وسواس مطالعاتی چیست و چگونه درمان می شود؟

وسواس در مطالعه

آیا شما هم سخت می تونید تمرکز کنید و دائماً حین مطالعه دروس کنکور دچار اضطراب می شید؟ شده تا حالا حین خوندن یه پاراگراف مکث کنید و احساس کنید چیزی رو از قلم انداختید و باید برگردید از اول بخونید؟ یا از اون دسته دانش آموزان کندخوانی هستید که سه چهارم صفحه رو هایلات می کنند؟ آیا حین خوندن دائم از این کتاب به کتاب دیگه می پرید و یادداشت هاتون رو چندباره از اول می نویسید؟ آیا حین مطالعه همه ش فکر می کنید که زمانتون داره تموم می شه و باید دست بجنبونید؟ اگر پاسختون به یکی از این سوالات مثبته، ممکنه که مسئله شما وسواس مطالعاتی باشه. 

من تو این مقاله می خوام به وسواس مطالعاتی و کند خواندن بپردازم و بهتون راهکارهایی که برای بهبودش وجود داره رو یاد بدم. پس اگر سوالتون اینه که « چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم ؟» با من همراه بشید. 

فهرست مقاله

  • شرح حالی کوتاه از وسواس در مطالعه

  • تعریف وسواس

  • وسواس در مطالعه

  • رفتار های وسواسی هنگام مطالعه

  • افکار وسواسی

  • راهکارهای درمان وسواس در مطالعه


شرح حالی کوتاه از وسواس در مطالعه در نوجوانان

تو کتابخونه مشغول مطالعه بودم که در باز شد و فردی وارد سالن مطالعه شد. به شدت مضطرب به نظر می رسید. وسایل زیادی به همراه داشت. کلی کتاب و جزوه روی میز چید. فکر کردم حتما امتحان مهمی داره که باید این همه کتاب و جزوه رو مطالعه کنه. اما مگه چند ساعت می خواد این جا باشه؟ چند دقیقه ای توجهم رو به خودش جلب کرده بود. کتاب رو باز کرد و شروع کرد به مطالعه کردن. چند صفحه خوند. چیزی نگذشته بود که کتابش رو بست و دوباره باز کرد و از ابتدا شروع به خوندن کرد. هنگام مطالعه حرکات عجیبی داشت. کلی مداد و خودکار کنارش چیده بود. دوباره کتابش رو بست و رفت سراغ یه کتاب دیگه. هر چند لحظه یکبار چشم هاش رو می بست و زیر لب چیزی می گفت. بعد دوباره شروع به مطالعه می کرد. گاهی به یکجا خیره میشد و چند دقیقه ای فکر می کرد و بعد وسایلش رو مرتب می کرد. وسایل و مداد و خودکارهاش رو با نظم عجیبی کنار هم چیده بود. کتاب ها رو مرتب روی هم گذاشته بود. چیزی نگذشته بود که باز کتابش رو بست و یک جزوه رو برداشت و شروع به مطالعه کرد. چند ساعتی که اون جا بود تقریبا به همین شکل گذشت. خیلی دلم می خواست بدونم علت این رفتارهای عجیب اون شخص چیه؟ چون همه افرادی که در کتابخونه مشغول مطالعه بودند، نهایتا دوتا کتاب برای مطالعه همراهشون بود و خبری از این همه وسایل نبود. هوا دیگه تاریک شده بود و همه در حال جمع کردن وسایلشون بودند. اون هم وسایلش رو با نظم و ترتیب خاصی جمع کرد و رفت.

این شرح حال کوتاهی از وسواس مطالعاتی شدید یک دانش آموز بود. 

تعریف وسواس

وسواس یک اختلال شخصیتی است که انواع مختلفی داره. وسواس فکری - عملی یا OCD نوعی از وسواس هست که فرد هم افکار مزاحمی در ذهن داره و هم باید برای رسیدن به آرامش، یک سری رفتارهای تکراری رو انجام بده و در واقع توانایی اکت درست و به جا نداشته باشه. اینگونه رفتارهای وسواسی زندگی فرد رو به شدت مختل می کنند. چرا که بسیار وقت گیر و غیرمنطقی هستند و فرد وسواسی رو در چرخه فکر و رفتارهای ناراحت کننده گرفتار می کنند. مثلا دانش آموزی که چند ساعت رو صرف خوندن چندباره یه پاراگراف کرده یا فردی که همواره نگرانه که میکروبی وارد بدنش بشه و دائم در حال شست و شوی دست ها و وسایل شخصی اش هست، یا مثلا شخصی که همه اش فکر می کنه درِ خونه رو باز گذاشته و ممکنه دزد به خونه اش بیاد، و به طور کلی تمام افرادی که نگرانی ها و تردیدهای زیادی دارند، جزو افراد وسواسی محسوب می شوند. این رفتارها، رفتارهای وسواسی هستند که باید درمان بشن، وگرنه، زندگی فرد رو مختل می کنند.

وسواس مطالعه در نوجوانان

حالا توی این مقاله، ما می خوایم درباره وسواس در مطالعات، نوعی از وسواس که در بین دانش آموزان شایع تره صحبت کنیم و راه های کاهش و درمان این رفتارهای وسواسی رو بررسی کنیم. در تقسیم بندی اختلالات وسواس در نوجوانی ، وسواس تکرار یا وسواس نظم و ترتیب برای دانش آموزان وجود داره. فردی که وسواس تکرار داره برای مطالعه حساسیت زیادی به خرج میده و هر مطلب رو باید چندین بار مطالعه کنه. این کار بسیار وقت گیر هست و به همین دلیل وسواس فکری در درس خواندن مانع بزرگی در پیشرفت تحصیلی فرد به شمار میاد. در مثال بالا شرح حال کوتاهی از یک دانش آموز دچار وسواس مطالعاتی شدید رو دیدیم. با این همه وسواس مطالعاتی در نمونه های مختلف یا درواقع رفتارهای مختلفی می تونه بروز پیدا کنه که توی بخش بعدی بهشون خواهم پرداخت.

وسواس در مطالعه

رفتار های وسواسی هنگام مطالعه در نوجوانان

دانش آموزانی که وسواس در مطالعه دارند نشونه های خاصی دارند. مثلا برای شروع مطالعه حتما باید وسایل خاصی همراه داشته باشند. مثل انواع مداد و خودکار و سررسید و انواع کتاب و جزوه و.... و همه اون ها رو باید مرتب کنار هم بچینند. افراد مبتلا به وسواس مطالعاتی گاهی باید حتما در جای خاصی بشینند و یا به حالت خاصی بشینند و مطالعه کنند. هر کدوم ازین موارد مشکلات خاص خودش رو داره و فرد در نبود هر کدوم از اون ها نمی تونه مطالعه کنه. افراد مبتلا به وسواس در مطالعه ، یک مطلب رو چندین بار می خونند، اما نمی تونند اون رو به ذهن بسپارند. چرا که در انتهای هر مطلبی که مطالعه می کنند، باز برمی گردنند و از اول همون رو می خونند. افراد وسواسی هم چنین تشریفات خاصی برای شروع مطالعه دارند و اگه این تشریفات رعایت نشه، نمی تونند درس خوندن رو شروع کنند. مثلا حتما باید همه جای اتاقشون مرتب باشه و همه چیز سر جای خودش قرار داشته باشه. خب این موضوع برای دانش آموزان خیلی وقت گیره. زیرا باید زمان زیادی رو صرف مرتب کردن وسایل بکنند. 

