علی میرصادقی

برنامه گسترده

رهبری تحول آفرین را می‌توان در قسمت‌های مختلف اعمال کرد. طبق گفته باس در مقاله خود در سال 1999 که در "مجله اروپا روانشناسی کار و سازمان" منتشر شده است، رهبری تحول آفرین موثرتر از رهبری تعاملاتی است. به عنوان مثال، می‌تواند به طور موثر در زمینه‌های نظامی، صنعتی، بیمارستانی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین اغلب در مشاغل اعمال می‌شود. رهبری تحول آفرین می‌تواند توانایی یک نیروی فروش را بهبود بخشد، به یک شرکت کمک کند تا چهره خود را در بازار تغییر شکل دهد و یک فضای مثبت برای کارمندان ایجاد کند.

مزایای رهبری تحول آفرین

یک رهبر تحول آفرین یک مدیر کاریزماتیکی است که می‌تواند در زیردستان خود در مورد موفقیت شرکت احساس شور و هیجان ایجاد کند. مزایای رهبری تحول آفرین تقریبا ً در تمام جنبه‌های عملیات‌ها از آموزش گرفته تا برنامه‌ریزی شرکت دیده می‌شوند. جنبه‌های مثبت مدیریت تحول آفرین را درک کنید و ممکن است متوجه شوید که یک رهبر الهام‌بخش دقیقا ً همان چیزی است که شرکت شما نیاز دارد.

مزایای رهبری تحول آفرین

انگیزه

یک رهبر تحول آفرین از چشم انداز شرکت برای الهام بخشیدن به کارکنان برای بهره وری بیشتر و تلاش در جهت اهداف شرکت استفاده می‌کند. انگیزه یک رهبر تحول آفرین یافتن راه‌هایی است که در آن او بتواند با استراتژی و برنامه‌ریزی شرکتی، کل کارکنان را به خدمت بگیرد. وقتی کل شرکت با چشم انداز شرکت در یک صفحه قرار دارند، می‌تواند دستیابی به آن چشم انداز را آسان‌تر کند.

برنامه ریزی

مدیران تحول آفرین ، انرژی خود را صرفاً بر انگیزش کارکنان متمرکز نمی‌کنند. یک رهبر تحول آفرین خوب، چشم اندازهای گسترده‌ای برای آینده شرکت دارد و این چشم اندازها می‌توانند در برنامه ریزی شرکت نقش مهمی داشته باشند. خواه در حال تصحیح برنامه تجاری کلی باشد و هم اینکه بر برنامه‌های بازاریابی فردی تأثیر بگذارد، مدیر تحول آفرین نظرات و چشم اندازهایی برای آینده شرکت دارد که می‌خواهد آنها را با تیم مدیریتی به اشتراک بگذارد و برای تحقق بخشیدن به آن برنامه‌ها تلاش می‌کند.

حفظ و نگهداری

ایده رهبری تحول آفرین این است که با هر کارمند ارتباط برقرار کند و بهترین‌ها را در آنها به نمایش بگذارد. یک مدیر تحول آفرین با هر کارمند وقت می‌گذارد و در مورد راه‌های آسان سازی کار با کارمند بحث می‌کند و به ایجاد برنامه‌هایی برای توسعه شغل کارمند کمک می‌کند. این توجه فردی که توسط رهبران تحول آفرین ارائه می‌شود به ایجاد پیوند محکمی بین مدیر و کارمندانش کمک می‌کند که باعث کاهش تفویض کارکنان می‌شود.
مدیری که در رشد شرکت و توسعه کارکنانش نقشی ندارد می‌تواند با کشمکش‌هایی مواجه شود. یک رهبر تحول آفرین به طور مداوم درگیر رشد شرکت و پیشرفت مداوم کارمندان است. همانطور که این شرکت رشد می‌کند، رهبر تحول آفرین ارتباط نزدیکی با شرکت و کارمندان را حفظ می‌کند و می‌تواند روند رو به رشد را برای کارمندان جدید و کهنه‌کار ایجاد کند.

