معرفی رشته مهندسی صنایع | و بازار کار آن

مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع ( Industrial Engineering ) از شاخه‌های مهندسی است که می‌کوشد با تلفیق دانش مهندسی، ریاضیات، اقتصاد و مدیریت، کارایی سیستم‌های تولیدی، فرایندها و سازمان‌ها را بهبود دهد.

ما در انتهای مقاله درآمد رشته  مهندسی صنایع و بازار کار رشته  مهندسی صنایع را به طور دقیق بررسی کرده ایم.

معرفی رشته های دانشگاهی ایران

با مطالعه این مقالات می تونید تا حد زیادی با رشته های دانشگاهی آشنا بشید.

تعریف رشته مهندسی صنایع:

مهندسی صنایع شاخه ای از مهندسی است، که می کوشد با توسعه، بهبود و یکپارچه سازی سامانه های پیچیده، مهندسی صنایع افراد، پول، دانش، اطلاعات، تجهیزات، انرژی و مواد، فرایندها، سامانه ها و سازمان های پیچیده را بهینه سازی کند. وظیفه مهندسان صنایع این است که بهره وری در مدیریت منابع انسانی و تکنولوژی را بهبود بدهند ولی برخی رشته های مهندسی کارشان مرتبط با ماهیت فنی فرایندها و فراورده ها است. یعنی مهندسی صنایع تنها رشته مهندسی است که مولفه اصلی آن عامل انسان می باشد. مهندسان صنایع برای امور برنامه ریزی، نصب و کنترل و بهبود فعالیتهای موسسات در بین رشته ها کار می کنند. فعالیتهایی که این افراد در ارتباط با آن کار می کنند شامل: تولید، نوآوری در محصولات، ارائه خدمات، حمل و نقل و جریان اطلاعات سازمانی است. بنابراین مهندسان صنایع راه را برای تعامل تخصص های مختلف و کار گروهی فراهم می کنند و باعث می شوند کارها بطور منظم انجام شوند. این افراد همیشه به دنبال یافتن بهترین راه برای تولید محصول و حل مسائل و مشکلات یک واحد صنعتی یا خدماتی هستند و هنگام برنامه ریزی برای اداره کارخانه ای که دارای کارگران زیاد و ماشین آلات بسیار است به این فکر میکنند که چطور می شود بیکاری ماشین آلات را به حداقل رساند و از نیروی انسانی هم بهترین استفاده را کرد و باعث شد محصول کارخانه کمترین ضایعات را داشته باشد.

مسئولیت مهندس صنایع:

  • تحلیل و بررسی سیستم های موجود، بازنگری جدول زمانبندی تولید، مشخصات فنی، جریان کار تولید و سایر اطلاعات برای درک روش ها و فعالیت های بخش تولید یا خدمات

  • سنجش چگونگی تولید محصولات یا ارائه خدمات با حداکثر کارآیی

  • توسعه  سیستم های کنترل مدیریت برای برنامه ریزی مالی و تحلیل هزینه ها به شکل موثرتر

  • پیاده سازی روش های کنترل کیفیت برای حل مشکلات تولید و کاهش هزینه ها

  • همکاری با مشتریان و مدیریت برای توسعه استانداردهای طراحی و تولید

  • طراحی سیستم های کنترلی برای هماهنگی فعالیت ها و برنامه ریزی تولید برای اطمینان از کیفیت مناسب محصولات

  • آموزش مدیران، سرپرستان و کارگران در صورت نیاز

  • رعایت کلیه اصول ایمنی در کار

رشته مهندسی صنایع

زمینه های فعالیت در رشته مهندسی صنایع

زمینه های فعالیت مهندسی صنایع با پیشرفت علم های مختلف طبیعتا نظام های تولیدی و خدماتی هم گسترش پیدا کرده است و اداره درست این گونه واحدها نیاز به بکارگیری تکنیک های علمی و پیشرفته برای پیشبینی مدلسازی، برنامه ریزی، تأمین و تدارک، اجرا و نظارت و ارزیابی نتایج در جهت وظایف مدیریتی است. خوب است بدانید که فناوری دارای چهار جز اصلی است: تجهیزات، امکانات تولیدی و خدماتی مدیریت و سازمان نیروی انسانی دانش فنی رشته های مهندسی مثل مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی ساختمان و غیره بیشتر به زوایای فنی صنعت توجه دارند.