البته همه این موارد تنها روی خود دانش آموز مبتلا به وسواس مطالعاتی تاکید دارن و حرفی از شرایط زده نشده. ولی باید توجه داشته باشید که گاهی شرایط خاص، مثلاً کنکور، هم می تونه منجر به وسواس فکری در درس خواندن بشه و در حقیقت وسواس مطالعاتی کنکور یکی از مسائلیه که توی جلسات مشاوره تحصیلی و کنکوری بارسا همیشه باهاش مواجه هستیم و سعی در حل کردنش داریم.

برای یادگیری روش صحیح مرور مطالب، مقاله اصولی ترین روش مطالعه ( روش SQ3R ) رو مطالعه کنید.

کتاب برنامه ریزی با دوربین مداربسته

افکار وسواسی هنگام مطالعه در نوجوانان

دانش آموزان مبتلا به وسواس در مطالعه ، معمولا نمی توانند برای مطالعه تنها به یک منبع اکتفا کنند. زیرا مدام فکر می کنند شاید این مطالب در کتاب یا جزوه دیگه ای هم باشه و باید اون منابع رو هم بخونند. اما همین موضوع باعث سر درگمی این دسته از دانش آموزان میشه و اونها بیش از پیش گرفتار در این وسواس مطالعاتی می مونند. یا مثلا زمانی که شروع به درس خوندن می کنند، بعد از اینکه چند دقیقه از مطالعه اون ها گذشت احساس می کنند مطالب رو یاد نگرفته اند و باید اون مطالب رو دوباره بخونند و این باعث میشه وقتشون تلف بشه و وقت کافی برای مطالعه همه دروس نداشته باشند. جالبه بدونید که تکرار مداوم مطالب درسی اگه به روش صحیح انجام نشه، باعث فراموشی کل مطالب و آشفتگی ذهنی میشه. این موضوع، به خصوص اگر دانش آموز کنکوری هستید می تونه به شدت به شما آسیب بزنه و بنابراین پیشنهاد می کنیم چنانچه احساس می کنید در مورد شما صدق می کنه، حتماً در اسرع وقت سراغ راه های درمان وسواس مطالعه برید تا بهتر بتونید برای کنکور آماده بشید. 

بیشتر بخوانید : چگونه هنگام درس خواندن تمرکز کنیم.

دانش آموازنی که مبتلا به وسواس مطالعاتی و کند خواندن هستند، در حین مطالعه نمی تونند ذهنشون رو بر روی دروس متمرکز کنند و دائم به چیزهای دیگه فکر می کنند. افکار مزاحم به این دانش آموزان اجازه نمیده ذهن آرومی داشته باشند. این افکار می تونه هر چیزی باشه. مثلا نگرانی درباره اینکه آیا می تونند همه مطالب رو یاد بگیرند؟ مطالبی که تا الآن خونده اند رو می تونند سر جلسه به یاد بیاورند؟ چند بار باید درس مورد نظر رو بخونند تا همه مطالبش رو یاد بگیرند؟ و یا افکاری که مربوط به اتفاقاتی است که در گذشته و یا در طول روز برای دانش آموز پیش اومده و نمی تونه این افکار رو از ذهنش بیرون کنه و بر مطالعه اش متمرکز بشه. مثلا فکر کردن به تفریحاتی که بعد از مطالعه قراره داشته باشه، یا در گیری های ذهنی که داره. مثل مشکلاتی که در مدرسه براش به وجود اومد و یا هر فکر دیگه ای که تمرکز دانش آموز رو سلب می کنه و به صورت تکراری و وسواس گونه در ذهنش ادامه پیدا می کنه و مانع درس خوندنش میشه.

راهکارهای درمان وسواس هنگام مطالعه دانش آموزان

خب، حالا که با ایده کلی وسواس مطالعاتی و نمونه ها و رفتارهای مختلف دانش آموزان مبتلا به این وسواس آشنا شدیم، می تونیم به درمان وسواس مطالعاتی بپردازیم. برای درمان وسواس در مطالعه شما باید چند گام رو طی کنید؟

گام اول : همیشه سعی کنید قبل از مطالعه ذهنتون رو از افکار مزاحم خالی کنید. کارهایی که باید انجام بدید رو به دو دسته تقسیم کنید. اگه این کارها خیلی از شما زمان نمی گیره، به سرعت انجامشون بدید. کارهایی که زمان زیادی از شما می گیره رو روی یک برگه بنویسید و به زمانی دیگری موکول کنید. قبل از شروع مطالعه و یا در حین مطالعه فکرهایی به ذهن شما میاد که تمرکز شما رو کم می کنه و باعث میشه مطالبی رو که می خونید، یاد نگیرید. یک تکه کاغذ کوچک کنارتون بگذارید و هر زمان که این افکار به ذهنتون اومد، اون ها رو روی برگه بنویسید و به خودتون بگید بعد از تموم شدن مطالعه به این موضوعات فکر خواهم کرد. توجه داشته باشید که این زمان رو فقط باید به مطالعه اختصاص بدید و اجازه ندارید در این زمان کار دیگری انجام بدید یا به موضوع دیگری فکر کنید.

دوره مجازی مدیریت آزمون

آیا کمال گرایی هم نوعی وسواس محسوب میشه؟؟

با تعریف کمال گرایی در درس خواندن بیشتر آشنا شوید.

گام دوم : فضای مناسبی برای مطالعه آماده کنید. سعی کنید از روش های تدریجی برای کاهش وسواس خودتون استفاده کنید. مثلا اگه عادت دارید از چهار منبع استفاده کنید، ابتدا اون رو به سه منبع مطالعاتی تبدیل کنید. به تدریج در روزهای بعد منابع مطالعاتی خودتون رو کمتر کنید تا عادت کنید فقط منابع مهم رو بخونید. با این راهکار می تونید منابع خوب و کامل رو برای درس خوندن انتخاب کنید و زمان بیشتری رو در روز ذخیره می کنید که می تونید از اون برای مطالعه سایر دروس، تست زدن یا انجام کارهای شخصی استفاده کنید.

گام سوم : برای درس خوندن برنامه ریزی درستی داشته باشید. برای مطالعه هر درس زمان مشخصی تعیین کنید. این کار باعث میشه تا وقتتون رو به خاطر وسواس مطالعاتی هدر ندید و مطالبی که یک بار خوندید رو چند بار نخونید و درنتیجه وقت کافی برای مطالعه همه دروس رو داشته باشید. به خودتون اعتماد داشته باشید. بدونید اگه درست مطالعه کنید، مطالب رو یاد می گیرید و اون ها رو فراموش نخواهید کرد. ترس و نگرانی رو کنار بگذارید. حتما از روش مطالعه صحیح ، مثل روش های تندخوانی ، تکنیک های تست زنی ، خلاصه نویسی، کدگذاری، تصویر سازی و... استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه مطالبی رو که خوندید، یاد گرفتید یا نه، می تونید بعد از خوندن هر پاراگراف، کتاب رو ببندید و مطالب درسی رو برای خودتون توضیح بدهید.

