روش های افزایش تمرکز در هنگام مطالعه

چگونه هنگام درس خواندن تمرکز کنیم ؟

آیا برای شما هم پیش آمده است که وقتی می خواهید مطالعه کنید تمرکز ندارید و فکرتان جایی دیگر است. اصلا نگران نباشید چرا که پرت شدن حواس و عدم تمرکز هنگام درس خواندن مسئله طبیعی است که حتی برای بهترین دانش آموزان هم اتفاق می افتد. برای این که بتوانید هنگام درس خواندن تمرکز حواس داشته باشید، تنها لازم است که الگوهای مطالعاتی خود را کمی دگرگون کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن صحبت کنیم. 

فهرست مقاله:

  • روش های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

  • تاثیر برنامه ریزی برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه

  • زمانی را به فکر کردن درباره مسائل غیر درسی اختصاص دهید

  • پس از یک مطالعه متمرکز به خودتان پاداش بدهید

  • فعال تر درس خواندن برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه

  • اداشت برداری برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

  • توجه به مفاهیم پایه برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه


در محیط آرام تری درس بخوانید که در آن چیزی حواس شما را پرت نمی کند، روش مطالعه جدیدی را امتحان کنید و یا برنامه مطالعاتی را در پیش بگیرید که به ذهن شما به میزانی که نیاز دارد، استراحت بدهد. شما باید این روش ها را آزمایش کنید تا روش مطالعه ای را پیدا کنید که برای شما کارساز بوده و به کمک آن بتوانید تمرکز خود را هنگام درس خواندن افزایش دهید.

در ادامه به معرفی و بررسی تکنیک هایی افزایش تمرکز هنگام درس خواندن می پردازیم.

روش های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

1 - تاثیر برنامه ریزی برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه

یکی از عوامل افزایش تمرکز هنگام درس خواندن داشتن برنامه ریزی برای مطالعه است. اگر قرار است در طول روز به مدت طولانی درس بخوانید، یک برنامه زمانی برای خودتان تهیه کنید. بازه های درس خواندن خود را بین  60 – 75 دقیقه تنظیم کنید و بین آن ها زمان های استراحت 10 -15 دقیقهض ای داشته باشید. ذهن شما نیاز به استراحت دارد تا تغذیه شده و دوباره متمرکز و آماده درس خواندن شود. این مقاله تغذیه سالم برای دانش آموزان به شما کمک می کند تغذیه سالم داشته باشید.

هم چنین برای افزایش تمرکز سعی کنید هر بار پس از استراحت، موضوع درسی خود را تغییر دهید تا از خستگی ذهن خود جلوگیری کنید. انتخاب یک درس جدید باعث هوشیار شدن ذهن شما و با انگیزه شدن خود شما می شود که برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن مفید می باشد.

چگونه هنگام درس خواندن تمرکز کنیم

2 – زمانی را به فکر کردن درباره مسائل غیر درسی اختصاص دهید

گاهی اوقات مسائل غیردرسی و اتفاقات روزمره به ذهن ما فشار می آورند و ناخودآگاه ما را به حدی مشغول می کنند که مانع تمرکز کردن و درس خواندن می شوند. مهم نیست این مسائل خوب و شیرین باشند، یا بد و ناراحت کننده. ما تصور می کنیم که بر افکارمان کنترل و تسلط نداریم، درحالی که این تصور اشتباه می باشد و ما قادر هستیم افکارمان را کنترل کنیم. در همان لحظه که موضوع غیرمرتبطی به ذهنتان خطور کرد و مانع تمرکز کردن شما شد، در همان لحظه فکر کردن به آن موضوع را متوقف کنید. لحظه ای صبر کنید، فکر کردن به آن موضوع را متوقف کنید و دوباره تمرکز کرده و به درس خواندن ادامه دهید. شما رهبر و کنترل کننده افکارتان هستید. همانطور که به آن موضوعات اجازه دادید وارد ذهن شما شوند، آن ها را از ذهنتان بیرون کنید، این مورد یکی از ترفند های افزایش تمرگز هنگام درس خواندن است. برای غلبه بر این افکار مزاحم و افزایش تمرکز هنگام درس خواندن ، به خودتان بگویید که پس از اتمام مطالعه به موضوع مورد نظر فکر می کنید. بهتر است یک تکه کاغذ کنار دستتان داشته باشید و موضوعات غیردرسی که هنگام درس خواندن به ذهنتان می رسد را روی آن بنویسید تا مطمئن شوید پس از اتمام مطالعه درباره آن موضوع فکر می کنید هنگامی که شما مطمئن باشید که در نهایت و پس از پایان درس خواندن به آن موضوع فکر خواهید کرد، ذهن شما مقداری آرام می شود و می توانید بیشتر روی درس خواندن تمرکز کنید. در نهایت نیز پس از این که زمان درس خواندن شما به پایان رسید، در زمان استراحت به مسائلی که روی کاغذ نوشته بودید رسیدگی کنید. این موضوع یکی از شیوه های افزایش نمزکز هنگام در خواندن است که به شما کمک زیادی برای افزایش تمرکز می کند.

