اضطراب اجتماعی چگونه به ما آسیب می زند؟

اختلال اضطراب اجتماعی

سر کلاس خیلی آرام بود، اگه معلم سوالی می پرسید داوطلب نمیشد که جواب بده. اگر قرار میشد که سر کلاس برای همه مطلبی بخونه یا ارائه بده، صورتش سرخ میشد، دست هاش عرق می کرد، گاهی حتی نفسش بالا نمی اومد. بزرگتر که شد یه شغل انتخاب کرد که زیاد با آدم های دیگه سر و کار نداشته باشه. رستوران یا جاهایی که باید با افراد دیگه رو به رو میشد نمی رفت. اصولا خیلی اهل صحبت کردن یا رفت و آمد با دیگران نبود. چون دستپاچه می شد و دچار اضطراب میشد. توی جمع ها حرف نمی زد و مدام با خودش فکر می کرد که الان ممکنه چیزی بگه یا کاری کنه که بقیه فکر کنند اشتباه می کنه یا احمقه و یا باعث بشه بقیه اونو مسخره کنند. دائم نگران این بود که دیگران چه فکری درباره اش می کنند و از بودن در جمع ها فرار می کرد. آیا این ویژگی ها برای شما آشناست؟ آیا خودتون و یا اطرافیانتون این ویژگی ها رو دارین؟ آیا این ویژگی برای شما آزار دهنده است؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا درباره این ویژگی ها و پیامد هایی که ممکنه داشته باشه بیشتر بدونید و از پیشنهاد ویژه ما برای مقابله با این مشکل، مطلع بشید.


مشاوره تحصیلی خصوصی
جهت ثبت نام در مشاوره تحصیلی به سبک علی میرصادقی، عدد 66 رو به 3000909030 بفرست!!

آشنایی با علائم اختلال اضطراب اجتماعی

ویژگی های بالا اشاره به مشکلی به نام اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی داره. اختلالی که در اون فرد در موقعیت های اجتماعی در ارتباط با دیگران دچار اضطراب میشه. اضطراب اجتماعی در شرایطی مثل سخنرانی یا ارائه مطلب در کلاس و بقیه موارد مشابه، برای همه اتفاق می افته و کاملا طبیعی هست. اما برای افرادی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستند، حتی تعاملات روزانه و عادی با دیگران هم اضطراب زاست. برای مثال باعث میشه که دانش آموز در کلاس فعالیت نکنه یا اگه سوالی ازش پرسیده بشه، نتونه جوابی بده، حتی اگه جواب صحیح اون سوال رو بدونه. در واقع اضطراب اجتماعی و پیشرفت تحصیلی با همدیگه مرتبط اند؛ به طوری که اگه میزان اضطراب اجتماعی بالا بره، پیشرفت تحصیلی دانش آموز دچار ضعف میشه. 
اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان و کودکان به قدری می تواند شدید شود که توان انجام ساده ترین فعالیت های روزانه رو هم از اونا بگیره. مثل صحبت کردن در حضور دیگران، بستن دکمه های لباس در حضور دیگران، سفارش غذا در رستوران و یا حتی پرسیدن یک سوال ساده. این افراد اگر در حضور جمع صحبت بکنند، می ترسند که تپق بزنند یا سوالی که می پرسند، احمقانه به نظر برسد. می ترسند که اگر وارد اتاقی شوند، پایشان به جایی گیر کنه و روی زمین بیفتند و دست و پا چلفتی به نظر برسند.
این نوع اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان و کودکان گاهی به ‌قدری شدید است که موجب بروز حالت‌هایی نظیر سرخ شدن چهره، لکنت زبان، تعریق، دل‌درد، افزایش ضربان قلب، لرزش یا حمله‌ی وحشت‌زدگی کامل می‌شود. نوجوانانی که دچار این اختلال هستند فکر می کنند که ممکن است واکنش های جسمانی شان که ناشی از این اختلال هست، باعث تحقیرشان در مقابل افراد دیگر شود و این مسئله باعث انزوای این افراد در جامعه میشه. گاهی هم حتی فکر به اینکه دیگران ممکن هست که از این اختلالات با خبر باشند باعث میشه که این افراد از اضطراب بیشتری رنج ببریند.
در صورتی که اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوان، درمان نشود و ادامه پیدا کند، قطعا در مسائل تحصیلی و جوانی و بزرگسالی مشکلات و اختلالات زیادی مثل افسردگی، سوءمصرف دخانیات و الکل، انزوا و تأثیرات منفی‌تری رو برای این افراد به وجود بیاره.

برای آشنایی بیشتر با اختلال اضطراب اجتماعی ، لازم هست که تعریف و نشانه های اون رو بدونیم.