چنانچه روش درست مطالعه و برنامه ریزی رو نمی دونید یا روش های خودتون جوابگو نیستند، می تونید از کتاب برنامه ریزی با دوربین مدار بسته استفاده کنید تا صفر تا صد این مسیر و همه فوت و فن های اون رو در کمترین زمان ممکن یاد بگیرید.  دلیلی که این کتاب برنامه ریزی تحصیلی رو از سایر موارد مشابه متمایز می کنه، نویسنده کتابه. نویسنده این کتاب آقای دکتر علی میرصادقی هست که تو سال ۲۰۱۵ به عنوان بهترین مشاور تحصیلی ایران از نگاه مجله Corporate Vision انگلستان لقب گرفته. همچنین ایشون تنها مشاور تحصیلی ایرانی عضو انجمن مشاوران تحصیلی جهانی (SEC) هست.

سخن پایانی:

به این ترتیب، ضمن این مقاله با وسواس مطالعاتی آشنا شدیم و فهمیدیم که این نوع خاص از وسواس، از جمله مواردی است که می تونه به درس خواندن شما لطمه زیادی وارد کنه. بنابراین اگر شما هم دچار این وسواس هستید، بهتره در سریع ترین زمان ممکن به سمت درمان وسواس مطالعاتی حرکت کنید. منچند تا از راه های درمان وسواس مطالعه رو طی این مقاله توضیح دادم که با عمل کردن به اون ها تا حد زیادی شما می تونید به این وسواس غلبه کنید و با آسودگی خاطر بیشتری به مطالعه بپردازید.

خوش حال می شیم اگر تونسته باشیم با ارائه این اطلاعات و راهکارها کمکی بهتون کرده باشم. ازتون دعوت نظرتتون رو در بخش نظرات بفرستید و مقاله حاضر برای دوستانتون هم که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند هم به اشتراک بگذارید. 

بیشتر بخوانید : کمال گرایی و 7 تکنیک ساده مقابله با آن

سوالات متداول

  • چرا هنگام مطالعه دچار وسواس می شیم؟

  • روش های درمان وسواس مطالعاتی چیست؟

  • تاثیر وسواس در مطالعه نوجوانان چیست؟


برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظرات کاربران
اسرا

خیلی چیز بدیه و من دچار ایم وسواس شدم.اینطوریه ک همش استرس زمانو دارم یه موضوع رو چندین بار میخونم و بازم حس اینو دارم ک نفهمیدم باید بازم تکرارش کنم برای بار دیگ ک میخونم دیگ خیالم راحت میشه ولی متاستفانه زمان مث برق میگذره و فرصت خوندن درس های دیگ برام نمیمونه.اینطوری میشا ک کل هفته رو ساعت ۱ ، ۱:۳۰ شب میخوابم و صبحا ۶ و نیم بیدار میشم .از مدرسه برمیگردم خستگی شب بیداری هام تمرکزمو میگیره و نمیتونم بخونم.کلا زندگیم به هم ریخته خورد و خوراکم و...
ولی اینم بگم ک درسی رو ک نمیتونم تو خونه بخونم توی مدرسه توی نیم ساعت همشو میفهمم و با دو بار خوندن حفظ میشم. میشه بگید مشکل چیه ؟

1 0

مدیر سيستم

سلام وقتتون بخیر، شما باکمک مشاور ویادگیری روش های مطالعه وداشتن زمان های استاندارد برای هردرس میتونید درعملکردتون بهبود ایجاد کنید،

0 0

مینا رضایی

سلام من ocd دارم و تمام نشانه هایی که نام بردین واقعا درسته من وقتی شروع به درس خوندن میکنم بعد از دو ساعت مطالعه دائم ميندازم برای روز بعد تا خیلی خوب بخونمش و عقب میفتم نمیدونم چکار کنم

1 1

مدیر سيستم

سلام وقتتون بخیر باشه، شما با همراهی و راهنمایی مشاور متخصص و تلاش مستمر میتونید در عملکردتون بهبود ایجاد کنید

0 0

باران

سلام من هر وقت یه درسیو میخونم خیلی روش وقت می‌زارم مثلاً برای خوندن یک درس از مثلاً زیست هفت ساعت وقت میزارم و بلدشم هستم ولی انگار یکی میگه یه دور دیگه بخون ضرر نمیکنی
ولی واقعا خیلی ضرر میکنم بعد باید برای درسای دیگم از خوابم بزنم بعضی شبها فقط دو ساعت میخابم چیکار کنم؟؟؟

0 0

مدیر سيستم

سلام وقتتون بخیر باشه برای جلوگیری از وسواس مطالعاتی و داشتن زمان بندی استاندارد و دفعات مرور استاندارد پیشنهاد میکنم حتما یک مشاور تحصیلی رو کنار خودتون داشته باشید

0 0

نیلوفر

سلام وقت بخیر
منم دچار اضطراب و‌وسواس فکری هستم
توی مسیر مطالعات اول خوب پیش میرم تا دوماه
بعدش درسها سختر میشه استرس وجودمو فرا میگیره
و‌خود اون استرس جلوی خوندنم رو میگیره
نمیدونم باید چیکار کنم
کارهای رها شده زیادی دارم و‌اعتماد به نفس مو بیاره پایین برای شروع دوباره

0 0

مدیر سيستم

با سلام ، خیلی متاسفم بابت این احساسی که تجربش میکنید . بهتر است شما از مشاوران تحصیلی بارسا در این مورد استفاده کنید .

0 0

معصومه

سلام خسته نباشید ببخشید من هم درگیر وسواس مطالعاتی هستم مثلا می خواهم یک جمله را حفظ کنم چندین مرتبه اون را تکرار می کنم بعد تعداد تکرار کردن هامم زیاد است شاید 10مرتبه یک جمله را تکرار کنم هر بار که جمله را می خونم انگاری یکی بهم میگه یاد نگرفتی باید دوباره بخونی و این موضوع من را به شدت آزار می دهد و برای مطالعه وقت بسیار زیادی از من می‌گیرد

2 0

مدیر سيستم

با سلام افرایش سرعت مطالعاتی به شما کمک زیادی میکنه لطفا تکنیک های افزایش سرعت مطالعاتی رو مطالعه کنید

0 0

مبینا

سلام من دچار وسواس مطالعه شدم و مطالب را مدام تکرار میکنم و نگران این هستم که نکنه یادم بره ، یا برخی اوقات هم استرس من آنقدر زیاد میشه که حتی نمیتونم شروع کنم چیکار باید کنم؟؟

0 0

مدیر سيستم

با سلام مقاله ی روش های مطالعاتی و سرعت مطالعه به شما کمک. زیادی میکند دوست عزیزم

