3 اصل مدیریت زمان برای درس خواندن + 8 مهارت مدیریت زمان

مدیریت زمان در مطالعه

این مقاله ترجمه شده از سایت Education Corner می باشد. 

بیشتر دانش آموزان با انتظار و توقعات بالا راه خود را برای شروع سال تحصیلی جدید آغاز می کنند. آن ها بر این باورند که می توانند با درس خواندن و انجام کار های مدرسه به موفقیت برسند ولی آن ها نمی توانند باورهایشان را در کنار یک برنامه واقع بینانه قرار دهند و در دست یابی به موفقیت تحصیلی مورد نظرشان ناکام می مانند. برای رسیدن به پیشرفت تحصیلی شما باید زمان را به صورت اساسی برای روزها، هفته ها و هر ترم مدیریت کنید. مدیریت زمان ابزار بسیار مهم و موثری برای دانش آموزان و کنکوری ها می باشد. در این مقاله تکنیک ها و روش های مدیریت زمان در مطالعه را برای شما شرح داده ایم.

قبل از هر چیزی، باید بگویم که پیشنهاد مشاورین تحصیلی بارسا برای دستیابی به بهترین زمان بندی برای درس خواندن استفاده از دومین کتاب خودیاری جهان، یعنی کتاب برنامه ریزی با دوربین مدار بسته است که در مدت کوتاهی، به تمامی کار ها و برنامه های شما نظم می دهد و باعث افزایش سرعت و کیفیت مطالعه شما می شود.

فهرست مقاله

  • 3 اصل مدیریت زمان که موفق شدن شما در پیاده کردن مهارت ها را تضمین میکنند

  • داشتن تقویم ترمی برای مدیریت زمان 

  • تکنیک برنامه هفتگی در مدیریت زمان

  • تاثیر برنامه روزانه در مدیریت زمان

  • مهارت های مدیریت زمان برای درس خواندن


مشاوره تحصیلی خصوصی
جهت ثبت نام در مشاوره تحصیلی به سبک علی میرصادقی، عدد 66 رو به 3000909030 بفرست!!

3 اصل مدیریت زمان که موفق شدن شما در پیاده کردن مهارت ها را تضمین میکنند

پیش از اینکه ببینیم چگونه زمان را برای درس خواندن مدیریت کنیم ، لازم است یادآوری کنیم که مدیریت زمان سه اصل اساسی دارد. بدون تضمین شدن این سه اصل، پیاده کردن تمام مهارت ها و آموزش های مدیریت زمان برای دانش آموزان غیر ممکن می شود. در واقع، این سه اصل نه تنها اصول مدیریت زمان، و نه فقط اصول کلی لازم برای مطالعه کردن و درس خواندن هستند، بلکه برای دنبال کردن هرهدفی مفید و مورد نیاز هستند. حالا منظورمان از این سه اصل چیست؟ 

1- داشتن تقویم ترمی برای مدیریت زمان 

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تنظیم تقویم چه تاثیری در مدیریت زمان در مطالعه دارد. داشتن یک چشم انداز از اهداف و کارهای آینده در برنامه ریزی به شما کمک می کند و یک برنامه ریزی درست و اصولی مدیریت زمان را برای شما هموارتر می کند. در ابتدای هر ترم جدید قبل از آن که درگیر مطالعه و سایر فعالیت ها شوید، یک تقویم ترمی که شامل کل ترم می شود تهیه کنید. تقویم ترمی شما می تواند مانند یک تقویم ماهانه ساده باشد. اما تقویم ترمی شما باید شامل موارد زیر نیز  باشد.

  • زمان مقرر شده برای تکالیف

  • زمان تست ها

  • تمامی فعالیت های داخل مدرسه

  • تمامی فعالیت های خارج از مدرسه و فوق برنامه ها

اگر این مطلب برای شما مفید بود، از دوره غیر حضوری مدیریت آزمون هم استقبال خواهید کرد.

2- تکنیک برنامه هفتگی در مدیریت زمان

دومین ابزار مهم برای زمان بندی برای درس خواندن، تنظیم یک برنامه هفتگی می باشد. برخلاف تقویم ترمی که شما بر اساس شروع هر ترم به صورت کلی برنامه ریزی می کنید، برنامه هفتگی شما اول هر هفته تهیه می شود. با اینکه شما هر شنبه برنامه هفتگی خود را می نویسید باید آن را در طول هفته بر اساس موفقیت های کسب شده و اتفاقات به وجود آمده به روز رسانی کنید. برای تهیه برنامه هفتگی موارد زیر را رعایت کنید.

  • کلاس هایی که در هر روز باید به آن ها بروید را در برنامه خود بنویسید.