اختلال اضطراب اجتماعی نوجوانان

تعریف اختلال اضطراب اجتماعی چیست ؟

اختلال اضطراب اجتماعی یا social anxiety disorder ، یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که در اون، موقعیت ها و شرایط اجتماعی روزمره باعث به وجود اومدن اضطراب زیاد در فرد میشه. چنین افرادی از مشاهده شدن، مسخره یا قضاوت شدن توسط دیگران، ترس دائمی دارند. از موقعیت هایی که باعث اضطراب شون میشه دوری می کنند و اگه در این موقعیت ها قرار بگیرند، دست ها و صورتشون عرق می کنه و رنگ صورتشون قرمز میشه. این اختلال باعث ایجاد مشکلات زیادی در زندگی افراد میشه و عملکرد اون ها رو کاهش میده. موقعیت اجتماعی به شرایطی اشاره داره که در اون، فرد با حداقل یک نفر دیگه حضور داشته باشند. پس موقعیت های اجتماعی که برای این افراد اضطراب زاست می تونه شامل این موارد بشه:

  • شرکت در جلسه سخنرانی

  • شرکت در کلاس

  • ورزش کردن، ایفای نمایش یا آواز خوندن در حضور دیگران

  • غذا خوردن در مقابل دیگران

  • نوشتن جلوی دیگران

  • وارد شدن به یک مجلس

  • ملاقات با افراد جدید

  • صحبت با همکاران و دوستان

  • رفتن به مهمانی

  • صحبت کردن با تلفن

  • انجام کار گروهی

  • سفارش غذا در رستوران

  • مصاحبه شغلی

مشاوره روانشناسی و تحصیلی برای حل مشکلات خانوادگی

علائم اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی همان خجالت است؟

به این نکته توجه کنید که گاهی افراد این اختلال رو با خجالتی بودن اشتباه می گیرند. اما خجالتی بودن با اختلال اضطراب اجتماعی متفاوت است. افراد خجالتی با اینکه مثل افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی در جمع دچار اضطراب میشن و رنگ چهره شون قرمز میشه، اما در نهایت با وجود اینکه فشار روشون هست، قادرند که کار خودشون رو در جمع انجام بدن و با بقیه تعامل داشته باشند. از موقعیت های اجتماعی اجتناب نمی کنند و این اضطراب فقط در موقعیت ها و شرایط خاصی به سراغشون میاد و نه در همه شرایط. و به طور خلاصه این خجالتی بودن زندگی اون ها رو مختل نمی کنه.

بیشتر راجع به خجالت و کمرویی بخوانید.

در حالی که همون طور که گفتیم، افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی عملکرد خوبی در مدرسه، کار و زندگی ندارند. و این نگرانی و ترس در این افراد می تونه از روزها و هفته ها قبل از واقعه استرس زا شروع شه. معمولا شروع این اختلال در کودکی و اوایل نوجوانی است، اما افراد در هر سنی می تونند درگیر این اختلال بشن. همونطور که اشاره شد اگر این اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان درمان نشه، می تونه تاثیرات بسیار مخربی رو در آینده این افراد ایجاد بکنه.

علائم اختلال اضطراب اجتماعی چه چیزهایی هستند؟

نشانه های بدنی شامل موارد زیر میشه: سردرد، تهوع، لرزش دست ها، درد ماهیچه، سرخ شدن، عرق کردن زیاد، تپش قلب. نشانه دیگر داشتن مشکل در خواب به دلیل داشتن اضطراب زیاد است. این افراد معمولا خواب خوب و با کیفیتی رو تجربه نمی کنند. احساس تنش و اضطراب دائمی وجود این افراد رو در بر گرفته. همون طور که گفتیم اضطراب اون ها تنها شامل موارد خاص نمیشه و اون ها حتی در ارتباطات روزانه و حتی با اعضای خانواده می تونند دچار استرس و تنش بشوند. عمده ترس های افراد مبتلا شامل موارد زیر میشه:

  • اضطراب داشتن و نگران بودن از این که فرد در شرایطی قرار بگیره که دیگران او رو قضاوت کنند. 

  •  افراد مبتلا به این اختلال می ترسند که دیگران اون ها رو مسخره کنند یا متوجه اضطراب اون ها بشوند.

  • از این که دیگران قرمز شدن صورت و لرزش صدا و عرق کردن شون رو ببیند، می ترسند و نگرانند.

  • از نشانه های رفتاری هم میشه به اجتناب کردن و دوری کردن از موقعیت های اجتماعی اشاره کرد که تمامی این نشانه ها باعث میشن که فعالیت های روزانه اون ها دچار مشکل بشه.

این مقاله رو از دست ندید: تفاوت اضطراب و استرس و ترس

علائم اختلال اضطراب اجتماعی

مشکلات ناشی از اختلال اضطراب اجتماعی

گفتیم یکی از علائم اختلال اضطراب اجتماعی ، اجتناب و دوری از موقعیت هاست که همین اجتناب باعث میشه این افراد منزوی شوند و اعتماد به نفس شون پایین بیاد. تا جایی که حتی از کنار خانواده بودن هم می ترسند. هم چنین به خاطر اضطراب زیاد نمی تونند در تحصیل و کار موفق شوند. این اختلال اگه درمان نشه می تونه باعث افسردگی یا حتی رفتن به سمت مصرف مواد مخدر بشه.