0 0

حمیدرضا

سلام
راستش من شدید افکار مزخرفی دارم و مدام فکرای مزاحم به سرم میاد مثلا یه زمانی یه نوع مطالعه رو انتخاب میکردم بعد دو ماه بعدش میگفتم این روش بهتره اینجوری بخون یا مثلا این بهترین روش درس خونده.بعد تو جزوه نویسی خیلی حساسیت به خرج میدم اینطور که پر رنگ میکنم همه کلمات رو و بعضی وقتا به دیوار یا جاهای دیگر خیره میشم و اون جسم یا هر چیزی که جلوم هست مثلا دیوار به طرز عجیبی به صورت چیزهای ریز سفید رنگ مث مولکول میبینم.و کلا این رفتارام به درس مربوط نمیشه و تو کارای دیگم مدام به این فک میکنم که آیا این کارو کردم یا کاش این کارو میکردم مثلا یه غذایی میخورم بعدشم میخام درس بخونم به خودم میگم کاش اون غذا رو میخوردی سبک تر بود.این رفتارا از خیلی ساله با من هست و مدام شکل جدیدی به خودش میگیره
در کل نمیدونم چکار کنیم امسال کنکور هم دارم

0 0

مدیر سيستم

سلام وقت بخیرسوالات شما پاسخ های تخصصی و مهمی دارند از این رو پیشنهاد کاربردی ام استفاده از مشاور همراه میباشد

0 0

مهسان

سلام وقت به خیر
منم دچار وسواس شدم (البته 1 ساله که هستم).به این صورته که مثلا هی برنامه ام،ساعت درس خوندم و عنوان درس رو نگاه میکنم و مدام این حرکتو تکرار میکنم.یا اینکه دائم حاشیه های سفید کتابم رو میبینم تا نکنه یه وقت مطلبی رو جا انداخته باشم.حتی گاهی شده 5 دقیقه یا بیشتر به یه صفحه ی سفید نگاه میکنم تا مطمئن بشم چیزی روش نوشته نشده. :| این مسئله زمان و انرژی زیادی ازم میگیره و واقعا اذیتم میکنه.چیکار باید انجام بدم؟

15 2

مدیر سيستم

سلام مهسان عزیز
این موضوع رو نمیشه به این راحتی بررسی و درمان کرد؛ حتما باید از یک متخصص کمک بگیری که در کنار شما باشه و برای حل مشکلت بهت کمک کنه. البته جای نگرانی نیست و با کمک متخصص و تلاش خودت این موضوع حل میشه.
برات آرزوی موفقیت داریم

8 9

نگار

سلام من چند وقتیه درگیر وسواس مطالعاتی شدم
وسواسم هم به این صورت هست که بعد از مطالعه یک پاراگراف هی اونو تکرار میکنم و بعدش که چند بار تکرار کردم انگار دیگه متوجه مفهوم اصلی نمیشم و باز تکرار میکنم نمیدونم چیکار کنم واقعا وقتم سر همین تکرار کردن میره
لطفا راهکار بگید 🙏🏻

31 2

مدیر سيستم

سلام نگار جان
پیشنهاد می کنم از راهکار ارائه شده تو این مقاله برای درمان وسواس مطالعاتی خودت استفاده کنی و اگه خوب بهش عمل کنی، باعث میشه به مرور وسواس شما کمتر بشه.
برات آرزوی موفقیت داریم

8 2

پوریا

بله منم همین جورم متاسفانه.
ان شاء الله که با توضیحاتی که در درمان وسواس مطالعه گقته شد و رفتن به مشاوره، بتونیم این وسواس مطالعه رو درمان کنیم.✊

7 3

امین

سلام من کلاس نهم هستم و میخوام رشته ریاضی بردارم مشاور مدرسه ام گفته نمره های علوم و ریاضی باید به ترتیب بالای ۱۳ و بالای ۱۴ باشی من هم در هفتم و هشتم بالای این نمره ها هستم ولی وسواس گرفتم همش تکرارش میکنم ولی تو ذهنم نمیره وقتی هم که میرم کارنامه ام رو ببینم خیالم جمع میشه که بالای این نمره ام ولی بعدش وسواس میگیرم باید چه کنم ؟

9 1

مدیر سيستم

سلام امین جان
یک نکته بسیار مهم هست و اون هم اینکه نزدیک به آزمون های مهم فکر کردن به نتیجه جزو مسئولیت های دانش اموز نیست و ما فقط و فقط تلاش می کنیم و دروس رو مطالعه می کنیم تا نتیجه دلخواه ما حاصل بشه. فکر کردن زیاد و استرس راجع به نتیجه، شما رو از راه درست که تلاش مستمر هست دور می کنه.
امیدوارم در راه دلخواهت قدم بذاری.
موفق باشی

6 0

ریحان

سلام وقتتون بخیر
من یه روش مطالعه خاص برا خودم دارم برای درسای حفظی و اونم اینه که یک دور درسو برا خودم با صدای بلند میخونم و بار دوم اونو کنفرانس میدم برای خودم
مشکله من اینه که حین کنفرانس دادن خیلی حساسم که جزئیاتو کامل بگم واسه همین خیلی روی کتاب برمیگردم و چک میکنم
و اینکه جدیدا اصلا برام مفید نیستش
یعنی در حین خوندن احساس رضایت دارم که خیلی مفید دارم مطالعه میکنم
اما به محض تموم شدن درس احساس پوچی میکنم
و واقعا هم موقع آزمون ها هیچی یادم نمیاد
الان برای بهبود روش مطالعم باید چیکار کنم
ممنون میشم بهم بگین

13 1

مدير سيستم

سلام ریحان جان
چندتا نکته پراکنده تو سوالت هست. اول اینکه بلند خوانی هم می تونه جنبه مثبت داشته باشه (چون درگیری حواس‌ ۵ گانه ات رو بیشتر می کنه). پس یادگیری و تمرکزت بالا میره؛ و هم جنبه منفی که عادت به این روش هست و هنگام آزمون دادن این امکان رو نداری. پس به طبع به مشکل خواهی خورد. پس اگه بتونی برای این جنبه تعادل ایجاد کنی، روش مطالعه خوبی برات هست.
اگه تصور می کنی مطالب رو فراموش کردی، مشکل می تونه در بخش توضیح دوباره باشه که ممکنه از روی تاکید به کتاب نگاه زیادی بندازی و این کار تقریبا از حفظ گفتن رو از بین می بره و ممکنه این فقط تصور شما باشه که مطالب رو به یاد نداری. در این صورت این امکان رو ایجاد کن که بعد از مطالعه این دروس، آزمونی (هر چند با تعداد سوالات کم) از خودت داشته باشی تا مطمئن بشی مطالب رو یاد گرفتی.
برات آرزوی موفقیت داریم

3 0

امیرحسین

سلام خیلی ممنون از مطالب مفیدتون .. ببخشید من زیاد وسواس فکری دارم مثلا به خودکار فکر میکنم و شاید هر خودکاری با هر رنگی رو هم دارم باز به منبع فکر میکنم و تمامی منابع رو هم دارم بخاطر این وسواس بعد وقتی کتاب میخونم خیلی با احتیاط که نکنه خط خوردگی داشته باشی یا یه خطی رو کج بکشم و مدام ذهنم درگیر این مسائله و این باعث میشه با خودم کلنجار برم و نتونم به یادگیری برای کنکورم برسم پارسال هم به همین دلایل که هی تغییر منبع مطالعاتی میدادم نتونستم در کنکور موفق بشم و امسال هم دوباره دارم برای کنکور میخونم و خیلی از این بابت نگرانم ممنون میشم منو راهنمایی کنید ...

