۴ اشتباه رایج در رابطه عاطفی که باید از آنها دوری کنید!

رابطه عاطفی چیست

برقراری یک رابطه عاطفی چقدر مهم است؟ همه دوست دارند شریک زندگی خود را دوست داشته باشند و ایجاد یک پیوند عاطفی یکی از اساسی‌ترین عناصر سازنده یک رابطه پایدار است. هنگامی که به عنوان یک زوج از نظر عاطفی با هم در ارتباط هستید، پایه‌ای از قدرت، اعتماد و احترام ایجاد می‌کنید.

در این مقاله با ۴ اشتباه رایج در روابط عاطفی که باید از آنها دوری کنید آشنا میشوید. با ما همراه باشید!

تعریف رابطه عاطفی چیست؟

داشتن یک ارتباط عاطفی به این معنی است که می‌توانید نزد شریک زندگی خود بروید و هر چیزی را با او در میان بگذارید. در یک ارتباط عاطفی هم شما و هم شریکتان نسبت به یکدیگر همدلی دارید. پیوندهای عاطفی نیز ارتباط زیادی با اعتماد و امنیت دارند، دانستن اینکه شریک زندگی شما بدون توجه به شرایط، همیشه در کنار شما خواهد بود. باعث بخشش، تعامل و تقویت روحیه می‌شود.
اگر ارتباط عاطفی را حفظ کنید، رابطه شما فاصله و اختلالات کمتری را تجربه خواهد کرد. 

روابط عاطفی

ایجاد یک ارتباط عاطفی باعث افزایش شادی و روحیه کلی شما و شریک زندگیتان می‌شود. می‌توانید با باز نگه داشتن ارتباطات و فراموش نکردن اولویت دادن به طرف مقابل، روی حفظ ارتباط عاطفی خود کار کنید. اگر هر دو طرف از این قانون طلایی پیروی کنند، رابطه آن‌ها موفقیت‌های زیادی خواهد داشت.

ایجاد رابطه عاطفی چه مزایایی به دنبال دارد؟

یک ارتباط عاطفی می‌تواند به شما در طولانی مدت کمک کند. در اینجا به ۳ مورد از مزایای ایجاد ارتباط عاطفی با شریک زندگی خود آورده شده است:

    گفتگوهای شگفت انگیزی با هم خواهید داشت:

بیشتر زندگی از مکالمات روزمره، پیش پا افتاده یا احمقانه تشکیل شده است. اما چقدر شگفت انگیز است که بتوانید زندگی خود را با کسی که می‌توانید با او گفتگوی عمیق و معناداری داشته باشید به اشتراک بگذارید؟ هماهنگ بودن از نظر عاطفی به این معنی است که بتوانید در مورد هر چیزی صحبت کنید، از صحبت‌های خیلی احمقانه تا بسیار متفکرانه.

   شما یک پیوند اعتماد و امنیت ایجاد می‌کنید:

دانستن اینکه شریک زندگی شما همیشه در کنار شما خواهد بود، در یک رابطه عاشقانه کار کوچکی نیست. وقتی می‌دانید که همیشه می‌توانید به شریک زندگی خود تکیه کنید، پیوند عاطفی شما حتی قوی‌تر می‌شود. علاوه بر این، اگر زمانی خود را در یک مشاجره با هم بیابید، نمی‌ترسید. درعوض، می‌توانید به وضوح ارتباط برقرار کنید.

بهبود روابط عاطفی

   خلق و خوی کلی شما را تقویت می‌کند:

وقتی واقعاً از نظر عاطفی با فردی در یک رابطه صمیمی هستید، بدن شما هورمون تقویت کننده خلق و خو به نام اکسی توسین را ترشح می‌کند. این هورمون به طور طبیعی حس عزت نفس، اعتماد و خوش بینی شما را تقویت می‌کند و بخشی از مغز شما را فعال می‌کند که پیوندها را تشکیل می‌دهد. اکسی توسین برای سایر جنبه‌های سلامتی شما نیز مفید است. به عنوان مثال ارگاسم را افزایش می‌دهد، استرس را کاهش می‌دهد، حرکت روده را بهبود می‌بخشد، فشار خون را کاهش می‌دهد و باعث بهبود سریعتر می‌شود.

   با هم سرگرمی بیشتری دارید:

وقتی با کسی در ارتباط هستید که شما را درک می‌کند و در سطح صمیمی با شما ارتباط برقرار می‌کند، در کنار هم سرگرمی بیشتری خواهید داشت.

چگونه ارتباط عاطفی خود را بهبود ببخشیم؟

صمیمیت در ارتباط عاطفی یک رابطه را سرگرم کننده، ایمن و شگفت انگیز می‌کند. در اینجا چند راه کلیدی برای افزایش و بهبود ارتباط عاطفی آورده شده است.

هرگز صحبت کردن را متوقف نکنید:

موثرترین راه برای ایجاد ارتباط عاطفی با شریک زندگی خود صحبت کردن است. پیوند بر سر علایق مشترک، تجربیات گذشته و اهداف آینده رابطه شما را ده برابر تقویت می‌کند، به خصوص اگر بدانید چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام علی میرصادقی

دوست دختر شریک زندگی خود باشید:

جمله‌ای وجود دارد که می‌گوید: "هرگز دوست دختر شوهر خود بودن را متوقف نکن". حتی اگر سال‌هاست که ازدواج کرده‌اید، باز هم می‌خواهید با کسی باشید که اولین بار عاشقش شده‌اید. تلاش برای جذب شریک زندگی خود را هرگز متوقف نکنید. هر هفته شب‌های ملاقات هیجان‌انگیزی را برنامه‌ریزی کنید که در آن با یکدیگر همانطور رفتار کنید که اگر اولین قرار ملاقات بودید، رفتار می‌کردید.