کتاب برنامه ریزی با دوربین مداربسته

چه مواردی خطر ابتلا به اختلال فوبیای اجتماعی را بیشتر می کند؟

  1. وجود والدین سخت گیر و کنترل گر و انتقاد کننده

  2. مورد قلدری یا تمسخر قرار گرفتن مخصوصا در کودکی

  3. مشکلات خانوادگی و آزار دیدن در خانواده

کتاب سیزده

آیا اضطراب اجتماعی نوجوانان و کودکان با بزرگسالان تفاوتی داره؟

کودکان معمولا ترس و اضطراب خودشون رو در مواجهه با موقعیت های اجتماعی به صورت گریه کردن، لرزیدن، چسبیدن به والدین و یا صحبت نکردن نشان می دهند. برای اون ها دوست پیدا کردن کار مشکلی هست و چون احساس خجالت می کنند، نمی تونند از احساس و افکار خودشون چیزی بگن. این کودکان و نوجوانان اغلب افکار منفی درباره ی خودشون دارند.

بیشتر بخوانید: اختلال نوشتن

راه های درمان اختلال اضطراب اجتماعی

یک روش درمانی برای این اختلال ، درمان رفتاری شناختی است. در این روش مشاور به شما کمک می کنه که افکار منفی خودتون رو بشناسید و باهاشون مقابله کنید. یک بخش دیگه از این درمان یادگیری تکنیک های آرامش بخش است که می تونه به شما در شرایط اضطرابی کمک کنه. برخی از داروها هم هستند که می تونند به شما در مقابله با اضطراب تون کمک کنند و پزشک شما اون ها رو برای شما تجویز می کنه. قبل از مصرف دارو ها حتما در مورد معایب و محاسنشون از پزشک خودتون سوال کنید. بهترین درمان ترکیبی از این درمان ها با هم است.

سخن پایانی

اختلال اضطراب اجتماعی یک اختلال رفتاری و روانی است که باعث به وجود اومدن مشکلات زیادی برای فرد میشه و زندگی او رو مختل می کنه. چیزی که اهمیت داره اینه که از موقعیت هایی که ما رو دچار اضطراب می کنه دوری نکنیم، چون اگرچه که این دوری در اون مقطع اضطراب ما رو کم می کنه، اما در طولانی مدت اثرات مخربی برای ما پدید میاره. در شرایطی که احساس اضطراب می کنیم باید به خودمون یادآور شیم که می تونیم به سلامت این موقعیت ها رو بگذرونیم و این اضطراب در ما زیاد طول نمی کشه و احتمال اینکه اتفاقی در این موقعیت ها و شرایط بیفته که ما از اون می ترسیم، خیلی کمه. به خودتون یاد آور بشید که احساس اضطراب نشانه ضعف و سستی نیست و می تونید با کمک گرفتن از یک مشاور ، روش هایی رو برای مقابله با اضطراب یاد بگیرید و اعتماد به نفس خودتون رو افزایش بدید و مهارت های ارتباطی تون رو تقویت کنید.

 پیشنهاد طلایی 

همونطور که بالا تر گفتیم، شما نیازمند این هستید که اعتماد به نفس خودتون رو افزایش بدید. کارگاه افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس نوجوانان، یک فرصت بی نظیر برای شماست تا بتونید هیولای استرس و اضطراب اجتماعی رو از بین ببرید. این کارگاه که توسط علی میرصادقی، یکی از بهترین مشاورین ایران، برگزار میشه، راه های افزایش خود آگاهی و مقابله با ترس های بیرونی رو به شما آموزش میده. با تمرین تکنیک های موثر و بی نظیری که در این دوره به شما آموزش داده میشه، می تونید تغییرات مثبت و مفیدی رو توی زندگی خودتون حس بکنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این کارگاه، کافیه که روی عکس زیر کلیل کنید تا با این دوره بی نظیر، بیشتر آشنا بشید.

دوره آنلاین افزایش اعتماد به نفس نوجوانان


امیدواریم که تونسته باشیم به این سوال که اختلال اضطراب اجتماعی چیست به درستی جواب داده باشیم. شما می تونید سوالات و تجربه های خودتون رو از این نوع فوبیای اجتماعی تو بخش نظرات با ما در میون بذارید. در ضمن اگه فکر می کنید بین دوستاتون، کسی هست که به اضطراب اجتماعی دچار شده باشه، این مقاله رو براش بفرستید تا بتونه این مشکل رو برطرف کنه. خیلی ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید.

برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
( مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره 22677917-021 تماس بگیرید
یا عدد 66 را به سامانه 3000909030 ارسال کنید.

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.