رهبری قابل اعتماد چیست؟ | ۷ ویژگی اساسی

رهبری قابل اعتماد

همانطور که نویسنده مشهور مدیریت جان سی ماکسول اظهار داشت، "یک رهبر کسی است که راه را بلد باشد،  راه را برود و راه را نشان دهد." رئیس جمهور جان کوینسی آدامز یک بار گفت، " اگر اقدامات شما به دیگران این انگیزه را می دهد که رویای بیشتری ببینند، بیشتر بدانند، کارهای بیشتری انجام دهند، شما یک رهبر هستید." توصیفات مشابه بسیاری درباره رهبران وجود دارد. همه آنها را می‌توان در یک عبارت ساده خلاصه کرد: رهبر کسی است که دیگران را راهنمایی می‌کند و برای تأثیر بیشتر بر دیگران کار می‌کند. برای درک مفهوم لیدرشیپ و رهبری دوره رهبری به شما کمک خواهد کرد.

امروزه دیگر شیوه مدیریت بالا به پایین جوابگو نمی‌باشد و کارمندان خواهان مشارکت کامل در امور هستند. از این رو رهبران باید درک کاملی از شیوه هدایت کارمندان داشته باشند. با ما همراه باشید تا با رهبری قابل اعتماد و ویژگی‌های رهبر قابل اعتماد بیشتر آشنا شوید.

رهبری قابل اعتماد چیست؟

رهبری قابل‌ اعتماد ، همانطور که در ۴ فرهنگ لغت کلیدی برای قابلیت رهبران و مدیران دارایی تعریف شده‌است: "کسی است که به شخص دیگری، ماشین یا ابزاری کمک می‌کند تا کار بهتری انجام دهد."

تعریف گسترده‌تر و جدیدتر از رهبری قابل اعتماد "رهبر قابل اعتماد کسی است که با حذف نقایص، کاهش کل هزینه مالکیت و حمایت از اهداف سازمان، آینده جدیدی ایجاد می‌کند."
در سازمان‌ها، علاوه بر گروه به اصطلاح قهرمانان، ممکن است گروه دیگری از افراد باشند که مدیریت می‌تواند روی آنها حساب کند تا نه تنها تمهیدات مورد نیاز را در اسرع وقت انجام دهند، بلکه با در نظر گرفتن ایمنی و کیفیت انجام گیرد.

ویژگی‌های رهبری قابل اعتماد

آن‌ها همچنین علت ریشه‌ای این مشکل را در زمانی که ممکن است، پیدا می‌کنند. بعدها، آن‌ها درگیر تجزیه و تحلیل شکست می‌شوند. در حالی که تیم و مدیر ممکن است علاقه‌مند به رسیدگی به امور مالی باشند، این افراد همچنین به دنبال علت ریشه‌ای عدم موفقیت هستند و در توسعه و اجرای یک راه‌حل بلند مدت برای ایجاد قابلیت اطمینان تمرکز می‌کنند. آن‌ها تمام مدت این تمرکز را دارند.
مدیریت با شناخت اقدامات پیشگیرانه آنها را تشویق می‌کند. در این موارد، نیروی کار این سیگنال را دریافت می‌کند که اقدامات پیشگیرانه شیوه فعالیت سازمان است.
افرادی که اقدامات پیشگیرانه انجام می‌دهند قهرمانان واقعی هستند. آنها افرادی هستند که رهبران قابل اعتمادی می باشند.

ویژگی‌های رهبران قابل اعتماد:

  • صحت

  • اصالت

  • مسئولیت

  • هدف

صحت و تعهد:

رهبران قابل اعتماد کاری را انجام می‌دهند که می‌گویند برای دستیابی به وضعیتی کامل انجام خواهند داد. صحت و تعهد براساس ثبات عملکردها، ارزش‌ها، روش‌ها، اقدامات، اصول، انتظارات و نتایج حاصل می‌شود.