3 – پس از یک مطالعه متمرکز به خودتان پاداش بدهید

یکی از تکنیک های افزایش تمرکز هنگام مطالعه پاداش دادن به خودتان است. گاهی اوقات برای ادامه دادن و بهتر شدن نیاز به انگیزه و تشویق شدن دارید. هر چند، اگر هنگام درس خواندن تمرکز داشته باشید، مطالب را بهتر یاد می گیرید و نمرات بهتری کسب می کنید و این خودش بهترین پاداش شماست. اما می توانید به خودتان قول بدهید درصورتی که موفق شوید هنگام درس خواندن تمرکز داشته باشید و حواستان کمتر پرت شود، به خودتان پاداش دهید. مثلا 5 - 10 دقیقه بیشتر استراحت کنید، خوراکی که دوست دارید را برای خودتان تهیه کنید یا هر نوع پاداش دیگری که باعث خوشحالی شما می شود و به شما انگیزه می دهد و باعث مطالعه موثر در نوجوانان و دانش آموزان می شود برای این که هنگام درس خواندن تمرکز داشته باشید، بیشتر تلاش کنید.

کتاب سیزده

با 20 روش برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن آشنا شوید.

4 – فعال تر درس خواندن برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه

درس خواندن و مطالعه کردن در عین این که می تواند هیجان انگیز و نشاط آور باشد، گاهی هم می تواند کسل کننده شود؛ خصوصا زمانی که درسی را می خوانید که آن را دوست ندارید و از مطالعه آن لذت نمی برید. برای این که فرآیند درس خواندن شما هیجان انگیزتر و پویاتر باشد و در نتیجه تمرکز بیشتری داشته باشید، از روش های درس خواندن فعال بهره ببرید. مثلا مدام درباره موضوعی که می خوانید از خود سوال بپرسید و به دنبال یافتن جواب آن باشید. یا بعد از خواندن هر 2 یا 3 پاراگراف، سر خود را از روی کتاب بلند کنید، رو به رو را نگاه کنید و مطالبی که خوانده اید را به طور خلاصه برای خود بازگو کنید.

انجام این تکنیک افزایش تمرکز هنگام درس خواندن باعث می شود ذهن شما آشفته، خسته، سرگردان و بدون هدف نباشد و در نتیجه می توانید هنگام درس خواندن تمرکز بیشتری داشته باشید.

5 – یاداشت برداری برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

هنگام درس خواندن مقداری کاغذ یا یک دفترچه کنار دستتان داشته باشید و در آن درباره مفاهیم، نمودارها، شخصیت ها، حوادث و ... یادداشت برداری کنید. سعی کنید یادداشت برداری شما تا حد ممکن کوتاه و خلاصه باشد. از مثال ها و عبارات کوتاه استفاده کنید تا مطالبی که آموخته اید را به صورت کاملا خلاصه و کوتاه برای خودتان و با زبان خودتان بنویسید.

اگر فکر می کنید هنگام مرور کردن این یادداشت برداری ها لازم است به متن اصلی آن نگاهی بیندازید، شماره صفحه یا نام تیتر پاراگراف مورد نظر را بنویسید تا بعدا به راحتی به مطلب مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

یگی از راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن که می تواند به شما کمک شایانی کند این است که هنگام یادداشت برداری ، برای خودتان چند سوال مفهومی طراحی کنید و بعدا سعی کنید به آن سوال ها پاسخ دهید. در این صورت برای این که بعدا بتوانید به این سوال ها پاسخ دهید، مجبور می شوید هنگام درس خواندن و طراحی سوال، مطلب مورد نظر را با تمرکز و دقت بیشتری مطالعه کنید.

