روش های افزایش یادگیری در دانش آموزان

روش های افزایش یادگیری در دانش آموزان

فهمیدن یک مطلب درس برای دانش آموزان بدون شک مهم ترین و حساس ترین مرحله در فرآیند یادگیری محسوب می شود. اگه درسی را هنگام تدریس معلمتان به خوبی یاد بگیرید، نیازی نیست برای یادگیری دوباره اون درس زمانی در نظر بگیرید و می توانید زمان خودتان را به حل تمرین های بیشتر و تست زنی از اون درس اختصاص بدید. 

فهرست مقاله:

  • راه های افزایش یادگیری در کلاس

  • نظم برای افزایش یاد گیری در دانش آموزان

  • تمرکز برای افزایش یادگیری در نوجوانان

  • سعی کنید در ردیف های اول بشینید

  • جلو نشستن و افزایش یادگیری در کلاس

  • تاثیر پیش خوانی برای افزایش یادگیری در نوجوانان

  • یادداشت برداری برای یادگیری در نوجوانان

  • سوال پرسیدن باعث افزایش یادگیری در نوجوانان می شود!

  • کمک گرفتن از دیگران افزایش یاد گیری در نوجوانان را بالا می برد!

  • در هر کلاس، فقط به درس همان کلاس توجه کنید

  • خنده با هم کلاسی ها

  • اتاق های مهم تر از کلاس در برای نوجوانان 

  • اهمیت خواب در افزایش یادگیری دانش آموزان


مشاوره تحصیلی خصوصی
جهت ثبت نام در مشاوره تحصیلی به سبک علی میرصادقی، عدد 66 رو به 3000909030 بفرست!!

این راهکار تاثیر به سزایی در افزایش یادگیری در کلاس دارد. اما در نقطه مقابل، اگه درس رو در کلاس و با تدریس معلم یاد نگیرید، مجبورید زمان بیشتری رو در منزل برای یادگیری همون مبحث در نظر بگیرید و این در حالیه که این بار معلم ندارید و باید خودتون از پس مباحث جدید بربیایید و اگه سوالی براتون پیش بیاد، کارتون سخت تر هم میشه. پس منطقیه که یادگیری در کلاس درس بهتر و موثرتره و باعث میشه وقت بیشتری برای حل تمرین و تست زنی داشته باشیم. اما مسئله اینجاست که خیلی وقت ها در کلاس درس، تمرکز و آمادگی لازم برای یادگیری رو نداریم و درس معلم رو متوجه نمی شیم. خواندن این مقاله  راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن به شما کمک می کند تمرکز داشته باشید. 

در این مقاله سعی می کنیم شما را با راه های افزایش تمرکز در کلاس آشنا کنیم تا از این به بعد با آمادگی بیشتری در کلاس حاضر باشید و درس رو بهتر یادبگیرید.

راه های افزایش یادگیری در کلاس

1. نظم برای افزایش یاد گیری در دانش آموزان

به موقع در کلاس حاضر شوید. سر وقت و قبل از رسیدن معلم، در کلاس حاضر شوید. دیر آمدن دلیل خوبی برای تشخیص بی نظمی و تنبلی شما در کلاس است. دیر رسیدن در کلاس باعث بهم خوردن تمرکز معلم و کلاس می شود و این خود باعث درگیر شدن فکر شما و دانش آموزان دیگر می شود و یادگیری و تمرکز تان را کاهش می دهد. هم چنین اگر فقظ چند دقیقه هم دیر برسید، قسمت ابتدایی و اصلی درس را از دست داده اید و و ممکن است بقیه مطالب را نیز به خوبی متوجه نشوید. حتی توصیه می کنیم چند دقیقه قبل از حضور معلم، سر جای خود بنشینید و وسایل و کتاب های لازم را روی میز قرار دهید و سعی کنید بدن و ذهن خود را آماده یادگیری کنید.این کار نقش افزایش یادگیری در دانش آموزان را دارد. 
غیبت زیاد شما را از درس و دانش آموزان دیگر را عقب انداخته و باعث می شود خیلی از مطالبی که در کلاس مطرح می شود را از دست بدهید. پس کمتر غیبت کنید. سعی کنید همیشه در کلاس درس حاضر بوده و از نکاتی که معلم در هنگام درس می گوید، غافل نباشید.