دوره روانشناسی اکت ( همایش اکسیژن)

اصالت:

رهبران قابل اعتماد همان کسانی که می‌گویند، هستند. اصالت در بحث‌های رهبری قابل اعتماد مهم است. محیط کار امروز غیر رسمی و سلسله مراتبی کمتری نسبت به گذشته دارد. کسانی که استخدام شده‌اند کار خارق العاده‌ای انجام نمی‌دهند آن‌ها رهبرانی می‌خواهند که به آن‌ها انگیزه دهد و دلایل کار فراتر از حقوق را به آن‌ها نشان دهد.
گرت جونز، نویسنده کتاب چرا باید کسی اینجا کار کند، می‌گوید: "اصیل بودن بسیار بیشتر از خود بودن است. چه چیزی برای ایجاد یک سازمان معتبر لازم است. اگر می خواهید یک رهبر باشید، باید خودتان باشید. فردی ماهر."

اینستاگرام علی میرصادقی

مسئولیت:

رهبران قابل اعتماد پاسخگو هستند و در مورد قابلیت اعتماد موضع میگیرند. مسئولیت متضمن یک وظیفه یا تعهد برای انجام رضایت بخش کارها است یا انجام وظیفهای است که توسط شخصی تعیین شده است و مسئولیت موفقیت یا عدم موفقیت آن را بر عهده می‌گیرد.

هدف:

رهبران با قابلیت اعتماد برای چیزی بزرگتر از خودشان کار می‌کنند. هدف آنها هدف یا نیتی است که امیدوارند به آن برسند و نتیجه مطلوبی را برای یک سازمان بر اساس آن اهداف به ارمغان می‌آورند.
یک رهبر قابل اعتماد می‌تواند هر فردی باشد و ممکن است مدیر یا سرپرست باشد. در تعاریف رهبر یا رهبر قابل اعتماد هیچ چیزی این مفهوم را نشان نمی‌دهد و بر آن دلالت ندارد. در عوض، یک رهبر قابل اعتماد میتواند هر کسی باشد، صرف نظر از رتبه و موقعیت، در هر سطح از سازمان در طول هر مرحله از چرخه حیات مالی.
هر کسی که از حذف یا به حداقل رساندن خطاها و شکست‌ها برای بهبود قابلیت اطمینان و دسترسی و کاهش هزینه‌های چرخه عمر پشتیبانی کند، می‌تواند در رده یک رهبر قابل‌اعتماد طبقه‌بندی شود. این یک موقعیت یا رتبه نیست، بلکه یک فلسفه فرهنگی است که از همکاری با همه سهامداران برای حذف عیوب پشتیبانی می‌کند، بنابراین دارایی‌ها (امور مالی) می‌توانند به طور ایمن و موثر اداره شوند.

آیا شما یک رهبر قابل اعتماد هستید؟

آیا شما یک رهبر هستید؟ اگر در زمینه قابلیت اعتماد، نگهداری یا مدیریت دارایی کار می‌کنید، سوالات بهتری که می‌توانید از خود بپرسید این است:

  • آیا من یک رهبر قابل اعتماد هستم؟

  • چه شرایطی من را به عنوان یک رهبر قابل اعتماد معرفی می‌کند؟

  • چه ویژگی‌هایی برای تبدیل شدن به یک رهبر قابل اعتماد لازم دارم؟

نیروی کار می‌تواند افرادی داشته باشد که قهرمان نامیده می‌شوند. آنها در رفع مشکلات تبحر دارند، اما روی اقدامات فعال لازم برای به حداقل رساندن و از بین بردن خرابی‌ها تمرکز نمی‌کنند. مدیریت با شناخت و پاداش دادن به این کارمندان به روشی كه قهرمانانی خلق می‌کند، فرهنگ واکنش گرا را تشویق و ترویج می‌کند.
همچنین نیروی کار ممکن است کارکنانی داشته باشد که فقط مشکلات مالی را حل و فصل نمی‌کنند، بلکه سعی می‌کنند ریشه اصلی این خرابی‌ها را نیز پیدا کنند. مدیریت تنها با شناسایی و پاداش دادن به افرادی كه گام‌های فعال برمی دارند، از چنین اقدامات پشتیبانی می‌كند. اینها کارکنانی هستند که رهبران قابل اعتمادی می‌شوند، قهرمانان واقعی.