5 1

مدير سيستم

دوست امیرحسین عزیز
وسواس مطالعاتی دلایل مختلفی داره و اگه روی منابع وسواس به خرج میدی، راحت ترین راه حل درمان وسواس مطالعه اینه که بهترین منبع رو انتخاب کنی و فقط روی همون تمرکز داشته باشی.
اگه اطلاعی از بهترین منابع کنکور نداری، ما مقاله ای با عنوان بهترین منابع کنکور برای همه رشته ها نوشتیم که می تونی مطالعه کنی. و اگه این منابع رو در اختیار داری، به شدت بهت پیشنهاد ‌می کنم تغییر منبع نداشته باشی و تست های یک کتاب رو ۲-۳ بار بزنی تا تسلط خیلی زیادی روی کتاب داشته باشی. تعدد منابع بهت کمکی‌ نمی کنه. بیشتر تسلط روی تست ها برای کنکور به شما کمک می کنه.
موفق باشی

2 1

فرحان

سلام شبتون بخیر
من به رشته ای ک رفتم خیلی علاقه دارم و همین موضوع باعث شده تا روی کتب تخصصیم وسواس پیدا کنم و مثلا وقتی توی کتابم سؤال مینویسم احساس میکنم درشت یا ریز نوشتم و کتاب شلوغ شده و نمیتونم دیگه درس بخونم...
این حرکت اذیتم میکنه و تصمیم گرفتم ترکش کنم و کم هم شدم ولی همش یجورایی تسلیم میشم و سعی میکنم از درس فاصله بگیرم تا ذهنم آروم بشه و بیشتر اوقات پای گوشی هستم

2 0

مدير سيستم

سلام فرحان عزیز
شما راه اشتباهی رو برای ترک عادات غلط و درمان وسواس مطالعه انتخاب کردی. این عادت رو میشه ترک کرد، اما راهش رفتن به سراغ گوشی نیست. یا در برخی موارد دانش آموزان زمان خوابشون رو بیشتر می کنند که این هم کار درستی نیست.
بلکه راه درست ترک عادت وسواس موقع مطالعه روش مطالعه صحیح هست. راه دیگه اینه که شما به اندازه قبل ریزبینی و وسواس به خرج ندی و در واقع به حافظه خودت اعتماد کنی. آخر هر پارت مطالعه، برای خودت در حد ۲-۳ سوال طرح کن و سعی کن به اون ها پاسخ بدی تا متوجه بشی چقدر درس رو یاد گرفتی.
موفق باشی

4 4

امیر

سلام من موقع خواندن و نوشتم خیلی وسواس دارم و مثلا باید ی سوال رو ۵ ۶ بار بخونم در صورتی بلدم بار ۲ هی برمیگردم به عقب ببینم قبلیارو بلدم یا نه و همیشه خط به خط باید حفظ کنم این خیلی اذیتم میکنه و خیلی وقتم رو میگیره
و مواقع نوشتن چند بار نگاه میکنن ببینم درست نوشتم یا نه الکی وقت هدر میره مثلا ۱۰۰ تا سوالو ۲ بار بررسی میکنم خیلی خسته چیکار کنم؟

7 0

مدير سيستم

سلام امیر جان
ما سعی کردیم توی این مقاله بهترین راه های درمان وسواس مطالعاتی رو به شما یاد بدیم و پیشنهاد می کنم ۳ روشی که در انتهای مقاله گفتیم رو انجام بدی.
پیشنهاد دیگه ای که برات دارم اینه که بعد از هر پارت مطالعه برای درسی که مطالعه کردی یه آزمونک (در حد ۲-۳ سوال) طرح کنی و پاسخ بدی تا متوجه بشی این رفتار وسواس مطالعاتی هست؛ یا اینکه عدم تمرکز در مطالعه شما وجود داره که باعث میشه مطالعه بی کیفیتی داشته باشی.
اگه به سوالات این آزمونک درست پاسخ دادی، یعنی با همون ۱ یا ۲ بار مطالعه مطالب رو یاد گرفتی. پس باید از مطالب عبور کنی و به ذهنت اعتماد کنی.
برات آرزوی موفقیت داریم

3 0

Amir hossein

سلام من یه وسواس و اضطراب خاصی دارم مثلا معلا تکلیف میگن و یا امتحان میخوان بگیرن یا درس بدن همش اضطراب و استرس دارم که یه وقت بلد نتونم پاسخ بدم همش ذهنم درگیره ک باید این تکلیفو سریع انجام بدم همش استرس اینده رو ام دارم چیکنار کنم :(

4 0

مدير سيستم

سلام امیر حسین عزیز
بهت پیشنهاد می کنم کارهای روزانه خودت و حتی برنامه هفتگی ات رو منظم کنی؛ طوری که برای هر درس زمان خاصی رو اختصاص بدی. این کار باعث مرتب شدن ذهنت می شه و باعث می شه این مواردی که نام بردی کم رنگ تر بشن.
برات آرزوی موفقیت داریم

1 1

مرتضی

سلام مرتضی هستم پشت کنکوری ام

من مشکلم اینه که یه ضربه نسبتاً محکمی به سمت شقیقه چپ سرم خورد و هیچی نشد و ام آر آی گرفتیم و دکتر گفت چیزی نیست ، ولی من حساسم که برای درس خوندن همش فکر میکنم که سرم مشکل داره بابت ضربه و اینا ، و مغزم انگار یه چرخدنده کم داره برای هضم و یادگیری مطالب ، در حالی که اگر بخوام یاد بگیرم ، یاد میگیرم اما هِی یه فکر بد دارم که انگار نحوه ی ساختار کلمات رو یاد رو نمیدونم ، در حالی که داخل گوشی و چت کردن هر مطلبی رو درجا میخونم.
این چه مشکلیه ؟
خواهش میکنم راهنمایی کنید

5 1

مدير سيستم

سلام مرتضی جان
من بهت پیشنهاد می کنم با دفتر مرکزی بارسا تماس بگیری تا مشاوران ما در جلسات مشاوره تحصیلی خصوصی در زمان بیشتری بتونند به سوالات شما پاسخ بدن و بتونیم کمک بیشتری به شما‌ بکنیم. چون سوالی که پرسیدی، نیاز به گفتگو و راهنمایی بیشتری داره.
شماره دفتر مرکزی بارسا: ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱
موفق باشی

0 1

ارغوان اخوندی

سلام من وسواس مطالعاتی ندارم ولی روی کتابام خیلی وسواس دارم و امسال سال کنکورمه همش به این فکر میکنم که صفحش لا نخوره یا نمیدونم وقتی زیر مطلبی خط میکشم خطش کج نشه باید چیکار کنم واقعا وقت زیادی از من تلف میشه