روش های افزایش یادگیری در دانش آموزان

2. تمرکز برای افزایش یادگیری در نوجوانان

گوشی موبایل، کامپیوتر، تبلت، گوش دادن به موسیقی و حتی یک دوست می تواند از عوامل از دست دادن تمرکز شما باشد. عوامل افزایش یاد گیری در دانش آموزان در مکان راحتی بنشینید، جایی که بیشترین تمرکز را داشته باشید و با دوستان خود صحبت نکنید. هر چیزی را که فکر می کنید باعث حواس پرتی شما می شود، درون کیف بگذارید و فقط به درسی که داده می شود فکر کنید. وقتی معلم شروع به تدریس کرد، با تمرکز کامل به مطالبی که معلم درس می دهد گوش کنید. دانش آموزان برتر همیشه مطالب را در کلاس یاد می گیرند و یادگیری را به خانه یا روزهای بعد موکول نمی کنند. آن ها سعی می کنند تمام مطالبی را که باید یاد بگیرند، در همان کلاس درس یاد بگیرند.

3. سعی کنید در ردیف های اول بشینید

آیا می خواهید معلم شما نظارت بهتر و جدی تری روی فعالیت های شما داشته باشد؟ هنگام حل مسائل و تمرینات به شما کمک کند؟ و روند حل مسئله شما را بررسی کرده و اشکالات شما را رفع کند؟ در این صورت باید یکی از صندلی های ردیف جلو را برای نشستن انتخاب کنید. بهتر است ردیف اول بنشینید تا به معلم و به تخته کلاس تسلط بیشتری داشته باشید. نشستن در ردیف جلو باعث می شود از شلوغی ها و شیطنت های ردیف های انتهایی دور باشید که این مسئله یک راهکار افزایش یادگیری دانش آموزان  می شود.

موقع درس خواندن احساس کسل بودن می کنید؟طرح مشاوره 8 جلسه ای پیشرفت تحصیلی و رهایی از تنبلی و اهمالکاری مخصوص شما برنامه ریزی شده است.

کتاب برنامه ریزی با دوربین مداربسته

جلو نشستن و افزایش یادگیری در کلاس

محققان اروپایی برای نخستین‌ بار وضعیت نشستن در کلاس درس و تأثیر آن بر یادگیری کودکان را مورد بررسی قرار دادند. به گزارش ایسنا، این تحقیق توسط محققان دانشگاه Tübingen آلمان در بین ۸۱ دانش‌ آموز با سنین ۱۰ تا ۱۳ ساله انجام گرفت. در این تحقیق، نزدیک بودن به معلم و تأثیر آن بر یادگیری توسط واقعیت مجازی در کلاس مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی این فرضیه، یک کلاس مجازی تشکیل شد و با استفاده از واقعیت مجازی به دانش‌ آموزان در ابتدا و انتهای کلاس تکلیف داده شد. در این کلاس مجازی، حل مسائل ریاضی آموزش داده و درس تکرار شد.

بیشتر بخوانید: چگونه دروس حفظی را بخوانیم ؟

نتایج این تحقیق نشان داد دانش‌ آموزانی که در ابتدای کلاس و نزدیک به معلم می‌ نشینند، تکالیف ریاضی خود را بسیار سریع‌ تر از دانش‌ آموزان انتهای کلاس انجام می‌ دهند و در نتیجه نزدیک بودن به معلم، موجب فراگیری و توجه بیشتر دانش‌ آموزان می‌ شود.

محققان در این تحقیق اظهار کردند: برای این که تمامی دانش‌ آموزان از آموزش یکسان بهره گیرند، معلم باید طی تدریس در کلاس درس حرکت کند. . 

4. تاثیر پیش خوانی برای افزایش یادگیری در نوجوانان

چیز های که دانش آموزان از قبل می دانند، روی یادگیری شان تاثیر گذار است. محققین نشان دادند که دانش اولیه روی رشد فکری و تحول فکری دانش آموزان تاثیر گذار است. دانش آموزان با رشد فکری خود به دانش قبلی خود اضافه می کنند و با تحول فکری، می توانند اشکالاتی که در اطلاعات و دانش خود داشته اند را تغییر دهند.

مطالعه کلی در مورد تیتر و مطالبی که معلم قرار است در جلسه بعدی آموزش دهد داشته باشید تا هنگامی که معلم شروع به تدریس کرد بتوانید با او همکاری کرده و به تمام سوالات او در حین تدریس پاسخ دهید. هم چنین پیش خوانی باعث می شود سوالاتی درباره درس در ذهن شما ایجاد شود که در کلاس و هنگام تدریس معلم، ذهن شما به دنبال یافتن پاسخ این سوالات خواهد بود و به این ترتیب حواس شما کمتر پرت می شود و این مورد یکی از راه های افزایش یادگیری در نوجوانان است و تسلط بیشتری روی مطالب درسی دارید. این راهکار تاثیر به سزایی در افزایش یادگیری در کلاس دارد.

برای آشنایی بیشتر با تکنیک پیش خوانی و سایر تکنیک های درسی، مقاله روش مطالعه صحیح برای کنکور را مطالعه کنید.