سه ویژگی اساسی رهبران قابل اعتماد:

رهبران باید تلاش کنند تا از نظر احساسی قابل‌اعتماد باشند: یعنی، واکنش‌های مثبتی را نسبت به دیگران از خود نشان دهد. یک رهبر قابل‌اعتماد از نظر عاطفی به این معنی است که مردم از گفتن مشکلات‌شان با شما ابایی ندارند و آن‌ها به تصمیمات شما اعتماد خواهند کرد و اینکه یک تیم بیشترمنسجم است تا هر فرد برای خود. 
1. آنها شرایط داخلی خود را از شرایط خارجی جدا می‌کنند و از خودآگاهی کافی برخوردار هستند تا بدانند چه زمانی احساس عصبانیت، گرسنگی، اضطراب، استرس دارند و یا در غیر این صورت در بهترین حالت خود نیستند. علاوه بر این، آنها فعالانه تصمیم می‌گیرند که چه پاسخی متناسب با شرایط باشد، نه اینکه آن را از دریچه احساسات فعلی خود بیان کنند.
2. آنها روی اوضاع تمرکز می‌کنند، نه افراد. وقتی اخبار بدی دریافت می‌کنند، به پیام رسان شلیک نمی‌کنند یا به دنبال مقصر نمی‌گردند و در مواقع اضطراری،  وقت خود را برای تجزیه و تحلیل آنچه اشتباه است هدر نمی‌دهند.

رهبر قابل اعتماد چیست

3. آن‌ها از چهار اسب‌سوار مکاشفه ارتباطی دوری می‌کنند: برچسب زدن، تحقیر، حالت تدافعی و سنگ اندازی. بیش از ۱۰ سال تحقیق توسط موسسه گاتمن نشان داده‌است که این چهار رفتار بهترین راه برای کشتن هر رابطه‌ای هستند، چرا که مردم را تشویق می‌کنند که به دنبال خروج از رابطه یا موقعیت باشند.
البته، ما تشخیص می‌دهیم که رهبران نیز انسان هستند! اگر می‌خواهید از نظر احساسی رهبر قابل اعتماد تری باشید، یک همکار یا مربی معتمد را به خدمت بگیرید و در مورد مسائل‌تان با او بحث کنید.

چرا رهبران خوب باید قابل اعتماد باشند؟

مردم ذاتاً به اطمینان بخشی اهمیت می‌دهند. ما هر روز به چیزهایی از قبیل اتصال به اینترنت قابل اعتماد، سرویس تلفن همراه، پرواز به موقع هواپیما، اتومبیل‌های خود و خانواده، دوستان و همکارانمان کاری را که می‌گویند انجام خواهیم داد، ارزش زیادی می‌گذاریم.
وقتی این موارد قابل اعتماد باشند، نه تنها کارایی و آرامش روانی بیشتری برای ما فراهم می‌کنند بلکه به ما کمک می‌کنند روابط قوی‌تری ایجاد کنیم و نتایج بیشتری کسب کنیم. سرمایه گذاران، سهامداران، رهبران ، مصرف کنندگان، همسایگان و دوستان همه به دنبال افراد قابل اعتماد هستند. چرا؟
زیرا ما برای افراد و مشاغلی که قادر به ارائه نتایج مداوم خوب هستند و همچنین در انجام تعهدات و وعده‌ها به آنها وابسته هستند اهمیت زیادی قائل هستیم. اساساً آنها زندگی (و آنچه را که ما انجام می‌دهیم) را آسان‌تر، لذت بخش‌تر و پاداش آورتر می‌کنند.
به عنوان رهبر ، شناخت این اهمیت و ارزش برای موفقیت ما حیاتی است. یک تیم یا تجارت که نتایج قابل اتکایی را ارائه می‌دهد در واقع فقط مجموعه‌ای از افراد قابل اعتماد است. بنابراین با این حساب، قابلیت اعتماد در کسب و کار از ما به عنوان رهبر و از توانایی ما برای ایجاد آن در افرادی که با آنها کار میکنیم، شروع می شود. فهم اینکه مردم چگونه قابلیت اعتماد ما را درک و در نظر می‌گیرند، می‌تواند بر شغل، فرصت‌ها و توانایی‌های ما برای ارائه موفقیت آمیز تأثیر بسزایی بگذارد. مردم بیشتر به ما اعتماد می‌کنند تا کارها را با آزادی و خودمختاری انجام دهیم. در این صورت فرصت‌های جدید به احتمال زیاد ظهور می‌کنند و کیفیت و عمق روابط و وفاداری بعدی ایجاد شده بیشتر است.
با توجه به اینکه عنصر اصلی قابلیت اعتماد انجام کاری است که می‌گوییم انجام خواهیم داد، ارتباط در اینجا عنصر کلیدی است. نیل کرافتس، یک کارشناس رهبری و فرهنگ اظهار داشت که دلیل عمده‌ای که بسیاری از مشاغل غیرقابل اعتماد تلقی می‌شود، آمیزه‌ای از جاه طلبی و عدم وضوح واقعی در مورد آنچه که ارتباط می‌نامند، است.
او پیشنهاد می‌کند که باید دقیقاً به آنچه متعهد هستیم متعهد شویم و متعاقباً به آنها اطلاع رسانی کنیم: اطلاعات، وعده‌ها یا آرزوها. عدم تفکر کافی درباره تفاوت بین هر یک می‌تواند تأثیر بسزایی در میزان اطمینان ما داشته باشد.

