۶ راهکار مهم در بهبود انعطاف پذیری در رهبری+ویدیو

انعطاف پذیری در رهبری

رهبران انعطاف پذیر کسانی هستند که می‌توانند در پاسخ به شرایط نامشخص یا غیرقابل پیش بینی، سبک یا رویکرد خود را به بهترین شکل رهبری تغییر دهند. علاوه بر این، رهبران انعطاف پذیر می‌توانند در صورت بروز با تغییرات سازگار شوند. برای فراگیری اصول لیدرشیپ و رهبری دوره رهبری نیز بسیار کمک کننده است.

در این مقاله با موضوع انعطاف پذیری در رهبری و ۶ راهکار مهم در بهبود انعطاف پذیری در رهبری آشنا می‌شوید

تنها داشتن رفتارهای جدید برای ایجاد یک رهبر انعطاف پذیر موثر کافی نیست. نخست، رهبران باید موقعیت‌هایی را که در آن رفتارهای قدیمی دیگر موثر نیست را تشخیص دهند. سپس، آن‌ها باید تصمیم بگیرند که چگونه به این مساله نزدیک شوند، از جمله اینکه چه رفتارها یا رویکردهای جدیدی ممکن است، و کدامیک اهداف آنها را در محدودیت‌های موجود به سرانجام می‌رساند.

سرانجام، پس از اتخاذ مسیر جدید، رهبران انعطاف پذیر باید بتوانند موفقیت و پیشرفت فعلی رفتارهای جدید خود را ارزیابی کرده و رفتارهای ناموفق را دوباره ارزیابی یا اصلاح کنند.
در روند ارزیابی انعطاف پذیری خود این سوالات را از خود بپرسید.

  • آیا من بیش از حد به رفتارهای فردی وابسته هستم؟

  • آیا رویکردهای جایگزین برای حل مسئله در نظر گرفته‌ام؟

  • آیا من در تلاش برای پیشنهادات یا استراتژی‌های جدید دیگران هستم؟

  • آیا می‌توانم تشخیص دهم که چه تغییری در رفتار من لازم است؟

  • چند بار برای ارزیابی موفقیت رفتار خود در یک موقعیت توقف می‌کنم؟

  • آیا کارمندانم را تشویق می‌کنم که در زمان تغییر انعطاف پذیر باشند؟

بهبود انعطاف پذیری در رهبری

انعطاف پذیری‌تان را بهبود ببخشید

محدودیت روش‌های انعطاف پذیری: روش‌هایی که یک رهبر می‌تواند انعطاف‌پذیر باشد نامحدود است. رهبران مختلف با چالش‌های مختلفی مواجه خواهند شد و هر رهبر باید فرصت‌هایی را برای انعطاف‌پذیری در حوزه نفوذ و عمل خود به رسمیت بشناسد. به عنوان مثال، در اینجا تنها چند مورد وجود دارد که در آن انعطاف‌پذیری می‌تواند عملکرد رهبران را بهبود بخشد.

در مرحله اول، انعطاف پذیری می‌تواند به حل مشکلات برقراری ارتباط یا ارتباط با کارمندان کمک کند. هر کس سبک گوش دادن، یادگیری یا درک متفاوتی خواهد داشت و یک رهبر انعطاف پذیر نه تنها باید این مفهوم را درک کند، بلکه براساس آن عمل کند. مشخص کنید که چگونه یک کارمند برای برقراری ارتباط به یک رهبر نیاز دارد و روش شما را متناسب با این مدل تغییر میکند. ثانیا، رهبران هنگام تعامل با افراد در زمینه‌ها، صنایع یا فرهنگ‌های مختلف به انعطاف پذیری نیاز دارند. سازمان‌های جهانی و تیم‌های بین رشته‌ای سعی می‌کنند از تفاوت تحصیلات، تجارب و دانش افراد متنوع استفاده کنند. رهبران باید بتوانند هنگام کار با افراد متفاوت از خود، کارهای معمول خود را رها کرده و از سبک دیگران استقبال کنند.
سرانجام، با پیشرفت فن آوری و پیشرفت سازمان‌ها برای بهره‌وری بیشتر، تغییرات زیادی در ابزار، فناوری یا سبک‌های کاری معمول به وجود می‌آید. رهبران باید بتوانند با این تغییرات کنار بیایند، با روند تغییر در کار خود مطابقت داشته و رفتارهای جدیدی را متناسب با میزان پیشرفت سازمان سازگار کنند. بسیاری از افراد نسبت به تغییر مردد یا ناراحت هستند، اما یک رهبر موثر باید بتواند تغییر را تشخیص دهد، بپذیرد و از آن استقبال کند تا در سطح بالای خود بماند.