  • با توجه به تقویم ترمی خود مواردی که باید به انجام برسند و یا در حال انجام هستند، مانند تکالیف، تست ها، همایش ها و .... را در برنامه هفتگی خود یادداشت کنید تا مدیریت زمان را روی آن ها پیاده کنید.

  • نوشته های کلاسی و برنامه هفته قبل خود را باز بینی کنید تا اگر مواردی هست به این برنامه هفتگی که در حال انجام است اضافه کنید.

  • فوق برنامه ها و فعالیت های خارج از مدرسه ای که باید در طول هفته آینده در آن ها شرکت کنید را به برنامه هفتگی خود اضافه کنید.

  • اگر میخواهید بهترین زمان بندی برای درس خواندن را داشته باشید، لازم است تکالیف، جلسات مطالعه، کار گروهی و یا پروژه هایی که باید آن ها را در طول هفته کامل کنید، با ذکر روز و ساعت یادداشت کنید. ممکن است این وظایف در عصر، بعد از مدرسه و یا در زمان مدرسه اتفاق افتد.

3- تاثیر برنامه روزانه در مدیریت زمان

ممکن است شما فکر کنید که تقویم ترمی و برنامه هفتگی برای داشتن بهترین روش مدیریت زمان هنگام درس خواندن کافی باشد. اما این طرز فکر اشتباه است. برای مدیریت زمان برای درس خواندن شما نیاز به تهیه یک برنامه روزانه دارید. هر روز بعد از مدرسه یک برنامه روزانه برای فردا تهیه کنید و در کنار هر کدام از برنامه هایی که انجام داده شده اند تیک بزنید. برای تهیه برنامه روزانه خود نکات زیر را رعایت کنید.

  • تمامی مواردی که در برنامه هفتگی وجود دارد و نیاز دارید که آن ها را در روز پیش رو انجام دهید را یادداشت کنید.

  • تمامی مواردی که در برنامه روز قبل انجام نشده و نیاز به انجام آن در روز بعد می باشد را یادداشت کنید.

  • برنامه روزانه خود را برای روز جاری بررسی کنید تا ببینید آیا فعالیت دیگری وجود دارد که برای روز بعد انجام دهید؟

  • برنامه روزانه شامل فعالیت هایی از برنامه هفتگی شما است که باید در برنامه روزهای بعدی شما لحاظ شود.

باید توجه داشته باشید مدیریت زمان وقتی تاثیر می گذارد که شما یک تصور بزرگ داشته باشید و بعد، شروع به کار کردن بر روی جزئیات آن کنید. تقویم ترمی مسیر و دستورالعمل  را برای به نتیجه رساندن تصور بزرگ، فراهم می کند. برنامه های هفتگی و روزانه شما جزئیات مورد نیاز برای دستیابی به همه چیز را در تقویم ترمی خود ارائه می دهد. از این طریق شما را قادر می سازد اهداف روزانه خود را یک روز و یک هفته به طور همزمان انجام دهید. و به کمک این ابزار ها مدیریت زمان برای شما راحت تر می شود.

مدیریت زمان در مطالعه

مهارت های مدیریت زمان برای درس خواندن

روش های مدیریت زمان موقع درس خوندن ممکن است فرد و به فرد و مطابق تفاوت های فردی گوناگون باشد. اما مهارت های گوناگونی برای آموزش مدیریت زمان به دانش آموزان در دنیا استفاده میشود که مشاوران بهترین مدرسه دخترانه تهران یعنی مدرسه مدبران بارسا، چند تا از بهترین این مهارت ها را به شما پیشنهاد میکنند. 

وظایف خود را الویت بندی کنید: شما با پیشرفت تحصیلات خود مباحث پیچیده تر و منابع بیشتری را مطالعه می کنید و مسئولیت پذیری شما بیشتر می شود. زمانی که از مدرسه به خانه می رسید، زمان کافی برای انجام کامل همه کارها را ندارید. عادت کنید مطالعه را با سخت ترین موضوعات و مهم ترین موارد شروع کنید. در حالی که هنوز  سرحال هستید و انرژی دارید به سراغ سخت ترین موضوعات بروید این کار ادامه مطالعه شما را آسان تر می کند.

کتاب برنامه ریزی با دوربین مداربسته

یک فضای مطالعه اختصاصی پیدا کنید: بعضی از دانش آموزان 20 دقیقه اول زمان مطالعه خود را به دنبال مکانی هستند که بتوانند در آنجا مطالعه کنند. نکته مهم برای مدیریت زمان این است که مکانی اختصاصی به دور از حواس پرتی پیدا کنید. جایی که بتوانید در آن تمرکز کنید. اگر می خواهید مکان مطالعه خود را تغییر دهید، به این نکته توجه کنید که مکانی که برای مطالعه انتخاب می کنید برای شما مناسب باشد.

