۸ تکنیک مفید و کاربردی برای برقراری روابط مثبت+ویدیو

منظور از روابط مثبت چیست

نیاز به جستجوی ارتباط موثر و برقراری روابط اجتماعی، نیاز اساسی همه انسان‌ها است. بعضی از افراد خوش مشرب هستند و بیرون از خانه ارتباط خوبی با دیگران برقرار می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است آرام‌تر باشند و از همراهی با خود لذت ببرند. صرف نظر از شخصیت انسان‌ها، همه ما یک نیاز مشترک برای پذیرش توسط دیگران داریم.

در این مقاله با روابط موثر و مثبت و تکنیک‌هایی در جهت ایجاد روابط مثبت و همچنین ویژگی یک رابطه مثبت آشنا می‌شوید:

منظور از یک رابطه مثبت چیست؟

انسان‌ها زمانی شکوفا می‌شوند که بتوانند روابط مثبت با دیگران برقرار کنند و همچنین روابط موثر و حمایت کننده‌ای با یکدیگر داشته باشند. یک رابطه مثبت رابطه‌ای است که باید بیشتر از ناراحتی، شادی را در زندگی یک فرد به وجود بیاورد. روابط سالم روابطی هستند که افراد باید نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند و احساس گناهکاری، عصبانیت، افسردگی یا ناراحتی نداشته باشند.


روابط مثبت

همه روابط مثبت، موارد زیر را دارند:

  • مهربانی

  • احترام متقابل

  • اعتماد

  • صداقت

  • احساس امنیت از آسیب

  • احساس با ارزشمند بودن

  • حمایت کردن

  • همدلی، گوش دادن و درک یکدیگر

۸ تکنیک مفید برای برقراری روابط مثبت

1. از قدرت سکوت استفاده کنید.

مکالمه دلهره آوری را به خاطر بیاورید که سکوت همتای شما باعث شد شما بیش از آنچه که قصد گفتن دارید بگویید؟ هرکسی که تاکنون در وضعیت مشابهی قرار داشته از نزدیک تجربه کرده است که چقدر سکوت موثر است از قدرت سکوت فقط در شرایط خاص می‌توان استفاده کرد، اما در صورت اعمال، فوق العاده موثر است.

2. شنونده انعطاف پذیری باشید.

گوش دادن اغلب پیچیده‌ترین قسمت مکالمه است. نه تنها بسیاری از افراد مهارت شنیداری کافی ندارند، بلکه ارتباط یک طرفه را نیز ترجیح می‌دهند (به این معنی که آنها به دنبال صحبت کردن تمام وقت هستند). ارتباط دهندگان ماهر فقط به کلمات گفته شده گوش نمی‌دهند. آنها همچنین با دقت به دنبال سطرهای صحبت شده هستند تا گفتگوها را با عمق بیشتری متوجه شوند. حتی بیشتر از آن، آن‌ها توجه زیادی به ظرایف مکالمه، مانند لحن گفتن کلمات و شاخص‌های غیرکلامی دارند.

ویدیویی از ترم پنجم دوره جامع خودشکوفایی (روابط مثبت). جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک نمایید.

3. کنجکاوی خود را تقویت کنید.

بسیاری از تکنیک‌های ارتباطی آزمایش شده وجود دارد، اما هیچ یک به اندازه کیفیت منحصر به فردی که کنجکاوی ایجاد می‌کند ساده و موثر نیستند. با ایجاد علاقه طبیعی در افرادی که با آنها ارتباط دارید، به سرعت اعتماد و احترام متقابلی را ایجاد می‌کنید. نه تنها علاقه، بلکه کنجکاوی به شما کمک می‌کند انگیزه‌های افراد دیگر را بهتر درک کنید. چیزی که هنگام متقاعد کردن دیگران بسیار مهم است.
تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد افراد می‌تواند به شما کمک کند تا با آنها پیوندهای عمیق برقرار کنید.

4. با اشتیاق ارتباط برقرار کنید.

