9 تکنیک کلیدی برای افزایش تمرکز در کلاس

چگونه سر کلاس تمرکز داشته باشیم

یکی از سوالاتی که بسیاری از دانش آموزان با اون مواجه هستند اینه که چگونه در کلاس تمرکز داشته باشیم ؟ لازمه بدونید که حواس پرتی، کم کاری و تمرکز نداشتن در کلاس نه تنها عادت های بدی محسوب می شوند، بلکه از جمله عوامل مخرب برای نمرات شما هستند. تمرکز کردن در کلاس درس، به معلمتون ثابت می کنه که شما یک دانش آموز با استعداد هستید و نشون دهنده اینه که در کنترل رفتار و اعمال خودتون توانمند هستید که مسئله مهمی در زندگی شما در آینده به شمار میاد. در ادامه با ما همراه باشید تا با ترفند های کلیدی برای افزایش تمرکز در کلاس آشنا شین. حالا کافیه که برای افزایش دقت و تمرکزتون در کلاس، مطلب زیر رو مطالعه کنید تا خیلی از مشکلاتتون در کلاس برطرف بشه و بازدهی بیشتری نسبت به قبل داشته باشید. این مقاله استعداد مهم تر است یا تلاش را حتما بخوانید.

فهرست مقاله

  • راه های افزایش تمرکز در کلاس

  • اهمیت خواب مناسب در افزایش تمرکز در کلاس

  • برای افزایش تمرکز در کلاس از تاثیر صبحانه سالم و مغذی غافل نشوید

  • از نشستن کنار دوستانتان پرهیز کنید

  • از تمام عواملی که تمرکز شما را کاهش می دهند دوری کنید

  • اهمیت ارتباط چشمی بر قرار کردن با معلم در افزایش تمرکز در کلاس

  • هدف خود را از در کلاس بودن مشخص کنید

  • تاثیر یاداشت برداری در افزایش تمرکز در کلاس

  • شرکت در بحث های کلاسی به افزایش تمرکز در کلاس کمک می کند!

  • تاثیر سوال پرسیدن در افزایش تمرکز در کلاس!


راه های افزایش تمرکز در کلاس

1. اهمیت خواب مناسب در افزایش تمرکز در کلاس

شما باید هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید. برنامه خواب منظمی داشته باشید و هر شب سر ساعت معینی به تخت خواب برید. ذهن شما هم مانند بدنتون نیاز به استراحت داره و اگه ذهن به مقدار کافی استراحت نکرده باشه، شما نمی تونید در کلاس تمرکز داشته باشید.

خوابیدن بخش فعال و بسیار مهمی از زندگی انسان هاست و ما برای حفظ و تقویت قدرت یادگیری و حافظه و افزایش تمرکز به میزان کافی خواب در شبانه روز نیازمندیم . استراحت کافی و در نتیجه شاداب بودن دانش آموزان، فراگیری بیشتری رو در پی داره. محققان به این نتیجه رسیده اندکه خواب کافی شبانه با تسهیل ارتباطات عصبی - شیمیایی سلول های مغز، به افزایش تمرکز و تقویت حافظه و قدرت یادگیری کمک می کنه. البته بهترین وقت خواب ، چند ‌ساعت قبل از نیمه ‌شبه. چرا که ترشح هورمون ملاتونین از ساعت 9 شب آغاز میشه و تا نیمه شب ادامه پیدا میکنه. این هورمون نقش اساسی در خواب داشته و باعث تنظیم ساعت داخلی بدن میشه. مقدار کافی ملاتونین در بدن، تاثیرات مثبتی بر وضعیت روحی - روانی انسان می گذاره و در اثر بیداری افراد تا نیمه ‌شب، میزان این هورمون کاهش پیدا می کنه. همچنین یکی ازدلایل اهمیت خواب شبانه با توجه به اثر ملاتونین بر روی سیستم ایمنی بدن، بالا بردن میزان ایمنی بدن در برابر بیماری ‌هاست. پس به راحتی میشه گفت که خواب کافی، تاثیر چشم گیری در افزایش دقت و تمرکز در کلاس ایفا می کنه. این موضوع یکی از عوامل افزایش تمرکز در کلاس هست یه باید به آن توجه بیشتری بشه.