مهندس صنایع در بازار کار کشور به صورت ها و عناوین شغلی مختلفی مطرح است:

برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی سازمان . مدیریت تولید مدیریت مهندسی مدیریت پروژه و مهندسی لجستیک سیستم های تولیدی و مهندسی سیستم های کیفیت و مهندسی سیستم های اطلاعاتی مهندسی مالی و مهندسی ارزش مهندسی سیستم های بهره وری . طراحی فرایندها و ساختارهای سازمانی به علت نیاز سازمان، شرکت یا موسسات صنعتی، تجاری و خدماتی بازار کار این رشته خوب است ولی به این شرط افراد استخدام می شوند که دارای تخصص، دانش، مهارت و تجربه کافی باشند. کشور در جهت رشد و توسعه صنایع و تولیدات در حال توسعه است و در زمینه تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، هم مشغول فعالیت است و احتمالا بازار کار بهتر هم می شود.

رشته مهندسی صنایع در ایران:

یکنواختی و عدم تنوع کار در برخی از گرایش ها • وارد شدن تعداد زیادی از مهندسان صنایع در حیطه مدیریت صنعتی به دلیل ساده تر بودن کار و به روز نبودن و عدم آگاهی بسیاری از مهندسان صنایع از آخرین پیشرفت های علمی و ابداعات جدید در این حوزه عدم حمایت کردن مدیران بعضی سازمان ها و کارخانه ها از مهندسان صنایع به علت رقابت • بسیار محدود بودن واحدهای عملی در این رشته در دانشگاه ها مهندسی صنایع در خارج از کشور تحقیقات بیانگر این موضوع هستند که احتمالا استخدام مهندسان صنایع تا سال 2020، 6 درصد رشد می کند و این رشد برای همه مشاغل دیگر 14 درصد است. این اعداد و ارقام مربوط به آمریکا می باشد و در استرالیا در پنج سال که گذشته است رشد استخدام مهندس صنایع چهل و پنج و نیم درصد افزایش پیدا کرده است.

رشته مهندسی صنایع در آمریکا:

برای بسیاری از مهاجران، مهاجرت به آمریکا مثل یک رویا است، البته که مهاجرت به این کشور دست کمی از یک رویا ندارد. آمریکا از بهترین کشورها برای مهاجرت مهندس صنایع می باشد، چرا که این شغل یکی از محبوب ترین شغل های این کشور است. میانگین درآمد در این کشور 105 هزار دلار است.

مقاطع تحصیلی رشته مهندسی صنایع

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع تا مقطع دکتری وجود دارد.

گرایش های رشته مهندسی صنایع:

این‌ رشته‌ در دوره‌ کارشناسی‌ دارای‌ چهار گرایش‌ تولید صنعتی‌، تحلیل‌ سیستم‌ها، تکنولوژی‌ صنعتی‌ و ایمنی‌ صنعتی‌ است‌.

فرصت های شغلی رشته مهندسی صنایع:

بازار کار رشته مهندسی صنایع: رشته مهندسی صنایع در حرفه‌ها و مشاغلی مانند بانکداری، خدمات مشاوره‌ای، صنعت بیمه، شرکتهای هواپیمایی، کشتیرانی، بیمارستانها، کارخانجات، کشت و صنعت، خدمات شهری، استادیوم های ورزشی و یا هر مکان دیگری که نیاز به برنامه‌ریزی، هدایت، مدیریت و ارتقا بهره‌وری دارد، کاربرد دارد. به علت شباهت زیاد این شغل با مدیریت صنعتی، بسیاری از مهندسان صنایع در حوزه های مدیریتی فعالیت می کنند.

