سبک فرزند پروری سهل گیرانه و آسان گیر

سبک فرزند پروری سهل گیرانه

شنیدن کلماتی مثل پرتوقع، منفعت طلب، لوس و... تصویر شخص خاصی رو در ذهن شما زنده می کند؟ قطعا همه ما با این جور افراد برخورد داشته ایم. کسانی که انتقاد پذیر نیستند، نمی توانند خشم خود را کنترل کنند، بلوغ عاطفی اون ها پایینه و حتی در درس و مدرسه پیشرفت کمی دارند. چرا بعضی از نوجوانان و جوانان دچار این خصوصیات می شوند؟ یک دلیل بسیار مهم به روش تربیت یا سبک فرزند پروری والدین این افراد دارد. در ادامه به عوامل سبک فرزند پروری سهل گیرانه و آسان گیر میپردازیم.

فهرست مقاله:

  • سبک فرزند پروری چیست؟

  • روش فرزند پروری سهل گیرانه یا آسان گیر

  • خصوصیات فرزندان خانواده های سهل گیر

  • بهبود نحوه فرزند پروری سهل گیرانه


مشاوره تحصیلی خصوصی
جهت ثبت نام در مشاوره تحصیلی به سبک علی میرصادقی، عدد 66 رو به 3000909030 بفرست!!

سبک فرزند پروری چیست؟

منظور از سبک فرزند پروری این است که پدر و مادر چطوری با فرزندان ارتباط برقرار می کنند، چقدر با اون ها صمیمی و بهشون نزدیک هستند، چه دیدی نسبت به نوجوان خودشون دارند، چطور با فرزندشون برخورد می کنند، چطور اون ها رو تنبیه یا تشویق می کند، قوانین به چه صورت در خانواده وضع میشن و چقدر به اون ها عمل میشه و مواردی شبیه به این مسائل. همه این ها سبک فرزند پروری یا همون روش تربیت یک خانواده رو تشکیل میدهد که تاثیر بسیار زیادی بر شخصیت و رفتار فرزندان دارد. سبک های فرزند پروری شامل 3 مورد سبک فرزند پروری مقتدرانه و سبک فرزند پروری مستبدانه و سبک فرزند پروری سهل گیرانه که موضوع همین مقاله می شود. پیشنهاد می کنم پس از مطالعه این مطلب، با 2 روش تربیتی دیگه هم آشنا بشید.

سبک های فرزند پروری

روش فرزند پروری سهل گیرانه یا آسان گیر

برگردیم سر بحث اولمون. می دونید چجور سبکی برای تربیت فرزندان می تواند باعث ایجاد خصوصیاتی بشه که در ابتدا نام بردیم؟ سبک فرزند پروری سهل گیرانه یا آسان گیر . در شیوه فرزند پروری سهل گیرانه و آسان گیر پدر و مادر معتقدند که کودک باید آزاد باشه که هرکاری دوست داره انجام بده. چنین پدر و مادری بدون اعمال کنترل بر فرزندانشون، اون ها رو غرق در محبت خود می کنند. این والدین با تنبیه کودک مخالف هستند و اگه فرزندشون کار اشتباهی کنه، او رو تنبیه نمی کنند. درصورتی که تشویق و تنبیه روش هایی بسیار مهم و موثر هستند که باعث میشن کودک و نوجوان متوجه بشه چه کاری درست و چه کاری نادرسته. البته باید حتما توجه داشته باشید که منظور ما از تنبیه، حتما تنبیه بدنی و کتک زدن کودک نیست؛ بلکه منظور محروم کردن کودک از کاری هست که دوست داره یا دادن تایم اوت مناسب به فرزند تا متوجه اشتباه خودش بشه. (تایم اوت یک روش تربیتی است که در اون کودک با توجه به سنش باید به مدت مناسبی در مکانی قرار بگیره که هیچ وسیله ای نداشته باشه؛ مثلا گوشه ای از اتاق که خالی از هر وسیله سرگرم کننده ای باشه.)