2. برای افزایش تمرکز در کلاس از تاثیر صبحانه سالم و مغذی غافل نشوید

یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش تمرکز در کلاس خوردن یک وعده مغذی در صبح، انرژی و نشاط زیادی رو در طول روز برای شما فراهم می کنه و به شما کمک می کنه در کلاس تمرکز بیشتری داشتته باشید. به یاد داشته باشید که صبحانه سالم الزاما به معنای یک صبحانه سنگین و خوردن مقدار زیادی غذا در این وعده نیست. فقط کافیه که صبحانه ای که میل می کنید، مغذی و سرشار از انرژی باشه تا در طول روز شاداب تر و باانرژی تر باشید و کمتر احساس خستگی داشته باشید. تغذیه سالم در دانش آموزان باعث تمرکز بیشتر در کلاس می شود. هر چقدر که سرحال تر باشید، تمرکز بیشتری در کلاس درس خواهید داشت و باعث می شود بازدهی شما افزایش پیدا کند.

مطالعات نشون داده که اون دسته از افرادی که صبحانه می‌خورند، از حافظه کوتاه مدت بهتری نسبت به کسانی که صبحانه رو نادیده می‌ گیرند بهره می ‌برند. توصیه میشه از مواد غذایی مانند شیر، عسل، پنیر به همراه گردو، خامه، کره، کره بادام زمینی، عدسی و میوه و سبزیجات تازه برای یک وعده صبحانه سالم و مغذی استفاده کنید.

دوره آفلابن افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

3. از نشستن کنار دوستانتان پرهیز کنید

 نشستن کنار دوستان و صحبت کردن با اون ها، به هیچ وجه تمرکز لازم برای یادگیری دروس رو برای شما فراهم نمی کنه. احتمالا برای خیلی ها سخت باشه؛ اما یکی از راه های افزایش تمرکز در کلاس، دور شدن از دوستانه. شاید پیش خودتون بگید که کنار دوستتون می نشینید، اما در حین تدریس معلم باهاش صحبت نمی کنید. اما مطمئن باشید این که کنار دوستتون ننشینید بسیار راحت تر از اینه که کنارش باشید و نخواهید باهاش صحبت کنید. چون وقتی کنار همدیگه باشید، بالاخره موضوعی پیش میاد که بخواهید درباره اش با هم صحبت کنید و این یکی از اصلی ترین عوامل حواس پرتی و عدم تمرکز در کلاس محسوب میشه.

یادتون باشه که برای صحبت کردن با دوستانتون همیشه وقت دارید، اما تدریس معلمتون دیگه تکرار نمیشه. از طرفی اگه جایی نشسته اید که یکی از دوستانتون مدام پچ پچ می کنه و نمی ذاره شما و بقیه درس رو متوجه بشید، باهاش صحبت کنید و ازش بخواهید در حین تدریس با شما صحبت نکنه. حتی می تونید از معلمتون بخواهید که جای شما رو تغییر بده. باید کاری کنید که بقیه بدونند شما نیاز به تمرکز دارید.

آشنایی با 20 روش کاربردی برای افزایش تمرکز : راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

4. از تمام عواملی که تمرکز شما را کاهش می دهند دوری کنید

یکی از تکنیک های افزایش تمرکز در کلاس این هست که عواملی که باعث کاهش تمرکز می شود را شناسای کنیدو آن ها رو مدیریت کنید. بسیاری از ما به سادگی تمرکز خودمون رو از دست می دهیم و حواسمون پرت میشه. گرچه این یک مسئله طبیعیه و ایرادی نداره که تمرکز ما گاهی کاهش پیدا کنه؛ اما هنگامی که این عدم تمرکز و حواس پرتی مانع یادگیری ما بشه، یک مشکل جدی محسوب میشه و طبیعتا برای افزایش تمرکز در کلاس، باید تلاش کنیم اون مانع رو برطرف کنیم.

اگه جامدادی، بطری آب، گوشی موبایل یا هر وسیله دیگه ای حواس شما رو در کلاس پرت می کنه و مانع تمرکز شما میشه، اون رو از جلوی چشمانتون دور کنید. اگه جویدن آدامس باعث میشه تمرکز شما روی درس معلم کاهش پیدا کنه، آدامس جویدن رو متوقف کنید. به طور کلی هر وسیله یا عاملی که فکر می کنید وجودش باعث میشه نتونید تمرکز کنید رو از خودتون دور کنید و بعد از مدتی متوجه می شوید که تمرکز شما در کلاس درس به معلم و درسی که میده معطوف شده.