بیشتر بدانیم: رشته مدیریت

دانشگاه های که رشته مهندسی صنایع دارند؟

دانشگاه های

 صنعتی شریف 
 تهران
 صنعتی امیرکبیر
 صنعتی اصفهان
 علم و صنعت ایران
 صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
 تبریز
 فردوسی مشهد
 یزد
 الزهرا(س) ( تهران )
 خوارزمی تهران (محل تحصیل کرج)
 تهران (محل تحصیل فومن گیلان)
 صنعتی امیرکبیر (پردیس خودگردان)
 تهران (محل تحصیل قم)
 صنعتی نوشیروانی بابل
 کاشان
 قم
 غیرانتفاعی معماری وهنرپارس ( تهران )
 سمنان
 اراک
 زنجان
 غیرانتفاعی علم و فرهنگ ( تهران )
 دانشکده فنی ومهندسی گرمسار
 شهید باهنر کرمان
 ارومیه
 مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا
 صنعتی قم
 صنعتی شاهرود
 فنی و مهندسی گلپایگان
 صنعتی کرمانشاه
 اردکان
 غیرانتفاعی ارشاد دماوند (محل تحصیل دماوند)
 صنعتی قوچان
 گیلان (محل تحصیل رودسر)
 خلیج فارس (محل تحصیل جم)
 بجنورد - دانشگاه گلستان (گرگان)
 غیرانتفاعی صنعتی سجاد (مشهد)
 غیرانتفاعی آل طه تهران (ویژه خواهران)
 کردستان (سنندج)
 علم وفناوری مازندران (بهشهر)
 هرمزگان (بندرعباس)
 تفرش
 غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی (اصفهان)
 میبد
 دامغان
 غیرانتفاعی شیخ بهایی (اصفهان)
 صنعتی ارومیه
 صنعتی بیرجند
 بوعلی سینا
 همدان (محل تحصیل تویسرکان)
 مرکز اموزش عالی محلات
 مجتمع آموزش عالی گناباد
 غیرانتفاعی خیام (مشهد)
 صنعتی شریف پردیس خودگردان (محل تحصیل کیش)
 هرمزگان (محل تحصیل میناب)
 مجتمع آموزش عالی بم
 غیرانتفاعی رجا (قزوین)
 غیرانتفاعی ایوانکی
 غیرانتفاعی دانش البرز (آبیک)
 مرکز اموزش عالی فیروزاباد
 مرکز آموزش عالی لار
 تربت حیدریه
 غیرانتفاعی غیاث الدین جمشید کاشانی (آبیک)
 سیستان و بلوچستان زاهدان (محل تحصیل خاش)
 کوثر بجنورد (ویژه خواهران)
 مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین
 مجتمع آموزش عالی فاطمیه نهاوند (وی‍ژه خواهران)
 ولایت (ایرانشهر)

رشته مهندسی صنایع

واحد های درسی رشته مهندسی صنایع

 تعداد کل واحدهای درسی: 140 واحد

دروس عمومی: 20 واحد

دروس پایه: 22 واحد

دروس اصلی و تخصصی اجباری: 66 واحد

کارگاهها: 3 واحد

کارآموزی: 1 واحد

دروس اختیاری: 28 واحد

در همین زمینه بیشتر بخوانید: آشنایی با رشته مهندسی نفت

نظر دانشجوی رشته مهندسی صنایع

ماهان واحدی، دانشجوی رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر

در حال حاضر 21 دوره ی مختلف از رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی و 14 دوره ی مختلف در مقطع کارشناسی ارشد ، در برخی کشورها همچون کانادا ارائه می شود. دانشجویانی که علاقمند به تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته هستند، باید در مقطع دبیرستان دوره های ریاضیات همانند جبر، مثلثات و حسابان، علوم کامپیوتر و علومی مانند شیمی و فیزیک را بگذرانند. دوره های کارشناسی رشته مهندسی صنایع در خارج از کشور شامل سخنرانی در کلاس های درس و تمرین در آزمایشگاه دانشگاه می باشد. بسیاری از کالج ها ودانشگاه های کشورهای سطح اول دنیا دوره های آموزشی مشارکتی (Co-op) را ارائه می کنند که در آن دانشجویان در ضمن گذراندن دوره ی آموزشی با مهارت های عملی نیز آشنا می شوند. دوره های تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی صنایع در کشورهای خارجی با سه عنوان مدرک ارشد علوم کاربردی (MASc)، ارشد مهندسی (MEng) و دکترا ارائه می شوند. مدرک تحصیلات تکمیلی به مهندسان صنایع اجازه می دهد تا به عنوان یک پروفسور در کالج یا دانشگاه تدریس کرده یا در کارهای تحقیقاتی مشارکت داشته باشند.