بازه زمانی برای مطالعه خود انتخاب کنید: شما نه تنها باید یک مکان اختصاصی برای مطالعه فراهم کنید بلکه باید بازه های زمانی را برای تمرکز خودتان در نظر بگیرید. بازه های زمانی بین 40 تا 50 دقیقه زمان مناسبی برای مطالعه می باشد. این بازه زمانی بر اساس موضوع مطالعه و تمرکز شما می تواند بیشتر یا کمتر شود.

تکالیف مدرسه را الویت قرار دهید: یکی از سخت ترین، مهم ترین و تاثیرگذارترین معیارهای مدیریت زمان در مطالعه آن است که اول تکالیف مدرسه را انجام دهید. بسیار آسان است که بگویید کارهای مدرسه را کمی دیرتر انجام می دهم و یا قبل از اینکه به تخت خواب بروم انجام می دهم، اما وقتی موقع آن فرا می رسد، دیگر تمایل و یا انرژی کافی برای انجام دادن تکالیف را ندارید. پس در سریع ترین زمان ممکن تکالیف مدرسه را انجام دهید. کارهایی که اهمیت کمتری دارند را کنار بگذارید، بعد از این که تکالیف مدرسه را انجام دادید می توانید بدون فشار و استرس از اوقات فراغت خود لذت ببرید.

از منابع مفید استفاده کنید: با گذراندن دوره راهنمایی و دبیرستان راهی دانشگاه می شوید، کار عاقلانه ای است که از تجربیات و دانش دیگران برای پیشرفت خود استفاده کنید. دوستان باهوش، مدرسین، گروه های تحصیلی و حتی اینترنت می توانند منابع مفیدی برای مقابله با موضوعات پیچیده باشند و بیشترین تاثیر را در مدیریت زمان شما دارند.

به یک گروه مطالعاتی بپیوندید: گروه های مطالعاتی سودهای مختلف و جداگانه ای به دانش آموزان می رساند که  کمترین آن ها پوشش سریع تر محتوای درسی است. کار کردن در گروه های مطالعاتی امکان تحقیق و آموختن هر چه سریع تر را در مورد موضوعات مختلف افزایش می دهد. به هر عضو یک موضوع اختصاص داده می شود و سپس هر کدام خلاصه ای از کارشان را ارائه می دهند.

ورزش کنید، غذای سالم بخورید، به اندازه کافی بخوابید: اگر شما در حالت ایده آل خود نباشید، قادر به تمرکز کردن نیستید و انرژی کارآمدی برای انجام کامل مطالعات و فعالیت های درسی خود را ندارید. و خب طبیعتا مدیریت زمان درستی نیز نخواهید داشت. یک ساعت زودتر رفتن به تخت خواب می تواند در روز بعد، توانایی شما را برای استفاده بهینه از وقتتان به میزان قابل توجهی افزایش دهد. برای آگاهی بیشتر درباره اهمیت هر یک از این موارد، می توانید مقالات تغذیه سالم برای دانش آموران و  نقش ورزش در سلامتی دانش آموزان و استراحت برای کنکوری ها را که در موسسه آموزشی بارسا تهیه شده اند مطالعه کنید.

انعطاف پذیر باشید: شما نمی توانید برای همه چیز برنامه ریزی کنید. موانع پیش بینی نشده در سر راهتان قرار خواهند گرفت، پس این موانع را در نظر بگیرید و انعطاف پذیر برنامه ریزی کنید. فقط مطمئن شوید که هر چه سریع تر به برنامه های هفتگی و روزانه خود بر خواهید گشت.

سخن پایانی:

ما تلاش کردیم تمامی نکاتی که به شما در مدیریت زمان  برای درس خواندن کمک می کند را در این مقاله شرح دهیم. اما این نکته را فراموش نکنید که برای اینکه مدیریت زمان را درست و اصولی انجام دهیم و بتوانیم در دیگر جنبه های زندگی نیز از آن استفاده کنیم ، نیازمند اجرای درست و اصولی تمامی این تکنیک ها و تکرار آن ها هستیم و در نیمه راه نباید تلاش را متوقف کنیم. 

سوالات متداول:

چگونه هنگام درس خواندن مدیریت زمان داشته باشیم

تاثیر مدیریت زمان هنگام مطالعه در دانش آموزان

بهترین روش های مدیریت زمان موقع درس خواندن


برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
( مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره 22677917-021 تماس بگیرید.
یا عدد 66 را به سامانه 3000909030 ارسال کنید.

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.