تقویت کارمندان انعطاف پذیر: رهبران تنها افرادی نیستند که برای موفقیت یک سازمان باید انعطاف پذیر باشند. تشویق کارمندان به انعطاف پذیری بیشتر در کار خود به رشد مهارت انعطاف پذیری آنها کمک می‌کند. پیروانی که انعطاف پذیری بیشتری دارند، نیاز به تغییر رفتار را با تغییر شرایط درک می‌کنند. اگر کارمندان ارزش انعطاف پذیری را درک کنند، نسبت به هرگونه تغییر توسط رهبرانشان استقبال بیشتری خواهند کرد. پرورش انعطاف پذیری کارمندان همچنین به افراد امکان می‌دهد رفتارهای جدید را در نقش خود تجربه کنند، بنابراین حل مسئله را بهبود می‌بخشند و حس کنترل خود را بر کار خود افزایش می‌دهند. کارکنانی که اعتماد و آزادی عمل در رویکردهای جدید را تجربه می‌کنند، احساس مالکیت بیشتری در کار خود احساس می‌کنند و به طور کلی بازده بیشتری دارند.

دوره روانشناسی اکت ( همایش اکسیژن)

به ویژگی‌های دیگر رهبری خود متکی باشید: رهبرانی که خلاقیت دارند، ممکن است برای ایده پردازی روشهای جدید حل مسئله، مجهزتر باشند. رهبرانی که متقاعد می‌شوند بهتر می‌توانند کارکنان خود را متقاعد کنند که رفتارهای جدید را در مواقع تغییر تجربه کنند. به همین ترتیب کارکنان موثر (کارکنانی که در برقراری ارتباط موثر هستند) می‌توانند توضیح دهند که چرا رفتارهای جدید آن‌ها مهم هست و کارمندان را به اعتماد به برنامه‌های تغییر رهبر تشویق کنند. سرانجام، داشتن قدرت در برخی از مهارتهای دیگر، به یک رهبر کمک می‌کند تا در رفتارهای خود انعطاف پذیر باشد، درعین حال پیروان را تشویق می‌کند که منعطف‌تر و بازتر باشند.

رهبری و انعطاف پذیری

 برای انعطاف پذیری بیشتر این 3 کار را شروع کنید

مراحل زیر می‌تواند به شما کمک کند تا انعطاف پذیر‌تر شوید:
1. به دنبال فرصت‌هایی برای انعطاف پذیری بیشتر باشید. افتادن در بسیاری از قسمت‌های زندگی روزمره آسان است. و غالباً، فرصت انعطاف پذیری نادیده گرفته می‌شود یا شناخته نمی‌شود. رهبران می‌توانند نحوه شناسایی شرایطی را یاد بگیرند که در آن انعطاف‌پذیری ممکن است یک منبع ارزشمند باشد. نمونه‌ای از  این موارد می‌تواند هنگامی باشد که وضعیت آشنا تغییر می‌کند، یا هنگام بروز مشکلات جدید باشد. قبل از مواجه با شرایط یا چالش های جدید، در نظر بگیرید که پاسخ اولیه شما به این چالش چیست. آیا این رفتار به عنوان موثرترین رویکرد انتخاب شده است؟ یا اینکه به این دلیل انتخاب شده است که شما اغلب به همین ترتیب به موقعیت‌های جدید نزدیک می‌شوید؟ سعی کنید پاسخ‌های خود را متناسب با شرایط موجود تنظیم کنید.
با گذشت زمان، رهبران می توانند با ابهامات راحت تر برخورد کنند. این امر بعداً به آنها اجازه می دهد تا نه تنها انعطاف پذیری را نشان دهند، بلکه این کار را با سهولت و راحتی انجام دهند.