چگونه سر کلاس تمرکز داشته باشیم

5. اهمیت ارتباط چشمی بر قرار کردن با معلم در افزایش تمرکز در کلاس

یادتون باشه معلمی که مقابل شما ایستاده و درحال تدریس هست، برای "شما" صحبت می کنه و قطعا شما به عنوان یک دانش آموز براش خیلی ارزشمند هستید. پس به معلمتون احترام بگذارید و براشون ارزش قائل بشید. چطوری؟ با برقراری ارتباط چشمی و گوش کردن به حرف هاشون، بهشون نشون بدید که تمام حواستون متوجه ایشون و تدریسشون هست و در کلاس کاملا تمرکز دارید. سعی کنید کاملا هوشیار باشید و حس خوبی رو به معلمتون منتقل کنید. اگه احساس کردید چشم های شما از معلم و تخته کلاس منحرف شدند و روی چیز دیگه ای تمرکز کردند، سریعا آگاهی خودتون رو برگردونید و به معلمتون توجه کنید. ارتباط و درگیری بیشتر هوش و حواستون با درس و معلم، موجب افزایش تمرکز در کلاس میشه و بازدهی و یادگیری شما رو تقویت می کنه.

برقراری ارتباط چشمی با معلم و تایید کردن حرف هاشون، در معلمتون حس خیلی خوبی رو نسبت به شما ایجاد می کنه و باعث میشه هم شما درس رو خیلی بهتر یاد بگیرید؛ و هم معلمتون انگیزه بیشتری هنگام تدریس داشته باشه و با انرژی بیشتر در کلاس شما حضور داشته باشه. این مورد یکی از عوامل موثر در افزایش تمرکز در کلاس محسوب می شود.

با روش مطالعه دین و زندگی رتبه های برتر آشنا شوید.

تکنیک های تقویت تمرکز در کلاس درس

6. هدف خود را از در کلاس بودن مشخص کنید

ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که این مسئله چه ارتباطی به افزایش تمرکز داره ؟! بسیاری از معلمان موضوع درس هر جلسه رو ابتدای همون جلسه بیان می کنند. توصیه می کنیم به محض این که موضوع درس رو شنیدید، اون رو بنویسید و هدف خودتون رو از کلاس درس اون روز مشخص کنید. از خودتون بپرسید امروز قراره درباره چه موضوعی یاد بگیرید؟ یک سوال درباره اون موضوع در ذهن خودتون ایجاد کنید و سعی کنید در طول کلاس درس روی پیدا کردن جواب اون سوال تمرکز کنید.

مثلا اگه موضوع درستون سرعت واکنش های شیمیایی هست، سریعا این موضوع رو یادداشت کنید و از خودتون بپرسید چه عواملی روی سرعت یک واکنش شیمیایی تاثیر گذارند؟ هر کدوم از این عوامل چطور بر سرعت تاثیر می گذارند؟ مطرح کردن چنین سوالاتی باعث میشه ذهن شما در کلاس و در حین تدریس به دنبال پیدا کردن جواب هایی برای این سوالات باشه. این کار، یکی از روش های افزایش تمرکز در کلاس برای خیلی از دانش آموز ها میتونه باشه.

با اصولی ترین تکنیک های تست زنی کنکور آشنا شوید.

7. تاثیر یاداشت برداری در افزایش تمرکز در کلاس

یکی از شیوه های افزایش تمرکز در کلاس یاداشت برداری هست. هنگامی که از صحبت های معلمتون یادداشت های دقیقی برمی دارید، تمرکز بیشتری روی درس دارید و می تونید درس رو عمیق تر متوجه بشید. کلمات و عبارات کلیدی رو به سرعت یادداشت کنید. باید عادت کنید در بیشتر زمانی که معلم شما در حال صحبت کردنه، شما یادداشت برداری کنید. انجام این کار تاثیر بسزایی در افزایش تمرکز شما داره. چون همانطور که گفته شد، هر چقدر که هوش و حواس شما به درس و معلم معطوف باشه، موجب تقویت و افزایش تمرکز و دقت شما در کلاس درس خواهد شد.