6 1

مدير سيستم

سلام ارغوان عزیز
بعضی وقت ها بازی های ذهن ما در قالب وسواس برای ما وجود دارند و چون ذهن ما انتخاب می کنه که تو حالت آسون و راحت قرار بگیره، روی مسائل مختلف (مثل مواردی که شما گفتی) حساس میشه و شما رو از اصل هدف و کارت که درس خوندن هست دور می کنه.
بنابراین بهت پیشنهاد می کنم برای خودت نشانه هایی بذاری تا با دیدن اون ها، خودت رو به اصل مطلب (درس خوندن) برگردونی. شاید اگه تمرین کنی که کاغذها تا خورده باشند و بهشون توجه نکنی، تمرین خوبی باشه.
برات آرزوی موفقیت داریم

2 0

ندا

سلام روزتون زیبا و باارامش
مشاوره برای مقاطع بالاتر از کنکور لیسانس هم دارید؟

2 0

مدير سيستم

سلام ندا جان
بله؛ در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هم مشاوران بارسا در کنارتون هستند.
برای اطلاعات بیشتر لطفا با شماره دفتر مرکزی ما تماس بگیرید تا دقیق تر راهنمایی تون کنیم.
۰۲۱-۲۲۶۷۷۹۱۷
براتون آرزوی موفقیت داریم

0 0

درسا

سلام مطالبتون خیلی مفید بود اما من هربار درباره وسواس فکری و مطالعم با مشاور حرف میزنم تقریبا همین مطالبو یاداور میشه البته خیلی کمتر از اینایی که شما گفتید
درواقع من کنکوریم تکالیفم تستام مرورایی که باید انجام بدم خیلی زیاده به همشون نمیرسم وقت پرت هم البته زیاد دارم که واقعا نمیتونم کَمش کنم چون درواقع نمیدونم تو اون تایم چیکار کردم🙄
اما موقع تست زنی مثلا برای ۵۰ تست ریاضی اموزشی به جای ۹۰ دقیقه ۱۸۰ دقیقه وقت میزارم تا تموم شه و که باعث میشه تایم مطالعمو مجبور شم خیلی بالا ببرم که به همه کارهام برسم و وقتی نمیتونم بیشتر از ۹ ساعت بخونم و کارام میمونه علاوه بر وسواس استرس هم میگیرم
پیشنهادی دارین؟؟

3 0

مدير سيستم

سلام درسا جان
شما باید موقع مطالعه سعی کنی رکورد خودت رو بشکنی. یعنی سر زمانی که مشخص کردی (مثل ۹۰ دقیقه که گفتی) دست از تست زدن بر داری و یا با زمان تست ها رو بزنی. همچنین زمان بیشتری رو برای رفع اشکال و مطالعه پاسخ تست ها بذاری. چون شما در واقع در هنگام تست زدن زمان زیادی رو می ذاری و برای رفع اشکال وقت کافی نداری و برای همین، قسمت مهم تر رو از دست میدی.
برات آرزوی موفقیت داریم

2 1

علی

سلام . مشکل من این است که امروز درسم را میخوانم و فردا در ذهنم شروع به دوره آن میکنم و در بعضی از عبارات که عینا به یاد نمی آورم شک میکنم . و دائم کتاب را باز میکنم تا عین آن عبارت را ببینم . این مشکل را چطور حل کنم ؟ ممکنه یک روش مرور به من بدهید ؟ زمان مرور نمیخواهم روش مرور . یعنی خط به خط کتاب را دوباره بخوانم یا فقط آنچه زیر آن خطکشیده ام یا خلاصه ام را ؟

2 1

مدير سيستم

سلام علی جان
چند نکته مهم بود تو پیامت، خیلی مهمه که شما روش خلاصه رو از طریق صحیحی انجام میدی یا نه؟ و اینکه آیا روش مطالعه خط به خط کتاب رو درست انجام میدی؟
من سعی می کنم بیشترین کمک رو بهت بکنم:
اول از همه باید روش مطالعه صحیح رو یاد بگیری؛ برای این کار هم می تونی در کارگاه های چگونه مطالعه کنیم بارسا شرکت کنی و هم مقاله های روش مطالعه رو از سایت علی میرصادقی (قسمت مقالات) مطالعه کنی.
درباره خلاصه نویسی هم باید بهت بگم که خلاصه نویسی باید بعد از اتمام مطالعه شما و از حفظ، یادداشت بشه؛ نه هنگام مطالعه.
اگه برای روش مرور هم بخوام راهنمایی کنم، باید بگم که مرور مطالب دروس به صورت ذهنی امکان پذیر نیست و باید از خلاصه هات و قسمت های خط کشی شده کتابت استفاده کنی.
برات آرزوی موفقیت داریم

4 0

آرین

سلام خسته نباشید
من کلاس های آنلاین ثبت نام کردم و چون دیر ثبت نام کردم مجبورم آفلاین هاشون رو ببینم
من حس میکنم انگار بلد نیستم فیلم کلاس ها رو نگاه کنم چون دوست دارم همه ی نکات رو بنویسم و خیلی وقتم گرفته میشه و اگه ننویسم هم حس میکنم زود فراموش میکنم همه اینطوری هستن یا فقط من ؟
بالاخره باید نکات رو یادداشت کنم و فکر میکنم همه چی مهم هست .😐
این وسواس رو چطور کنار بزارم؟ و چطور این که همش ترس اینکه فراموش کنم رو بزارم کنار؟
وقتی هم تست میزنم ، تست رو درست میزنم اما نمیتونم برای خودم حل تست رو توضیح بدم و این بهم استرس وارد میکنه که مبحث رو بلد نیستی با این عادت چجور کنار بیام؟
کلا نمیدونم چرا ولی همیشه از قدیما و سال های پیش دوست دارم خیلی برای خودم توضیح بدم
باید با این عادت ها چکار کنم چون میدونم اگه نزارم کنار داغون میشم ؟ چند ساعت امروز اومدم گذاشتمش کنار و بعد از خوندن وسواس گرفتم هیچی بلد نیستم😕😕

5 0

مدير سيستم

سلام آرین عزیز
کلاس های آنلاین رو باید برای خودتون با کلاس های حضوری مدرسه و آموزشگاه شبیه سازی کنید. توجه داشته باشید که همونطور که کلاس های حضوری برای شما ۱۰۰٪ یادگیری رو ندارند، کلاس های آنلاین هم نمی تونند برای شما کافی باشند. مسئله مهم دیگه اینه که شما بعد از کلاس با چه کیفیتی مطالعه می کنید.
امیدوارم موفق باشید

0 1

آیدا

من یه مدته یه وسواسی پیدا کردم رو اعداد و چهار عمل اصلی ینی جمع و ضرب و اینا رشتمم ریاضیه
کنکوریم هردفعه موقع سوال حل کردن جوری شده که سوالرو کامل بلدم اما چون روی چیزای مسخره مثله همین تفریق و اینا شک دارم یهو 5 دقیقه روی یه تست وقت میذارم یا بیشتر میدونید هی به خودم میگم اینا ما دوم دبستانیاس ولی این فکره هی میاد تو ذهنم که اصن فلسفه تفریق چیه فاصلس یا چی
این چیزا دیگه تو ناخوداگاه ادمه ولی من همینجوری دارم انگولکش میکنم
میترسم یهو حرف زدنم یادم بره
البته هنوز تکنیک مواجهه بدون پاسخو کار نکردم