5. یادداشت برداری برای یادگیری در نوجوانان

یادداشت برداری هنگام گوش دادن به درس باعث افزایش یادگیری در کلاس و تمرکز شما نسبت به موضوع خواهد شد. هرچه تمرکز و دقت شما افزایش پیدا کند، اطلاعات سریع تر و دقیق تر به حافظه شما منتقل می شود. باید عادت کنید زمانی که معلمتان مطلبی را روی تخته نمی نویسد و به طور کلی هر زمانی که نیاز نیست به معلم یا تخته نگاه کنید، از صحبت های معلمتان و مطالب درسی بیان شده یادداشت برداری کنید. یادداشت برداری باید شامل مطالب اساسی و مهم درس باشد و به صورت خلاصه و جمله های کوتاه باشد. سعی کنید سرعت نوشتن خود را بالا ببرید تا بتوانید مطالب بیشتری را یادداشت کنید.

نکته ای از مطالبی را که معلم آموزش می دهد از قلم نیندازید. همیشه قلم و کاغذ همراه خود داشته و تمام نکات کلیدی که معلم می گوید را یادداشت کنید.

اگرچه یادداشت برداری در ابتدا اندکی سخت به نظر می رسد، اما با تمرین بیشتر شما می توانید در این مهارت حرفه ای شوید. دو فایده مهم یادداشت برداری در کلاس، افزایش تمرکز و یادگیری در کلاس و دسترسی به منبع مناسب برای مرور درس و یادآوری مطالب تدریس شده در کلاس می باشد. و یکی از مهم ترین روش برای افزایش یادگیری در نوجوانان می شود.

6. سوال پرسیدن باعث افزایش یادگیری در نوجوانان می شود!

اگر هنگام تدریس یک مبحث سوالی مرتبط با آن درس در ذهن شما ایجاد می شود، باید در همان درس یا مبحثی که معلم در کلاس تدریس می کند سوالتان را مطرح کنید و در پی یافتن جواب آن باشید. از سوال پرسیدن هراس نداشته باشید و مطمئن باشید با پرسیدن سوالات مناسب، مورد تحسین معلم و سایر دانش آموزان قرار می گیرید؛ چرا که سوال که در ذهن شماست، همان سوالی است که در ذهن بسیاری از دانش آموزان دیگر هم به وجود آمده، اما جرئت پرسیدن آن را نداشته اند.

اگر در درسی ضعف دارید، حتما برای رفع آن به موقع اقدام کنید. رفع اشکالات درسی خود را موکول به زمان دیگری نکنید تا ایام امتحانات فرا برسد. چون ایام امتحانات زمان مرور درس ها است، نه رفع مشکلاتی که در درس ها دارید.

7. کمک گرفتن از دیگران افزایش یاد گیری در نوجوانان را بالا می برد!

اگر در مبحث یا درسی مشکل دارید، از فردی که بیشتر می داند کمک بگیرید. بسیاری از افراد این کار را انجام نمی دهند و برای همین نمی توانند مشکلات خود را حل کنند. اطمینان داشته باشید که تمام معلمان می خواهند به شما کمک کنند تا بیشتر بدانید. اگر پاسخ سوالات خود را در کتاب های درسی و یا کمک درسی دریافت نکردید، به معلم خود یا یکی از دانش آموزان که در این درس توانایی زیادی دارد مراجعه کنید و سوالات خود را از او  بپرسید و یا بخواهید منابع کارآمد را به شما معرفی کند.

با این روش می توانید تعامل خود را با سایر دانش آموزان بیشتر کنید و در این صورت آن ها هم در دروسی که شما در آن ها قوی تر هستید، از شما کمک می گیرند که باعث پیشرفت و افزایش یادگیری هر دو شما می شود. در این قسمت شما ضرورت افزایش یادگیری برای نوجوانان را متوجه شدید. این مقاله را حتماً مطالعه کنید: موانع و عوامل پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به شما کمک می کند که موانعی که باعث می شود در تحصیل پیشرفت نکنید را بشناسید.  

8. در هر کلاس، فقط به درس همان کلاس توجه کنید

برخی از دانش آموزان فکر می کنند می توانند با استفاده از زمانی که معلم درس می دهد، خود را برای کلاس بعدی آماده کنند و با این کار در زمان صرفه جویی کنند!! برای مثال بسیاری از دانش آموزان در کلاس شیمی، لغت زبان می خوانند تا خود را برای امتحان زبان ساعت بعدی آماده کنند.

بهترین زمان یادگیری وقتی است که معلم درس می دهد. این زمان دو برابر مفید تر از زمانی است که دانش آموز در خانه مطالعه می کند. وقتی شما حرف های معلم را دنبال می کنید، می توانید صحبت های او را قطع کنید و راجب به مطلبی که متوجه نشدید، دوباره سؤال کنید. همچنین اگر معلم از شما سؤال کرد، بهتر می توانید نظر خودتان را بیان کنید.