2. به توصیه دیگران گوش فرا دهید. در حالی که رهبران انعطاف پذیر در تلاش برای رویکردهای جدید هستند، لازم نیست رهبر انعطاف پذیر همه راه حل‌های جدید را خود به وجود بیاورند. می‌توان از تجربه، دانش و مهارت‌های افراد برای کمک در بررسی، ارزیابی و اجرای رویکردهای جدید برای حل مسئله استفاده کنند. رهبران انعطاف پذیر باید به نفع دیگران باشند.
3. پیشرفت خود را بررسی کنید. از آنجا که رهبران مسئولیت‌های بیشتری به کارکنان خود محول می‌کنند یا به مهلت‌های مقرر متعدد نزدیک می‌شوند، بیشتر ممکن است تا به رفتارهای قدیمی یا استراتژی‌های حل مسئله که در گذشته موفقیت آمیز بوده است برگردند. به یاد داشته باشید قبل از تصمیم گیری یا شروع وظایف جدید مکث کنید تا در نظر بگیرید که آیا مسیری که ترسیم کرده‌اید واقعاً بهترین روش برای پروژه فعلی شما است یا خیر. در مورد چرایی انتخاب استراتژی خود تأمل کنید و برخی از روشهای جایگزین را در نظر بگیرید. به طور خلاصه، اختصاص این زمان برای تأمل می‌تواند رهبران را ترغیب کند تا نه تنها در کار خود انعطاف پذیرتر، بلکه خلاق و نوآور باشند.

انواع انعطاف پذیری در رهبری

1. انعطاف پذیری شناختی 

توانایی استفاده از استراتژی‌های مختلف تفکر و چارچوب‌های ذهنی. رهبرانی که از انعطاف پذیری شناختی برخوردار هستند، می‌توانند استراتژی‌های مختلف تفکر و چارچوب‌های ذهنی را در برنامه ریزی، تصمیم‌گیری و مدیریت کارهای روزمره خود بگنجانند. آنها می‌توانند همزمان چندین حالت را در ذهن داشته باشند و می‌توانند زمان تغییر و اعمال تغییر را ببینند. انعطاف پذیری شناختی بیانگر تفكر زیركانه، علاقه به توسعه رویكردهای جدید، توانایی دیدن و استفاده از اتصالات جدید و تمایل به كاركرد مناسب در سازمان است. این رهبران به راحتی از تجربه یاد می‌گیرند و تشخیص می‌دهند چه زمانی رویکردهای قدیمی کار نمی کنند.

2. انعطاف پذیری هیجانی

توانایی تغییر روش فرد در برخورد با احساسات و احساسات دیگران.
رهبرانی که دارای انعطاف پذیری عاطفی و هیجانی هستند، رویکرد خود را در برخورد با احساسات خود و دیگران تغییر می‌دهند، موقعیتی که بسیاری از رهبران اغلب در نظر نمی‌گیرند. یک رهبر انعطاف پذیر از نظر هیجانی با روند تغییر در زندگی، از جمله سوگواری، شکایت و مقاومت به راحتی کنار می‌آید.
سازگاری با تغییر در سازمان نیاز به بده بستان بین رهبر سازمان و کسانی که تغییر را تجربه می‌کنند دارد. رهبر بدون انعطاف هیجانی نگرانی‌ها و احساسات دیگران را نادیده می‌گیرد و بحث را متوقف می‌کند. در همان زمان، یک رهبر سازگار از نظر هیجانی تغییر یا دستور کار را به جلو می‌برد.