اشتیاق واقعاً مسری است. شما می‌توانید از آن نه تنها برای برقراری ارتباط موثرتر، بلکه برای برقراری ارتباط قدرتمندتر و جذاب‌تر نیز استفاده کنید. شور و شوق به ارتباطات قدرتمند کمک زیادی می‌کند. ارتباط موثر شامل نشان دادن اشتیاق برای قدرتمندتر کردن پیام گفتاری است. افراد بیشتر به سخنرانانی مشتاق که قادر به پاسخگویی به احساسات خود هستند پاسخ مثبت می‌دهند.

آیا از میزان شکوفایی خود اطلاع دارید؟ پیشنهاد میشود تست بهزیستی روانشناختی ریف را همین الان انجام دهید.

تست سرمایه روانشناختی ریف

5. از قدرت جذاب شوخ طبعی استفاده کنید.

زمانی که به درستی استفاده شود، شوخ‌طبعی می‌تواند ابزار موثری در ارتباطات شما باشد. شوخ طبعی می‌تواند به شما کمک کند که به سرعت به نقطه اوج خود برسید. اما طنز زمانی قدرت بیشتری دارد که خلق و خوی طرف مقابل را بالا ببرد. افرادی که با مهارت زیادی ارتباط برقرار می‌کنند اغلب در موقعیت‌های رهبری هستند. این افراد گاهی اوقات مسئولیت سرزنش زیردستان را به عهده می‌گیرند. به خصوص در شرایطی که رهبران با افراد سخت کوش و منظم روبرو می‌شوند، شوخ‌طبعی می‌تواند به طور موثر برای آزاد کردن تنش مورد استفاده قرار گیرد.
بنابر این شوخ طبعی می‌تواند به عنوان ابزاری برای ارتباط ماهرانه بکار رود و نشان دهد ارتباط برقرار کننده (رهبر) نسبت به زیردست خود عصبانی نیست، بلکه باید به برخی مسائل حساس رسیدگی کند.

6.اهمیت ارتباط چشمی را درک کنید.

تماس چشمی جنبه مهمی از ارتباطات بین فردی است. متأسفانه یافتن تعادل مناسب در حین مکالمه بسیار دشوار است. در ارتباطات فردی که مهارت دارد نه بیش از حد خیره می‌شود و نه از هر نوع تماس چشمی جلوگیری می‌کند. در عوض، آن‌ها تعادل سالمی را حفظ می‌کنند. به خصوص هنگام گوش دادن، آنها در چشمان همتای خود (بدون خیره شدن) نگاه می‌کنند تا ارتباط برقرار کنند. همچنین در هنگام صحبت ارتباط گران ماهر مطمئن می‌شوند که برای حفظ توجه شنوندگان خود، میزان تماس چشمی را به درستی حفظ می‌کنند.

7.با صراحت ارتباط برقرار کنید و مواردی را درباره خود فاش کنید.

صحبت با افرادی که چیزی در مورد خود فاش نمی‌کنند می‌تواند یک تجربه کاملا ناراحت کننده باشد. این مسئله به ویژه هنگامی صادق است که احساس می‌کنیم شریک بحث ما فقط سعی می‌کند از ما جاسوسی کند. ارتباط موثر همچنین شامل روایت داستان‌های خودتان و آشکار کردن چیزهایی در مورد خودتان است. این بدان معنا نیست که شما باید در مورد رازهای درونی خود صحبت کنید. با آشکار کردن مواردی در مورد خود و شخصیت خود، می‌توانید به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

روانشناسی اکت
دوره روانشناسی اکت (همایش اکسیژن)
دوره روانشناسی اکت علی میرصادقی مبتنی بر روانشناسی اکت میباشد. این کارگاه روانشناسی با درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش یا همان اکت به شما کمک می‌کند که ذهن آگاهی و تمرکز خود را افزایش دهید و بسیاری از مشکلات به ظاهر حل نشدنی زندگی خود را حل کنید.

8.همدل باشید.

همدلی یکی از سرمایه‌های مهم ارتباطی است. با توسعه درک خوب از شرایط و مشکلات همتایان خود، آن‌ها می‌توانند پیام مورد نظر را به شیوه مناسب‌تری به شما منتقل کنند. بدون این نوع آگاهی عاطفی، فرد می‌تواند طعمه انواع مختلف اشتباهات و تله‌های ارتباطی شود. ارتباط دهندگان موثر پیام خود را ماهرانه بر اساس شخصیت فردی که با او صحبت می‌کنند تطبیق می‌دهند.