9 0

مدير سيستم

سلام آیدا جان
شما ذهن کنجکاوی دارید که اگه وقتتون برای کنکور ‌و امتحانات محدود نبود، خیلی فکرهایی که دارید جالب هستند. اما ‌با توجه به وقت محدودی که هست، من بهتون پیشنهاد ‌می کنم ذهنتون رو با حل کردن سوالات به چالش بکشید و تمرکز ذهنتون رو روی حل مسائل ریاضی بذارید و سعی‌ کنید که با تکرار و تمرین بیشتر، این کار رو تمرین کنید.
موفق باشید

0 0

یگانه

من وقتی درس میخونم یک مطلب که کتاب رومیبندم ازحفظ میگم ولی خیالم راحت نیس ولی همون روباید10باردیگه بگم تامطمعن بشم وسراغ پاراگراف بعدی برم
خیلی زمانم میگیره ومشکل بزرگیه:-(

9 1

مدير سيستم

سلام یگانه جان
لازمه به ذهنتون اعتماد کنید و هر چند سخت، اما از اون مطلب عبور کنید. قرار دادن یک آزمون در پایان مطالعه شما (حتی با تعداد سوال کم) فقط برای اینکه متوجه بشید چقدر روی مطالب تسلط دارید، خیلی بهتون کمک می کنه.
حتما مقالات روش های مطالعاتی رو در سایت ما مطالعه کنید تا روش صحیح مطالعه کردن رو یاد بگیرید و بتونید بر وسواس مطالعاتی تون غلبه کنید.
براتون آرزوی موفقیت داریم

1 0

عماد

سلام من هی هنگام درس خوندن فکرایی به ذهنم میرسن که تا بهشون فکر نکنم نمیتونم درس بخونم و تمرکزمم میریزه به هم.گاهی وقتا میبینی این فکر هی داره بیشتر و بیشتر میشه و3 ساله از درس خوندن انداختتم.حتی نوشتن اون فکرا هم زیاد کار ساز نیست میشه بگید چیکار کنم

4 0

مدير سيستم

سلام عماد عزیز
این مشکلی که ذهن شما رو مشغول کرده شایع هست. اما اگه این مسئله تنها برای مطالعه شما اشکال ایجاد می کنه، یکی از روش های مفید برای رفع این مشکل افزایش سرعت مطالعه شماست. اگه بخوام بیشتر براتون توضیح بدم به این شکل هست که شما سعی می کنید دقیق تر مطالعه داشته باشید. (لطفا مقاله «روش های مطالعاتی» رو در سایت ما مطالعه کنید) و دقیق تر و درست تر خوندن باعث میشه که تسلطتون بیشتر باشه روی مطالب. بنابراین تمرین کن که سرعتت بالا بره تا این وسواس مطالعاتی کمتر بشه.
براتون آرزوی موفقیت داریم

2 0

علیرضا

با عرض سلام و خسته نباشید مطالب بسیار مفید و کاربردی بود . من آنقدر وسواس دارم که هر صفحه رو باید نیم ساعت براش وقت بزارم ولی خودمم می دونم که زیادی وقت میزارم من همیشه نمرات درسم خوبه . امتحانات کلاسی رو خیلی سریع تو همون مدرسه یاد می گیرم و حتی دیگر نمی خوانم و فقط با یه مرور ۲۰ میشم اما هر وقت موقع امتحان ترم می رسه به شدت وسواس میاد سراغم یعنی درسی که شاید ۵ ساعت بیشتر وقت نگیره من آنقدر می‌خوانم که شاید کل شب هم بیدار هستم دیگه خسته شدم خواهشا کمکم کنید.

مشکلم اینه که من خودم میتونم درس رو خیلی زود تمام کنم اما وسواس منو نابود کرده

5 0

مدير سيستم

سلام علیرضا جان
اینکه مطالعه شما باعث نمرات خوب میشه خیلی خوشحال کننده هست. اما اینکه این روش مطالعه به سرعت مطالعه شما و تمرکزتون و نحوه مطالعه شما ضربه می زنه، بهتون پیشنهاد می کنم تعداد آزمون هایی که شرکت می کنید رو بیشتر کنید و درگیر آزمون های بیشتری بشید. بعد از هر تایم مطالعه از خودتون چند سوال آزمایشی بپرسید تا مطمئن بشید که مطالعه تون با کیفیت بوده و کمک لازم رو کرده بهتون.
حتما مقالات سرعت مطالعاتی و روش های مطالعاتی رو از سایت علی میرصادقی مطالعه بفرمایید. (قسمت مقالات رو از منو انتخاب کنید)
با تمرین زیاد و به مرور حتما می تونید به وسواس مطالعاتی خودتون غلبه کنید.
موفق باشید

3 1

یک دانشجو

ممنون از مطلب اموزنده تون...ببخشید من یه راهنمایی میخواستم، من مطالعه ی زبان رو به صورت خود محور و بدون استاد انجام میدم،بعد احساس میکنم یه چند وقتیه به حالتی شبیه کمال گرایی منفی دچار شدم، مثلا وقتی از کتاب 504 که کتاب لغت هست استفاده میکنم، همش احساس میکنم اون تعریفی که از یک لغت ارائه میده و سه تا نمونه جمله ای که برای اشنایی با چگونه به کاربردن اون کلمه آورده برای یادگیری اون کلمه اصلا کافی نیست...همش فکر میکنم درسته که من اینطوری معنی این لغت رو یادمیگیرم اما هنوز نحوه ی کاربردشو به طور کامل نمیدونم،یعنی حتما باید برم تو دیکشنری و زیر و زبر اون کلمه رو درآرم(از لحاظ گرامری کجای جمله باید قرار بگیره، موارد منع کاربردش چیه،با کدوم پری پوزیشن ها و کلمات ربط و غیره ترکیب میشه و چجوری، عبارات و phrasal verb هایی که باهاش ساخته میشن چین و...) کلی نکته باید ازون کلمه درآرم، هیچی جا نندازم و خودمو مقید میکنم که حتما همشونو بنویس که یادت نره و همه ی این فرایند کلی وقت و انرژی ازم میگیره و باعث شده کلا بیخیال مطالعه شم،ایا من اشتباه میکنم و دچار وسواسم؟اگر بله چیکار باید بکنم؟

2 1

مدير سيستم

سلام
وقت شما به خیر
اگه بدونم برای چه مقطعی زبان رو مطالعه می کنید کمک بیشتری می تونم بهتون بکنم؛ کتاب ۵۰۴ برای آزمون های آیلتس و تافل می تونه کمک خوبی باشه. اما ‌به دلیل ماهیت این کتاب و تعدد واژگانش به ناچار تعداد مثال هایی که برای هر واژه هست محدوده، اما می تونه برای یادگیری اون واژه کافی باشه. شما می تونید بعد از یادگرفتن هر لغت سعی کنید خودتون هم اون رو در یک جمله به کار ببرید و برای کلماتی که احساس کردید در اون ها واقعا مشکل دارید سراغ دیکشنری و منابع دیگه برید.
در مجموع باید بدونید جزئی نگری و دقیق بودن، نکته مثبی هست؛ اما به اندازه ای که یادگیری رو برای ما آسون تر کنه. اما این روش شما تقریبا مطالعه رو سخت و تاحدی غیرممکن می کنه. تو کتاب ۵۰۴ بعد از هر درس مثال هایی از کلمات اون درس وجود داره که کاربرد کلمه در جمله و معنی کامل تر اون رو بهتون می رسونه و می تونه برای یادگیری اون واژه کافی باشه.
موفق باشید