یادگیری نه گفتن در رهبری

از آنجا که قابلیت اعتماد جنبه اساسی موفقیت ماست، همه باید از خود بپرسیم "چقدر قابل اعتماد هستم؟" و برای ایجاد آن چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ من شما را تشویق می‌کنم که در نظر بگیرید چگونه می توانید ۴ عمل زیر را اعمال کنید:

۱. انتظارات را مدیریت کنید: هنگام تعهد به مسئولیت‌ها، نقش‌ها و افراد، واقع بین و شفاف باشید در مورد اینکه درباره چه چیزی، چه زمانی و چگونه متعهد می‌شوید. انتظارات نادرست یا مبهم می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای شما و تجارت شما به همراه داشته باشد.

۲. یاد بگیرید که بگویید "نه": اغلب اوقات رهبر قابل اعتماد اولین کسی است که از او می خواهند مسئولیت بیشتری را بپذیرد. یادگیری نه گفتن بخش مهمی در عدم تعهد بیش از حد یا قول بیش از حد دارد.

۳. آگاهی سازمانی قوی ایجاد کنید: به عنوان رهبر، باید تعیین کنید که چه چیزی و چگونه می توانید برای "اتفاقات" چیزها را پیکربندی کنید. چه چیزی را می‌توانید تغییر دهید و چه چیزی را نمی‌توانید تغییر دهید؟ دانستن این تفاوت‌‌ها به شما کمک می‌کند از تعهد به مواردی خارج از کنترل یا توان خود جلوگیری کنید.

4. قابلیت اطمینان احساسی مثبت ایجاد کنید: رهبران قابل اعتماد مهارت‌های لازم برای پیمایش ناشناخته‌ها را پرورش می‌دهند و اجازه نمی‌دهند شرایط، رفتار آنها را تعیین کند. آنها بیشترین استفاده را از موقعیت‌ها می‌کنند و قادر به نشان دادن شجاعت و مقاومت در برابر فشار هستند.

نتیجه گیری:

رهبران قابل اعتماد نقایصی را که می تواند باعث شکست شود از طریق اعمالشان و با تحت تاثیر قرار دادن دیگران که در هر مرحله از زندگی مادی‌شان کار بهتری انجام دهند را به حداقل می‌رسانند یا از بین می‌برند.

دوره اسطوره‌های زندگی و سازمان

دوره رهبری
اسطوره‌های زندگی و سازمان برای همه‌ی انسان‌هایی که به رشد تمایل دارند، می‌خواهند فلسفه‌ی زندگی را درک کنند، می‌خواهند تاثیرگذارتر از قبل باشند، از زندگیشان رضایت بیشتری داشته باشند، روابط بهتری با دیگران داشته باشند و کسانی که دوست دارند کشف کنند برای چه کاری به دنیا آمده‌‌اند، مناسب است.
  • نویسنده : اکرم افروخته | مترجم زبان انگلیسی
    • امتیاز :
    • 2
    • 0
  • تعداد مشاهده : 4528 بار
  • مشاهده نظرات کاربران
  • تاریخ انتشار : 1399/11/02
نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.