9- خنده با هم کلاسی ها

همه ما قطعا میدونیم که لذت هم‌نشینی و بگو بخند با دوستامون خیلی خیلی زیاده ولی همون قدر هم میتونه ترسناک باشه اگر که توی کلاس درس انجام بشه چون باعث عدم تمرکز شما می شود و همچنین نه تنها خودمان تمرکزمان را از دست می دهیم بلکه با صدای خندیدن خودمان تمرکز چند تا دانش آموز دیگر را هم بهم می زنیم حالا شاید شما بگید یعنی کل زنگ مثل چوب خشک بشینیم و نگاه کنیم در جواب شما باید بگم که نه. کی همچین حرفی زده؟! اولا که حدود ۹۰ درصد اساتید وقتی  می بنند که کشش و سطح تمرکز بچه ها افت کرده برای تجدید قوا یه استراحتی در حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه میدن یا گاهاً با خاطره و شوخی سعی می کنند که جو کلاس را تغییر بدهند چون می دونن که شاد بودن دانش اموز باعثث ترشح هورمون های شادی می شود و این مسئله تاثیر شگرفی در یادگیری دانش آموزان دارد و یکی از ضرورت های افزایش یادگیری در دانش آموزان است پس از همتون می خوایم که خنده و شادی را مدیریت کنید تا همیشه خندان باشید

خواندن این مقاله را از دست ندید: چگونه ترس از مدرسه در کودکان را کم کنیم؟

10- اتاق های مهم تر از کلاس در برای نوجوانان 

می دانستید که دو تا اتاق یعنی آشپزخانه و بوفه مدرسه عملکردشان به اندازه کلاس ذر یادگیری مهمه احتمالا الان اکثرا دارید اینجوری😳 ما را نگاه می کنید ولی واقعیت همین است بچه ها تغذیه بخش جدا ناشدنی از زندگی شما است که نقش پنهان فراوانی دارد، برای مثال وقتی که سر میز صبحانه نصف ظرف شکر را می ریزید داخل لیوان و بعد شکر را با چایی می خورید و عقربه گلوکز تو خونتان می خواد که از جا خارج بشود یک تاثیر خیلی بد دارد که وقتی انقدر قند خون می رود بالا که شما خوابتان می گیرد یا مثلا وقتی زنگ تفریح می روید با بچه ها سمت بوفه می گین سلام ۲تا ساندویچ ژامبون با سس مایونز فراوون و یک نوشابه اونجا است که دارید زنگ بعد را از بین می برید زیرا غذاهایی که انقدر چرب و حجیم باشند معده را درگیر هضم می‌کنند و درصد زیادی از انرژی و توجه مغز به سمت سیستم گوارش متوجه می شود و قدرت یادگیری شما را کاهش می دهد پس لطفا به تغذیه خودتان اهمیت بدید، این مقاله تغذیه سالم برای دانش آموزان به شما کمک می کند که تغذیه سالم داشته باشید.

دوره آفلابن افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

11- اهمیت خواب در افزایش یادگیری دانش آموزان

نقش تخت خواب شما در اهمیت یادگیری کم از تخت پادشاهی نیست وقتی که شما میزان خواب و استراحت کافی را در طی شب دریافت کنید که حدود 7ساعت هستش قطعا نیازی نیست که کل زنگ اول و دوم را بخوابید و ادامه ی رویا های دیشب را تماشا کنید و به جاش با تمرکز و انرژی بیشتر به درس توجه میکنید و تازه وقتی که از مدرسه بر می گردید لازم نیست دوباره تا شب بخوابید و می توانید با یه استراحت 10دقیقه ای به ادامه درس  وامور روزانتان رسیدگی کنید اینجوری شب امتحان هم راحت تر می‌ خوابید.

سخن پایانی:

ممنونم که تا آخر این مقاله با ما بودید. در این مقاله در مورد روش های افزایش یادگیری در دانش آموزان و ضرورت افزایش یادگیری در دانش آموزان را بررسی کردیم. سوالات خود را در نظرات از ما بپرسید مشاوران ما به سوالات شما در اسرا وقت پاسخ می دهند. ما را به دوستان خود معرفی کنید.

سوالات متداول:

  • روش های افزایش یادگیری در نوجوانان

  • چگونه یادگیری خود را افزایش بدیم

  • اهمیت افزایش یادگیری در دانش آموزان


برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظرات کاربران
فاطمه

مطالب کاملا عالی بود تشکر از مدیر سایت ، و کسی که این مقاله رو نوشته است .

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.