0 0

پگاه

من تو درس خوندن خيلي وسواس پيدا كردم جديدن جوري شده كه جواب يك سوالو صد بار ميگم و فك ميكنم كه نياز هست بازم بگم چون فكر ميكنم نفهميدمش ولي درواقع همون بار اول همرو ميگم و كاملا فهميدمش و وقتي سر كلاس هستم مطالب روي تخته رو كه تو كتابم مينويسم چند بار چكش ميكنم كه غلظ ننوشته باشم و وقتي يك متن رو مينويسم همه ي واژه هاشو تك تك چك ميكنم كه اشتباه نشده باشه و اگرم حتي شكل واژه ها كمي بد نوشته باشم هي پاك ميكنم دوباره مينويسم اينقدر اين كارا رو تكرار ميكنم كه ديگه زجر ميكشم و تمومش ميكنم كلا درس خوندن خيلي وقتمو ميگره و اصلا به كاراي ديگم نميرسم و حتي درسمم تموم نمي كنم.شما چه راحلي رو بهم پيشنهاد ميدين؟

10 0

مدير سيستم

سلام پگاه عزیز
من بهتون پشنهاد می کنم در سایت ما مقالات «تمرکز» رو هم مطالعه کنید. چون عدم تمرکز شما باعث مطالعه وسواس گونه میشه. همچنین بهتون پیشنهاد می کنم برای خودتون تایم تعیین کنید و قرار بذارید که جزوه درسی رو که مطالعه می کنید، سر زمان مشخصی به اتمام برسونید و روش مطالعه دروس رو با مطالعه مقاله تمرکز و دیگر مقالات مرتبط ما پیش ببرید. پس بهترین نکته براتون اینکه درس خوندن تون رو در زمان مشخصی ‌انجام بدید.
موفق باشید

2 0

دینا

سلام من برای ازمون تیزهوشان دارم اماده میشم ولی همش میترسم که نتونم به موقع تموم کنم و همش حواسم پرت میشه و میترسم باید چیکار کنم 😐

0 0

مدير سيستم

سلام
وقتتون به خیر
خیلی خوشحال هستیم که مقاله ما رو مطالعه کردید. مواردی که می تونه به شما کمک کنه شامل استفاده از کتاب های خوب و زدن تست آزمون های چند دوره قبل و مرور صحیح مطالب (اگه ششم هستید، زدن آزمون های هوش بیشتر) هست که می تونه به شما تسلط بیشتری بده و به دنبالش استرس کمتری خواهید داشت.
بهتون پیشنهاد می کنم حتما ‌مقالات «استرس» و «تمرکز» رو هم از سایت ما مطالعه کنید.
موفق باشید

1 0

یک دانش آموز

سلام من هر وقت می خوام درس بخونم کتاب و می بندم و همه ی مطالب رو کاملا از حفظ می گم ولی وقتی که جواب یه سوالی رو اشتباه می گم باید برگردم اول کتاب ولی باز هم همون مشکل به وجود میاد
چی کار کنم؟؟؟؟

2 0

مدير سيستم

سلام
شما باید سعی کنید که راه های افزایش تمرکز‌ رو تمرین کنید و متوجه باشید با یک بار درست خوندن و تمرکز‌ بالا میشه مطلب رو یادگرفت و اگه طبق منحنی ابینگهاوس دوره کنید، مطلب تثبیت میشه براتون. و باید بدونید که بیشتر از اون کار و انرژی اضافه و مازاد می بره ازتون و بعد از مطالعه دوم و سوم بهتره نکات رو جدا کنید و نکات سوالات رو طبقه بندی کنید.
موفق باشید

2 0

شاهرخ

سلام
من هم همه ی خصوصیاتی که در بالا آورده شده رو دارم
و یه سوال ازتون داشتم
من موقع درس خوندن همش به فکر اینم که نکنه یه مطلبی رو جا گذاشته باشم نکنه یه موقع اشتباه بکنم
مدام هی با خودم موقع خوندن کلنجار میرم که نکنه روش مطالعم اشتباهه
بعد مثلا خودم جزوه برداری میکنم
مثلا میخوام از کتاب میکرو خلاصه بردتری کنم
دقیقا همون سر فصل ها و سر تیتر هارو شروع میکنم به نوشتن بعد که یکم میرم جلو میگم خب اگه تویه یه تست یه نکته ای بود کجا باید بنویسمش چون این نکته مربوط به یه سر تیتره
بعد از اون سر تیتر هم من چیز هوی دیگه ای نوشتم حالا اون نکته رو باید کجا بذارم
بعد به خودم میام میگم اصلن خلاصه برداری چیه
به چه دردی میخوره
اگه یه نکته رو از قلم انداخته باشم چی
بعد مثلا جزوه ی معلم رو باید بنویسم
ننویسم چیکار کنم
بخونمش نخونمش
نکته هاشو بعد کجا بنویسم که دفه ی بعد بخونمشون
همش به فکر بعدشم
مثلا میگن موقعی که تست میزنید باید بعضی از مهم ها رو علامت بزنید که موقع مرور همونا رو بخونید
من نصف وفتمو سر این صرف میکنم که حالا که این تیتو زدم باید علامت بزنم یا نه
بعد یهو میگم نکنه بعضی از تستایی که قبلش

2 0

مدير سيستم

سلام
درباره روش خلاصه نویسی و یادداشت برداری پیشنهاد می کنم مقاله روش خلاصه نویسی برای کنکور رو از قسمت مقالات و قسمت کنکور مطالعه کنید.
بهتره موقع تست زدن هر تستی که نکته مهمی داره یا حل کردنش براتون سخته رو هایلات کنید و خیلی وسواس به خرج ندید و از وقتتون برای مطالعه بیشتر استفاده کنید.
می تونید نکات مهم تست ها رو در یک دفترچه بنویسید یا به صورت حاشیه نویسی در کناره های کتاب یا جزوه تون اون ها رو وارد کنید.
در مجموع وسواس در مطالعه عادت خیلی بدیه. پس پیشنهاد می کنم حتما با تمرین و سختگیری این عادت رو کنار بگذارید.
موفق باشید

2 1

زهرا

خیلی خیلی مفید وعلمی بود.من خودم دقیقا همون نشانه هارو دارم وجالبه که یه وقتایی خوندن یه پاراگراف نیم ساعت درست وقت میگیرمومن خیلی ناراحتم...هیچوقت نمیتونم درسمو کامل تموم کنم..

7 3

مدير سيستم

سلام
خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده. با انجام مداوم تمرینات گفته شده حتما به مرور زمان وسواس مطالعاتی شما کاهش پیدا می کنه و سریع تر درس ها رو می خونید.
با آرزوی موفقیت

2 4

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.