اینستاگرام علی میرصادقی

۴ ویژگی یک رابطه مثبت و سالم

ما روزانه در جاهای مختلفی مانند فروشگاه مواد غذایی، محیط کار و رستوران با مردم ارتباط برقرار می‌کنیم. این تعاملات می‌تواند منجر به آشنایی، دوستی یا علاقه‌های عاشقانه شود. روابط به طور مکرر در زندگی ما وارد و خارج می‌شوند. روابط یک آغاز، میانه و پایان دارند.
مدت زمان و نقطه پایان برای هر رابطه‌ای متفاوت است. روابط می‌توانند طولانی مدت یا کوتاه مدت باشند و ممکن است به دلایل مختلف خاتمه یابد.
در اینجا چهار ویژگی وجود دارد که برای یک رابطه شاد و سالم مورد نیاز است، چه با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی.
احترام متقابل: حمایت از یکدیگر به روشی محترمانه، تصمیم گیری با دوست یا شریک زندگی در مورد مواردی که بر روابط شما تأثیر می‌گذارد، نشانه احترام متقابل است. این بدان معنا نیست که تمام توانایی تصمیم‌گیری را از دست خواهید داد. از قضاوت خود استفاده کنید و تصمیمات مهم را با هم بگیرید و یا تصمیماتی بگیرید که بر رابطه تأثیر می‌گذارد. این احترام و درک متقابل را نشان می‌دهد.

ویژگی روابط مثبت

اعتماد: اعتماد سازی در یک رابطه بسیار مهم است. این یکی از ویژگیهای اصلی یک رابطه سالم و طولانی مدت است. وفادار بودن به شریک زندگی یا دوست خود کافی نیست، هر دوی شما باید از نظر عاطفی/ روحی/ جسمی در رابطه احساس امنیت کنید. رشد در رابطه بدون احساس امنیت دشوار خواهد بود. اعتماد برای رشد صمیمیت و احساس ارتباط بیشتر با یکدیگر مهم و ضروری است.
بخشش: ماهاتما گاندی می‌گوید "ضعيف هرگز نمي‌تواند ببخشد. بخشش صفت افراد قوي است."  بخشش شخصی که به شما آسیب رسانده کار بسیار دشواری است. رها کردن عصبانیتی که هنگام صدمه زدن فرد نزدیک به شما، شما احساس می‌کنید و بخشش او، گاهی اوقات غیرممکن به نظر می‌رسد.
دلسوزی نسبت به شخصی که شما را آزار می‌دهد به روند بخشش کمک می‌کند. سعی کنید به یاد داشته باشید که بیشتر مردم احساساتی دارند و شخصی که شما را آزار می‌دهد به احتمال زیاد از آنچه اتفاق افتاده احساس بدی دارد. نگه داشتن عصبانیت می‌تواند منجر به کینه و تلخی شود. این احساسات از نظر روانی، عاطفی یا جسمی برای شما خوب نیست. این احساسات همچنین برای رابطه شما و سایر روابط زندگی شما مضر است. البته این بدان معنا نیست که شما باید فرد را فوراً ببخشید.

ارتباط: ارتباط سالم در هر رابطه‌ای که داریم بسیار مهم است. برقراری ارتباط سالم با گوش دادن و پاسخ دادن به دوست/ شریک زندگی خود به روشی غیر داورانه امکان پذیر است. تأیید گفته‌های دوست/ همسرتان، حتی اگر مخالف آنها باشید، در برقراری ارتباط سالم بسیار مفید است. سعی کنید الگوهای ارتباطی منفی را در زندگی خود پیاده سازی نکنید. حتی در عصبانیت و ناراحتی با احترام از یکدیگر یاد کنید. هنگام برقراری ارتباط از دادن عنوان‌های ناپسند به یکدیگر و استفاده از کنایه خودداری کنید.
روابط فرسایش می‌یابد و نیاز به سخت کوشی در دوران سخت دارد. آن دسته از ما که این ویژگی‌ها را در روابط خود داریم، باید روابط شاد و سالمی را تجربه کنیم. روابط آسان نیستند اما زمانی ارزش می‌یابند که افراد مناسبی را برای دوستی و شخص مناسبی را برای شریک زندگی خود پیدا کنید.