کودکانی با والدین آسان گیر هرکاری دوست دارند انجام می دهند و هدف و قانون مشخصی رو دنبال نمی کنند. فرزندان تربیت یافته در نحوه فرزند پروری سهل گیرانه و آسان گیر اگه به خواسته هاشون نرسند یا به اون ها توجهی نشه، جیغ و گریه راه می اندازند و اصولا پرتوقع و سرکش هستند. مشکل دیگه در این سبک این است که والدین در این روش رفتارهای ناسازگار و ناهماهنگ نشون می دهند. یعنی در یک موقعیت ممکنه کودک رو برای کاری سرزنش کنند و در موقعیتی دیگر، همون کار فرزند رو نادیده بگیرند یا حتی او رو تشویق کنند. این برخوردها کودک رو در تشخیص درست و یا نادرست بودن امور، دچار سردرگمی می کنند.

در روش فرزند پروری سهل گیرانه اگه فرزند بهانه گیری کند، والدین بلافاصله تسلیم خواسته اش میشن و اگه مشکلی پیش بیاد، پدر و مادر با فرزندشون درباره اون مشکل حرفی نمی زنند و دلیل اون رو نمیگن. به همین دلیل فرزندان چنین پدر و مادری از استقلال کمی در زندگی برخوردارند و در هنگام رو به رو شدن با مشکلات و سختی های زندگی از مشکلات روی گردانی می کنند و یا پرخاشگری می کنند. در ادامه خصوصیات فرزندان خانواده های سهل گیر رو بیان می کنیم و در نهایت راهکارهایی رو برای بهبود نحوه فرزند پروری سهل گیرانه و آسان گیر به شما می آموزیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

سبک فرزند پروری سهل گیرانه

خصوصیات فرزندان خانواده های سهل گیر

1. هوش هیجانی پایین در روش فرزند پروری سهل گیرانه : هوش هیجانی یا EQ به توانایی اشاره می کنه که به ما کمک می کنه تا احساسات و هیجانات خودمون رو بفهمیم و کنترل کنیم. هوش هیجانی هم چنین در درک احساسات و هیجانات دیگران هم به ما کمک می کنه. هوش هیجانی باعث میشه فرزندان بتونند با دیگران همدلی کنند، به خودشون انگیزه بدن، در شرایط سخت تلاش کنند، رفتارهای تکانشی و ناگهانی و بدون فکر خودشون رو کنترل کنند و بتونند هنگامی که لازمه خواسته های خودشون رو به تاخیر بندازند. فرزندان تربیت یافته در خانواده هایی با سبک فرزند پروری سهل گیرانه به طور متوسط هوش هیجانی پایین تری نسبت به سایرین دارند. هوش هیجانی یکی از معیارهای مهم موفقیت در زندگی، کار و تحصیل است و توجه به اون اهمیت زیادی داره. برای آگاهی بیشتر درباره اهمیت هوش هیجانی و راه های تقویت اون، مقاله هوش هیجانی در نوجوانان رو که در موسسه آموزشی بارسا تهیه شده مطالعه کنید.

2. مهارت های اجتماعی ضعیف در شیوه فرزندپروری سهل گیرانه : یکی دیگه از مشکلاتی که فرزندان خانواده های سهل گیر دارند (که البته باز هم به هوش هیجانی و بلوغ عاطفی اون ها مربوط میشه) اینه که روابط اجتماعی اون ها با دیگران ضعیفه. دلیل این مشکل اینه که این افراد همیشه خواسته های خودشون رو مقدم بر دیگران می دونند و در همدلی کردن و تشخیص احساسات دیگران ناتوانند. همچنین اگه شرایط و روابط بر خلاف خواست اون ها پیش بره، نمی تونند هیجانات و احساسات خودشون رو کنترل کنند. پس نتیجه این میشه که حتی در مدرسه هم شاید دوست زیادی نداشته باشند و نتونند روابط دوستی خودشون رو با بقیه نگه دارند. اگه تمایل دارید درباره مهارت های ارتباطی بیشتر بدونید و اون ها رو تقویت کنید، پیشنهاد می کنیم مقاله مهارت های ارتباطی در نوجوانان رو از همین نویسنده مطالعه کنید.