چگونه هنگام درس خواندن تمرکز کنیم

6 – توجه به مفاهیم پایه برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه

حتما تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده است که هنگام درس خواندن ناگهان به خودتان می آیید و متوجه می شوید که حواستان پرت شده است و تمرکز خود را از دست داده اید و اگر چه مشغول خواندن کلمات کتاب هستید، اما چیزی متوجه نشده اید. یکی از دلایل این اتفاق این است که گاهی اوقات درسی که در حال مطالعه آن هستیم وارد مبحثی می شود که با آن آشنایی نداریم و ذهنمان با مفاهیم پایه ای آن مبحث نا آشنا است. در چنین شرایطی چون مفاهیم پایه را بلد نیستید، محتوای این مبحث را نیز درک نمی کنید و رفته رفته حواستان پرت می شود و تمرکز خود را از دست می دهید و باعث وسواس مطالعه در دانش آموزان نوجوانان می شود.

بیشتر بخوانید: روش های تندخوانی برای کنکور

راه حل این مشکل این است که به محض این که متوجه شدید مبحثی برای شما نا آشنا است و محتوای یک جمله یا پاراگراف را متوجه نمی شوید، مقداری به عقب برگردید و مطالب مرتبط قبلی را در ذهنتان مرور کنید. تا زمانی که مطالب اساسی و پایه را متوجه نشده باشید نمی توانید محتوای جدید را با تمرکز کافی مطالعه کنید. چرا که ذهن شما به صورت ناخودآگاه مشغول فکر کردن به موضوعات پایه ای و مفهوم اصلی می باشد.یگی از راهکار های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن که می تواند به شما کمک زیادی کند دقیقا همین موضوع آشنا شدن با مفاهیم پایه است که تاثیر زیادی در مطالعه و تمرکز شما دارد و باید به ان توجه زیادی داشته باشید.

دوره مجازی مدیریت آزمون

برای مثال، فرض کنید در درس شیمی مطلبی را می خوانید که درباره واکنشی است که در آن از اکسیژن به عنوان کاتالیزگز استفاده شده است. اگرچه محتوای پاراگراف درباره چگونگی انجام آن واکنش می باشد، اما درصورتی که مفهوم کاتالیزگر را به خاطر نداشته باشید، نمی توانید چگونگی انجام واکنش را به درستی درک کنید. پس قبل از ادامه دادن مطلب، ابتدا از خودتان بپرسید کاتالیزگر چه ویژگی هایی دارد؟ سپس با یادآوری مفاهیم اصلی کاتالیزگر، می توانید روی درک چگونگی انجام واکنش تمرکز کنید

بیشتر بخوانید: تکنیک های تست زنی.

سخن پایانی:

ممنونم که تا آخر این مقاله کنار ما بودید. در این مقاله به بررسی روش های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن و راهکار های افزایش تمزکز موقع مطالعه پرداختیم. امیدوارم مطالعه این مطالب برای شما مفید بوده و شما با راه های افزایش تمرکز هنگام مطالعه آشنا شده باشید. شما می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید مشاورین ما در کمترین زمان به آن پاسخ می دهند. ما را به دوستان خود معرفی کنید.

سوالات متداول:

  • روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه

  • چگونه تمرکز خود را هنگام مطالعه افزاش بدیم

  • تاثیر افزایش تمرکز هنگام مطالعه در دانش آموزان


برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظرات کاربران
نازنین

من نمی تونم تمر کز کنم یعنی تا می یام یک خط بخونم حواسم پرت میشه باید چی کار کنم

0 0

مدیر سيستم

سلام وقتتون بخیر باشه، بالابردن تمرکز و بهبود اون راهکارهای مختلفی داره که قبل از اون میزان تمرکزتون درحال حاضر باید سنجیده شه، پیشنهاد میکنم از مشاور راهنمایی بگیرید

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.