۴ راه‌کار برای ایجاد روابط مثبت با همکاران

در مورد افرادی که با آنها کار می‌کنید، مخصوصاً رئیس خود مثبت صحبت کنید.

عادت کنید در مورد دیگران به طور مثبتی صحبت کنید و در مورد افرادی که با آنها کار می‌کنید بازخورد با کیفیتی ارائه دهید. بسیاری از اوقات اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‌شود (اعم از مثبت یا منفی) به شخصی که در مورد او بحث می‌شود برمی‌گردد. افراد از شنیدن اینکه شما در مورد آنها حرفهای حمایتی زده‌اید لذت خواهند برد. این باعث ایجاد اعتماد خواهد شد. مراقب شایعات محل کار که بسیار شایع است باشید و در آن‌ها سهیم نشوید.

مهارتهای بین فردی خود را با حمایت از کار دیگران بهبود بخشید.

داشتن نگرش تیمی به شما یک مزیت رقابتی بزرگ می‌دهد. با دیگران ارتباط کاری خوبی برقرار کنید و سعی کنید به گونه‌ای با آنها در مورد مسائل کاریشان سهیم شوید. این ارتباط نزدیک‌تر خواهد شد در صورتیکه شما مستقیماً با اشخاصی که کار می‌کنید کمک کنید تا اهداف خود را برآورده کنند. آن‌ها از حمایت شما قدردانی می‌کنند و شما را بهتر می‌شناسند که برای ایجاد یک رابطه کاری بسیار حیاتی است.

روابط مثبت با همکاران

یادداشت‌های تشکر بنویسید.

برای افرادی که کارهای مثال زدنی، مشارکت‌های مثبت و بالاتر از وظیفه‌شان انجام می‌دهند، یادداشت‌های تقدیر آمیز بنویسید. این یادداشت‌ها می‌توانند از طریق ایمیل ارسال شوند یا از طریق پست صوتی انجام شوند. آنها را برای افراد بالاتر از خود، پایین‌تر از خودتان یا در سطح کاری خودتان ارسال کنید. همکاران دوست دارند مورد تقدیر واقع شوند و با توجه به مشارکت‌هایشان مورد توجه و تشکر قرار بگیرند، در صورتیکه این کار را انجام دهید خواهید دید که همکارانتان به شما نزدیکتر خواهند شد.

از دیگران بخواهید درگیر پروژه‌ها یا فعالیت‌های شما شوند.

از اینکه از دیگران کمک بخواهید و آنها را وارد پروژه‌های خود کنید نترسید. هرچه آنها بیشتر بتوانند در فعالیت‌هایی که شما روی آنها کار می‌کنید شرکت کنند، شناخت شما از آن‌ها بهتر می‌شود. شما از کار کردن با دیگران برای انجام کارهای بیشتر لذت خواهید برد.

نتیجه گیری

باید بدانیم که یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در شکوفایی انسان، ایجاد روابط مثبت و سالم با دیگران است و همچنین باید به خاطر داشت، این روابط تنها به رابطه بین ما و شریک عاطفیمان ختم نمیشود و در آخر خواندن مرحم دیکتاتوری در رابطه به چه معناست پیشنهاد ما به شماست.

دوره ۸۰ ساعته شکوفایی
دوره هشتاد ساعته غیرحضوری در ۸ ترم | شکوفایی
این دوره مبتنی بر روانشناسی مثبت‌نگر و بر اساس آموزه‌های رئیس سابق انجمن روانشناسی آمریکا و پدر روانشناسی مثبت‌نگر (دکتر مارتین سلیگمن) می‌باشد و اکثر درس‌های آن توسط پژوهش‌های فرا تحلیل و دانشگاهی به اثبات رسیده است.
  • نویسنده : اکرم افروخته | مترجم زبان انگلیسی
    • امتیاز :
    • 5
    • 0
  • تعداد مشاهده : 22956 بار
  • مشاهده نظرات کاربران
  • تاریخ انتشار : 1400/02/06
نظرات کاربران
امید

زندگی من داره متحول میشه،خدا نور به زندگیتون ببخشه..🌹💖

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.