3.انعطاف پذیری موضعی

توانایی خوش بینی و در عین حال واقع بینی رهبران.
رهبرانی که انعطاف پذیری ذاتی (یا انعطاف پذیری شخصیتی) را از خود نشان می‌دهند، از موضعی خوش بینانه، واقع بینانه و روشنفکرمآبانه عمل می‌کنند. آنها وضعیت بد را تصدیق می‌کنند اما همزمان آینده بهتری را تجسم می‌کنند. آنها نه کورکورانه مثبت اندیش هستند و نه بدبین هستند. ابهام را به خوبی تحمل می‌کنند. این نوع رهبران انعطاف پذیر، تغییر را نه به عنوان یک تهدید یا خطر، بلکه بعنوان یک فرصت می‌دانند.

پنج نکته برای رهبران انعطاف پذیر

  5 نکته اساسی برای رهبران انعطاف پذیر

مدیرانی که رهبری سازمانی سازگار را از خود نشان می‌دهند انعطاف پذیر هستند. آنها به دنبال راه‌های جدید و نوآورانه برای حل مشکلات، تسلط بر مهارت‌های جدید و مشاهده اختلال به عنوان یک چالش به جای تهدید هستند و مهارت‌های مورد نیاز برای غلبه بر مواقع دشوار را دارند.
شما به عنوان یک رهبر، نه تنها باید به تغییرات پاسخ دهید، بلکه باید این تغییرات را نیز هدایت کنید. هنگام سازگار شدن با تغییر، از این 5 نکته استفاده کنید و تیم خود را از طریق تغییر راهنمایی کنید:
کنجکاو باشید. قبل از اینکه قضاوت کنید و تصمیم بگیرید، تعجب کنید، کاوش کنید، رسیدگی کنید، سوالات زیادی بپرسید.
خیلی به یک برنامه یا استراتژی وابسته نباشید.
سیستم‌های پشتیبانی ایجاد کنید. به مربیان، دوستان، همسالان قابل‌اعتماد، همکاران حرفه‌ای، اعضای خانواده و دیگران نگاه کنید تا به عنوان سیستم پشتیبانی شما در زمان تغییر خدمت کنند. کارکنان را تشویق کنید که همین کار را بکنند.
واکنش خود را برای تغییر درک کنید. شما باید در مورد احساسات و افکار خود درباره تغییرات صریح باشید، در این صورت است که می‌توانید با دیگران روراست باشید.
خود را در محیط‌ها و شرایط جدید غرق کنید. این کار را هنگام مواجه شدن با تغییر انجام دهید، اما با پیوستن به فعالیت‌ها، ملاقات با افراد جدید و تلاش منظم برای کارهای جدید، این کار را تمرین کنید.

نتیجه گیری

رهبران انعطاف‌پذیر می‌توانند در عین دستیابی به اهداف خود، برنامه‌های خود را برای ادغام با نوآوری‌های جدید و غلبه بر چالش‌ها اصلاح کنند. انعطاف پذیری فقط زنده ماندن و رشد در شرایط جدید نیست، رهبران سازگار همچنین می‌توانند رفتارهای جدید را در موقعیت‌های قدیمی و موجود پیاده سازی کنند.
 این کار به آنها اجازه می‌دهد خلاقیت را در کار خود ابراز دهند و راه‌های جدیدی برای حل مشکلات پیدا کنند. انعطاف پذیری تمایل به انجام رفتارهای جدید است، صرف‌نظر از اینکه آیا در حال حاضر زمان تغییر در شرکت است یا خیر.

دوره رهبری
اسطوره‌های زندگی و سازمان برای همه‌ی انسان‌هایی که به رشد تمایل دارند، می‌خواهند فلسفه‌ی زندگی را درک کنند، می‌خواهند تاثیرگذارتر از قبل باشند، از زندگیشان رضایت بیشتری داشته باشند، روابط بهتری با دیگران داشته باشند و کسانی که دوست دارند کشف کنند برای چه کاری به دنیا آمده‌‌اند، مناسب است.
  • نویسنده : اکرم افروخته | مترجم زبان انگلیسی
    • امتیاز :
    • 1
    • 0
  • تعداد مشاهده : 4433 بار
  • مشاهده نظرات کاربران
  • تاریخ انتشار : 1399/09/23
نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

instagram
telegram
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.