هرگز مسائل خود را به تعویق نیندازید:

هرگز اجازه ندهید مسائل شما خفته بماند. این می‌تواند باعث شکوفایی رنجش شود و رابطه شما را مسموم کند. همچنین هرگز تصور نکنید که می‌توانید رابطه خود را در فرصت بعدی اصلاح کنید. نگریستن به رابطه‌تان به عنوان یک اولویت، نتایج خوبی در یک ارتباط عاطفی قوی به همراه خواهد داشت.

نگاهی بر اشتباهات رایج در روابط عاطفی :

1. شریک زندگی خود را نادیده بگیرید.

نادیده گرفتن شریک زندگی خود ایده خوبی نیست، اما اگر دائما نگران این باشید که آیا او واقعاً به شما اهمیت می‌دهد یا خیر، برای رابطه مفید نیست. افرادی که اضطراب دارند چنان وابسته می‌شوند که می‌توانند شریک زندگی خود را به دلیل نیاز بیش از حدشان به محبت و اطمینان از خود دور کنند. بعد از اینکه شما و شریکتان تعهد خود را نسبت به یکدیگر برقرار کردید، لازم نیست که مدام سوال کنید و متعجب باشید که آیا شریک زندگیتان صادقانه اهمیت می‌دهد یا خیر. حتی اگر به مرحله تعهد نرسیده‌اید، باید بتوانید از روی داده‌های «رفتاری» تشخیص دهید که آیا او به شما اهمیت می‌دهد یا خیر. چنین داده‌هایی می‌تواند شامل فراموش نکردن تماس یا پیامک، مودب بودن و محبت کردن به شما و مهربانی با افرادی باشد که به آنها اهمیت می‌دهید. اگر این علائم وجود ندارد، ممکن است علائم دیگری نیز در رابطه شما وجود داشته باشد که اگر به دقت متوجه شوید، نشان می‌دهد که او چقدر به شما اهمیت می‌دهد، که به نوبه خود به شما کمک می‌کند تا کمتر در مورد رابطه مضطرب شوید.

2. رابطه را در اولویت قرار ندهید.

سلامت رابطه شما بستگی به این دارد که هر روز زمانی را برای ارتباط با شریک زندگی خود اختصاص دهید. این می‌تواند به سادگی کنار گذاشتن تلفن، خاموش کردن سایر عوامل حواس پرتی، برقراری تماس چشمی و سوال پرسیدن از شریک زندگی خود مانند، "روزت چطور بود؟" یا «امروز چه احساسی داری؟» مطمئن شوید که واقعاً به پاسخ آن‌ها گوش می‌دهید، همدلی نشان می‌دهید و سؤالات بعدی را می‌پرسید. در برخی از موارد زن و شوهرها شلوغ‌تر و پرت‌تر از همیشه هستند و این روابط آن‌ها را از بین می‌برد.

اشتباهات رایج در روابط عاطفی

3.بدون مشورت با شریک زندگی خود تصمیمات بزرگی را بگیرید.

در بهترین روابط، شرکا به عنوان یک تیم عمل می‌کنند. این به این معنی است که به جای یک «عامل من» یک «عامل ما» وجود دارد. مشورت با شریک زندگی‌تان نشان می‌دهد که برای نظر او ارزش قائل هستید، به احساسات او اهمیت می‌دهید و علایق او را در ذهن دارید. اغلب اوقات تعارض ناشی از انتظارات متفاوت است، به همین دلیل ضروری است که بنشینید و مستقیماً با هم ارتباط برقرار کنید تا بتوانید انتظارات خود را در مورد تصمیم‌گیری تعیین کرده و روی آن توافق کنید و از تعارضات بعدی جلوگیری کنید.

4. از محبت کردن دست بکشید.

قبلاً نمی‌توانستید خود را از شریک زندگی‌تان دور نگه دارید، اما با گذشت زمان دیگر همه چیز تغییر کرده است و با در آغوش گرفتن و بوسیدن از شریک زندگی‌تان استقبال نکرده‌اید، روی کاناپه‌های جداگانه می‌نشینید صمیمیت فیزیکی در رابطه شما رو به کاهش است و می تواند به طور قابل توجهی بر احساس ارتباط و تمایل شما تأثیر بگذارد.
برای شریک‌هایی که زبان اصلی عشقشان (شیوه ای که بیشتر دوست دارند عشق را دریافت کنند) لمس فیزیکی است، این کمبود محبت می‌تواند منجر به احساس بی‌توجهی و جدایی عاطفی شود. در آغوش گرفتن و گرفتن دست در بازه زمانی حداقل بیست ثانیه ، یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا اکسی توسین ترشح شود به شما کمک می‌کند تا احساس پیوند و وابستگی داشته باشید.

نتیجه گیری:

در این مقاله با اهمیت برقراری ارتباط عاطفی و راهکارهایی برای بهبود آن و همچنین با ۴ اشتباه رایجی که ممکن است افراد در رابطه خود آنها را انجام دهند آشنا خواهید شد.

  • نویسنده : اکرم افروخته | مترجم زبان انگلیسی
    • امتیاز :
    • 0
    • 0
  • تعداد مشاهده : 4426 بار
  • مشاهده نظرات کاربران
  • تاریخ انتشار : 1401/01/27
نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

instagram
telegram
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.