هرگاه عبارت هایی مانند " این نکته خیلی مهمه ... " یا " این قسمت حتما توی امتحان میاد ... " یا " مهم ترین قسمت درس اینجاست ... " رو شنیدید، باید حتما دست به قلم بشید و یادداشت برداری کنید. بعضی از دانش آموزان سعی می کنند تکالیف درسی رو در کلاس انجام بدهند، یا جزوه هاشون رو پاکنویس و مرتب کنند یا کارهایی شبیه به این موارد. شما نباید هیچ وقت همچین اشتباهی رو انجام بدید. یادتون باشه اگه قراره در کلاس چیزی یادداشت کنید، فقط باید درس همون جلسه و صحبت های معلمتون باشه؛ که به افزایش دقت و تمرکز در کلاس درس کمک می کنه.

8. شرکت در بحث های کلاسی به افزایش تمرکز در کلاس کمک می کند!

وقتی معلمتون سوالی رو از کلاس می پرسه، برای جواب دادنش داوطلب بشید. اگه از دانش آموزان می خواد نظرات و ایده هاشون رو بیان کنند، حتما شما هم نظرتون رو بگید. اینطوری هم معلمتون متوجه میشه شما به کلاس توجه داشتید و به حرف هاش گوش می دادید و هم باعث میشه به نظرات بقیه هم گوش کنید و درنتیجه تمرکز بیشتری در کلاس داشته باشید. هم چنین این که خودتون برای پاسخگویی داوطلب بشید خیلی بهتر از اینه که معلمتون اسم شما رو از روی لیست صدا کنه و شما حرفی برای گفتن نداشته باشید.

دوره مجازی مدیریت آزمون

9. تاثیر سوال پرسیدن در افزایش تمرکز در کلاس!

آخرین توصیه و پیشنهاد ما برای افزایش تمرکز در کلاس درس، پرسش از معلم در کلاسه. اگه مطلبی رو درست متوجه نشدید، حتما در کلاس سوال بپرسید و این کار رو به بعدا موکول نکنید. از سوال پرسیدن واهمه نداشته باشید. یادتون باشه سوالی که شما می پرسید، ممکنه سوال چند نفر دیگه هم باشه که از مطرح کردنش می ترسند. هنگامی که شما سوالتون رو می پرسید، خیلی از دانش آموزان و حتی معلمتون شما رو تحسین می کنند. با سوال پرسیدن به معلمتون هم نشون می دهید که حواستون به درس هست و واقعا قصد دارید درس رو کامل متوجه بشید و اشکالاتتون رو برطرف کنید.

هنگامی که سوال بپرسید، برای شنیدن جوابش دقت و تمرکز بیشتری به خرج می دهید. بنابراین سوال پرسیدن هم یکی از ترفند های افزایش تمرکز در کلاس محسوب میشه که از حواس پرتی شما جلوگیری می کنه و باعث میشه درس رو بهتر متوجه بشید.

شما می تونید با رعایت این نکات، دقت و تمرکز خودتون رو در کلاس درس افزایش بدید. این مسئله موجب افزایش بازدهی شما در کلاس میشه و باعث میشه که تو امتحانا نتایج بهتری رو به دست بیارید. اگه مورد دیگه ای هم برای افزایش تمرکز در کلاس به ذهنتون می رسه، خوش حال می شیم که با ما در میون بذارید.

سخن پایانی:

ممنونم که تا انتهای این مقاله کنار ما بودید. در این مقاله در مورد روش های افزایش تمرکز در کلاس و تکنیک های افزایش تمرکز در کلاس صحبت کردیم. امیدوارم این مطالب برای شما مفید بوده و شما تاثیر افزایش تمرکز در کلاس را متوجه شده باشید.

سوالات متداول:

  • روش های افزایش تمرکز در نوجوانان

  • چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم

  • اهمیت افزایش تمرکز در یادگیری دانش آموزان


برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظرات کاربران
هانیه

سلام دخترم امسال رفته کلاس اول همش با دوستش و بغلیش حرف میزنم به درس و تخته ومعلمش دقت نمیکنه و درسهایش رو کند مینویسه یا اشتباه می‌نویسه چیکار کنم معلمش میگه حواس پرته

0 0

مدیر سيستم

سلام وقتتون بخیر برای ریشه یابی و بررسی مشکلات میتونید از مشاور کمک بگیرید

1 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.