کتاب برنامه ریزی با دوربین مداربسته

3. پرخاشگری در طرز فرزند پروری سهل گیرانه : همون طور که گفتیم کودکان تربیت شده در سبک سهل گیرانه به دلیل اینکه کنترل هیجانی ندارند و در کودکی قانون مند نشده اند، نحوه برخورد با مشکلات و شرایط سخت و ناکام کننده رو به خوبی نیاموخته اند. این افراد همچنین به دلیل اینکه نمی تونند در زمان هایی برطرف کردن خواسته هاشون رو به تعویق بندازند، در شرایط سخت از خودشون پرخاشگری و خشم نشون میدن و با این کارشون باعث رنجش و ناراحتی دیگران میشن. همچنین ممکنه دانش آموزان خانواده های آسان گیر به دلیل قانون مند نشدن در محیط خانواده ، در شرایط اجتماعی و مدرسه نیز از قانون سرکشی کنند و قوانین رو رعایت نکنند که در این حالت مشکلات اجتماعی ناشی از عدم رعایت قانون هم گریبانگیرشون میشه.

حتما بخونید: کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

4. اعتماد به نفس پایین : همونطور که گفتیم این افراد روش درست برخورد با مشکلات رو نمی دونند. پس زمانی که اشتباهی از اون ها سر می زنه و یا شکست می خورند، دچار سرخوردگی میشن و اعتماد به نفسشون پایین میاد. چنین نوجوانانی زود تسلیم میشن، اشتباهاتشون رو توجیه می کنند و یا تقصیر رو به گردان دیگران می اندازند و به تایید شدن نیاز دارند. پیشنهاد می کنم برای افزایش اعتماد به نفس فرزندانتون و آگاهی از تاثیرش در پیشرفت تحصیلی مقاله اعتماد به نفس دانش آموزان رو بخونید.

5. پیشرفت تحصیلی کم : انتخاب و اعمال سبک فرزند پروری سهل گیرانه از سوی والدین تمامی ویژگی هایی رو در فرزندان ایجاد می کنه که تمامی اون ها بر تحصیل فرزندان تاثیر می ذاره و باعث کاهش پیشرفت تحصیلی و حتی افت تحصیلی دانش آموزان میشه.

6. خود برتر بینی : اساسا خود برتر بینی احساسی هست که باعث میشه فکر کنیم فرد خاصی هستیم یا با دیگران تفاوت داریم و خواسته های ما بر خواسته های دیگران اولویت داره. فرزندان خانواده های آسان گیر به تدریج خودشون رو بهتر و برتر از دیگران می بینند.

7. انتقاد ناپذیری : از سایر ویژگی های این افراد اینه که انتقادی رو نسبت به خودشون نمی پذیرند. طبیعتا کسانی که خودشون رو از دیگران برتر می دونند و اگه اشتباهی کنند اون رو نمی پذیرند و تقصیر رو به گردن بقیه می اندازند، نمی تونند افراد انتقاد پذیری باشند. انتقاد پذیری یک مهارت مهم در افراد هست که باعث پیشرفت اون ها در زندگی میشه و به این معنیه که دیگران اطلاعاتی رو به شما انتقال میدن تا شما بتونید اون رو برای اصلاح کارهاتون به کار ببرید. در واقع می تونیم بگیم انتقاد روشی است برای افزایش رشد فردی و اجتماعی انسان ها. البته انتقادی فکر کردن و انتقاد کردن خیلی مهمه و شرایط خاص خودش رو داره که اون ها رو در مقاله تفکر نقاد در نوجوانان  براتون توضیح داده ایم.