نکته بسیار حائز اهمیت در این باره این است که در دانشگاه های کشورهای خارجی این رشته تحت عناوین مختلف و بر اساس گرایش های خاص آن نام گذاری می شود که از این رو برای کسب اطلاع از رتبه بندی دانشگاه ها در این رشته ابتدا باید گرایش مورد علاقه انتخاب شود و سپس دانشگاه ها بر اساس این انتخاب رتبه بندی شوند.

توانایی های لازم برای رشته مهندسی صنایع

به علت ارتباط نزدیک رشته مهندسی صنایع با رشته مدیریت، دانشجو باید توانایی‌های‌ مدیریتی‌ هم داشته‌ باشد و قدرت‌ تحلیل‌ و درک‌ بالایی‌ داشته‌ باشد. دانشجویان‌ رشته‌ مهندسی‌ صنایع‌ باید در دو درس‌ ریاضی‌ و فیزیک‌ قوی‌ باشند؛ خصوصا در ریاضیات‌ جدید که‌ آمار و احتمالات‌ این‌ درس‌ تا حدی‌ به‌ مهندسی‌ صنایع‌ مربوط‌ می‌شود. در ضمن دانشجوی رشته مهندسی صنایع باید از خلاقیت‌ و نوآوری‌ نیز برخوردار باشد.

جمع بندی

اگر روند صنایع تولیدی رو به رشد باشد، باید انتظار داشت که استخدام مهندسان صنایع نیز رشد داشته باشد، اما اگر سیر نزولی کسب و کارهای تولیدی و مشاغل کالا محور ادامه پیدا کنید، باید کساد بازار و همچنین روند کاهش استخدام مهندسان صنایع را نیز شاهد باشیم. با این حال، از آنجایی که مهندسان صنایع تنها محدود به مهارتهایی خاص نمی شوند و به عنوان مثال مانند مهندسان عمران نیستند که تنها با روش های ساخت و ساز آشنایی داشته باشند، به همین دلیل می توانند از مهارت های مختلف خود در افزایش بهره وری در شرکتها و کاهش هزینه ها استفاده کنند. این تطبیق پذیری آنها با انواع مختلف کارها، می تواند تضمین کند که آنها قادر به یافتن فرصتهای شغلی ای خارج از صنایع تولیدی و در خدمات مشاوره ای و مهندسی باشند. مهندسان صنایع می توانند در شرکتهای تحقیق و توسعه، کسب و کارهای عمده فروشی، شرکتهای دولتی و غیر دولتی بهترین شغل ها را پیدا کنند. از آنجایی که کار آنها شبیه کاری است که در بسیاری از مشاغل مدیریتی انجام می شود، غیر معمول نیست که مهندسان صنایع شغل خود را برای سمت های مدیریتی ترک کنند. شرکت ها برای آگاهی از آخرین فناوری ها به آنها اعتماد می کنند تا بهترین راه حل ها و بیشترین ارزش را در اختیار آنها قرار دهند. کارجویانی که نتوانند خود را علم روز و فناوری به روز نگه دارند، ضرر خواهند کرد و همیشه نسبت به دیگر متقاضیان ضعف دارند. برخی از مهندسان باتجربه معمولا سراغ گرایش و تخصص ویژه ای می روند که پول بیشتری برای آنها به ارمغان آورد.

منابع: سایت لئور، هرمس اپلای


برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.