ابعاد رهبری تحول آفرین

1. چشم انداز

چشم انداز بیان یک تصویر مطلوب از آینده است که بر اساس ارزشهای سازمانی بنا شده است و باید به این سوال اساسی پاسخ دهد: ما می‌خواهیم چه بشویم؟ رهبران تحول آفرین علاوه بر شناخت و درک جهت، باید بتوانند دیدگاه را به وضوح برقرار کرده و تأیید کنند که آن را به عنوان هدف درک کرده‌اند.

2. ارتباطات الهام بخش

ارتباطات الهام بخش بیان پیام‌های مثبت و دلگرم کننده در مورد سازمان و اظهاراتی است که انگیزه و اعتماد به نفس را ایجاد می‌کند. رهبران تحول آفرین به طور مداوم به دنبال پیدا کردن عواملی هستند که باعث تحریک افراد برای انجام بهترین کارشان می‌شود.
به نظر می‌رسد ارتباطات الهام بخش هنگام بیان چشم انداز برای آینده بسیار مهم است. در صورت عدم تشویق و تلاش برای ایجاد اعتماد به نفس، بیان یک چشم انداز ممکن است تأثیر خنثی یا حتی منفی بر کارکنان داشته باشد.

3. رهبری حمايتی

رهبران حامی نسبت به پیروان خود ابراز نگرانی می‌کنند و نیازهای فردی آنها را در نظر می‌گیرند. گزارشی از یک شرکت آمریکایی به نام گالوپ بیان می‌کند که کارمندان وقتی مدیران خود را باز و قابل دسترسی می‌بینند که فقط به موارد مربوط به کار متمرکز نیستند، بیشتر مشغول کار می‌شوند. در حالی که رهبران تحول آفرین مجبور نیستند مدیر باشند، اما وقتی این ویژگی‌ها را به دست می‌آورند موفق‌تر خواهند بود.

4. تحریک فکری

تحریک فکری علاقه و آگاهی کارکنان را نسبت به مشکلات افزایش می‌دهد و به افزایش مهارت‌های خلاقانه حل مسئله کمک می‌کند و آنها را تشویق می‌کند تا به روش‌های جدید در مورد مشکلات فکر کنند. به منظور برانگیختن علاقه کارمندان به مشکلات و حل مساله، فرد باید این واقعیت را بپذیرد که مشکلات همچنان وجود دارد. با وجود این ضرب‌المثل می‌گوید که یک اونس پیش‌گیری ارزش یک پوند درمان را دارد، اعتقاد بر این که شما می‌توانید از همه مشکلات پیش‌گیری کنید، اغلب منجر به گرفتار شدن بدون مهارت‌های حل یک مشکل در زمان بروز مشکل می‌شود.
مانند همه چیز، تعادل مهم است. با تحریک فرصت مشارکت کارکنان در چرخه حل یک مشکل، یک رهبر تحول آفرین می‌تواند یک کاتالیزور اصلی برای تبدیل یک شرکت به یک سازمان یادگیرنده باشد.

5. شناخت شخصی

شناخت شخصی کارمندان از طریق استفاده از انگیزه‌هایی مانند ستایش و تأیید تلاش برای دستیابی به اهداف مشخص می‌تواند یک میدان مین باشد، اما عبور از آن عملی ضروری است.
کلید درک این مساله این است که بفهمید چه محرک‌هایی می‌تواند بر انگیزه کارکنان تاثیر بگذارد. در حالیکه شما رفتارهای درست را در کارمندان تشویق می‌کنید کشف میکنید که کدام رفتارها آن‌ها را هدایت می‌کنند.

دوره رهبری
اسطوره‌های زندگی و سازمان برای همه‌ی انسان‌هایی که به رشد تمایل دارند، می‌خواهند فلسفه‌ی زندگی را درک کنند، می‌خواهند تاثیرگذارتر از قبل باشند، از زندگیشان رضایت بیشتری داشته باشند، روابط بهتری با دیگران داشته باشند و کسانی که دوست دارند کشف کنند برای چه کاری به دنیا آمده‌‌اند، مناسب است.
  • نویسنده : اکرم افروخته | مترجم زبان انگلیسی
    • امتیاز :
    • 6
    • 0
  • تعداد مشاهده : 13482 بار
  • مشاهده نظرات کاربران
  • تاریخ انتشار : 1399/11/19
نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

instagram
telegram
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.