دوره آفلابن افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

8. عدم همدلی با دیگران : همدلی کردن با بقیه یکی از نشانه های داشتن هوش هیجانی در افراد محسوب میشه و در کیفیت و بهبود روابطشون با دوستان و اعضای خانواده بسیار تاثیر گذار و مهمه. همدلی کردن به معنی "درک دنیای طرف مقابل به صورتی که انگار دنیای خودتان است" می باشد. چرا همدلی در زندگی ما اهمیت داره؟ همدلی به شما اجازه میده دیگران رو بفهمید و اون ها نیز متقابلا شما رو بفهمند. بنابراین همدلی رابطه شما رو با دیگران محکم و پر از اعتماد می کنه. پس قطعا کمبود این مهارت باعث ضعف ما در روابطمون با خانواده و دوستان میشه که متاسفانه از آثار بد رویه فرزند پروری سهل گیرانه است. در ادامه با بهبود سبک فرزند پروری سهل گیرانه آشنا می شوید.

برای اطلاع بیشتر از راه های ارتباط با فرزندان کلیک کنید.

بهبود نحوه فرزند پروری سهل گیرانه

با توجه به ویژگی ها و نکات گفته شده می تونیم به اهمیت روش تربیتی در زندگی افراد پی ببریم و تلاش کنیم اگه مشکلی در شیوه های تربیتی ما وجود داره، اون ها رو رفع کنیم تا بتونیم فرزندان و نوجوانان رو برای داشتن یک زندگی بهتر یاری کنیم. در ادامه راهکارهایی برای بهبود شیوه فرزند پروری سهل گیرانه خانواده ها رو بیان کرده ایم. ضمنا می تونید نظراتتون درباره سبک های فرزند پروری رو در قسمت نظرات با ما درمیون بذارید و سوالاتتون رو از ما بپرسید.

  • وقتی فرزند ما باهامون صحبت می کنه، شنونده خوبی براش باشیم. اگه مشکلی رو مطرح می کنه با او همدلی کنیم، به صحبت هاش خوب گوش کنیم و برای رسیدن به یک راه حل برای مشکلش فرزندمون رو همراهی کنیم.

  • سعی کنیم از روش های صحیح و مناسب تشویقی و تنبیهی استفاده کنیم تا فرزند ما تفاوت بین درست و نادرست رو به خوبی متوجه بشه.

  • برای قوانینی موجود در خانه، به فرزندان توضیح بدیم و حتما اون ها رو اجرا کنیم و در مورد قوانینی که برای فرزندان و خانواده وضع می کنیم، صریح باشیم.

  • در مورد مشکلاتی که فرزندان دارند و یا به وجود میارن، باهاشون صحبت کنیم و دلایلشون رو بپرسیم. خیلی مهمه که سعی کنیم به فرزندان کمک کنیم تا بدون سرزنش و تحقیر متوجه اشتباه خودشون بشن.

  • در بحث های خانوادگی همه باهم (هم والدین و هم فرزندان) شرکت کنیم و نظر بدیم.

  • حتما زمانی رو برای تعامل درست و مثبت برای فرزندمون در هر سنی که هست، بذاریم و سعی کنیم یک رابطه صمیمی اما با اقتدار با فرزندمون داشته باشیم.

سخن پایانی:

ممنونم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، در این مقاله به بررسی سبک فرزند پروری سهل گیرانه و آسان گیر و راهکارهایی برای بهبود شیوه فرزند پروری سهل گیرانه پرداختیم. امیدوارم این مطالب برای شما مفید بوده تا با  شیوه فرزند پروری سهل گیرانه و آسان گیر و ضرورت بهبود شیوه فرزند پروری سهل گیرانه آشنا شده باشید. شما می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید مشاورین ما به آن ها پاسخ می دهند، مارا به دوستان خود معرفی کنید.


برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.