چگونه عشق یک طرفه را به یک رابطه متقابل تبدیل کنیم؟

عشق

آیا شما عاشق کسی شده‌اید ولی احساسات او با شما یکسان نبوده است؟ شاید شما عاشق دوست خود شده‌اید، اما او همیشه شما را فقط به عنوان یک دوست میبیند. عشق غیرقابل پاسخ یا عشق یک طرفه ممکن است ویرانگر باشد، مخصوصا هنگامی که نسبت به شخصی خیلی احساس قوی‌ای داشته باشید.

در ادامه مقاله می‌خوانیم که عشق یک طرفه چه می‌باشد و با راهکارهایی در جهت تبدیل عشق یک طرفه به یک رابطه دو طرفه آشنا خواهیم شد.

عشق یک طرفه چیست؟

به راحتی می‌توان گفت که بسیاری از ما در زندگی خود یک یا دو بار با این سناریو کنار آمده‌ایم و کنار آمدن با عشق یک طرفه بسیار دشوار می‌باشد. عشق یک طرفه وقتی که در مورد شخصی باشد که شناخت کافی از او نداشته باشید بسیار دشوار است، اما اگر در مورد یک دوست باشد ممکن است خیلی بدتر باشد.
زمانی که فردی شما را دوست نداشته باشد و یا احساس عاشقانه‌ای نسبت به شما نداشته باشد، ممکن است خودتان را سرزنش کنید، برای مثال، ظاهرتان یا نحوه عملکردتان و حتی می‌توانید به خودتان شک کنید. مهم است که شما وارد این جریان نشوید چون می‌تواند روندی بسیار مخرب داشته باشد.
در اینجا روش‌های مثبت و موثری وجود دارد که شما بتوانید با عشق یک طرفه کنار بیایید. سعی کنید راه‌هایی را انتخاب کنید که در شرایطی که قرار دارید برای شما مفید باشد، تا به شما کمک کند تا با این دوران غم انگیز به روش سالم کنار بیایید.

عشق یک طرفه

عشق یک طرفه چه آسیب‌هایی می‌رساند؟

زمانی که در یک رابطه هستید، مشارکت طرفین بسیار مهم است. زمانی که متوجه می‌شوید که فرد مقابل به سادگی در برابر پیشرفت رابطه مقاومت می‌کند، حتی اگر شما دیوانه‌وار، عمیقا ً و حقیقتا ً عاشق این فرد باشید، مطمئن باشید که در عشق یک طرفه‌ای گرفتار شده‌اید.
عشق یک طرفه عشقی است که یک فرد ۱۰۰ درصد حواس خود را متوجه طرف مقابل می‌کند و فرد دیگر حتی به رابطه اهمیت نمی‌دهد. زمانی که در یک رابطه هستید، مشارکت طرفین بسیار مهم است.

با این حال، فردی که عاشق می‌شود کسی است که از وجهه و سلامتی خود ترسی ندارد و به تدریج، این موضوع می‌تواند به افسردگی روحی او نیز منجر شود.
باور بر این است که عشق یک طرفه واقعا ً عشق نیست. دلیل این امر این است که هیچ کنترلی بر خود فرد وجود ندارد و او در عشق به فردی دچار دیوانگی می‌شود که حتی چیزی در مورد احساسات او نمی‌داند. تحقیقات نشان داده‌اند که در برخی موارد عشق یک طرفه می‌تواند کاملا ً مهلک باشد.

در عشق یک طرفه ، فرد انتظاراتی را از طرف مقابل دارد که در صورتی که برآورده نشود و این وضعیت ادامه پیدا کند می‌تواند برای هر دو طرف مضر باشد. در ذیل برخی از آسیب‌هایی که در عشق یک طرفه می‌تواند به وجود بیاید آورده شده است:

  • پس از عاشق شدن ، فرد بیشتر از قبل احساس ناراحتی می‌کند و حرکات او نیز تغییر می‌یابد.

  • وقتی فردی توسط طرف مقابل نادیده گرفته می‌شود، این موضوع تاثیر عمیقی بر ذهن او می‌گذارد.

  • در عشق یک طرفه وقتی که فرد هیچ پاسخی از طرف مقابل دریافت نمی‌کند، سعی می‌کند به خودش آسیب برساند.

  • در عشق یک طرفه ، فرد در معرض مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و استرس قرار می‌گیرد.

اینستاگرام علی میرصادقی

اگر در عشق یک طرفه باشید چه باید بکنید؟

دنیا خیلی سریع پیش می‌رود. اکنون جوانان وقت ندارند همدیگر را درک کنند. در چنین شرایطی، جای تعجب نیست که کسی عاشق باشد و شخص دیگر پاسخی ندهد. بنابراین، اگر می‌خواهید از افسردگی ذهنی جلوگیری کنید، اول از همه، این نکات را رعایت کنید:

  1. خیلی زود بعد از فوران احساساتتان با عشق خود صحبت کنید.

  2. در صورت عدم وجود احساسات قوی بین شما و طرف مقابل از رویاپردازی در رابطه خودداری کنید.

  3. به طور مثبت فکر کنید، این بهترین راه برای جلوگیری از افسردگی روحی است.

  4. اگر عاشق کسی شده‌اید که واقعا ً شما را دوست ندارد، او را مجبور نکنید. این تمایل می‌تواند شما را به یک فرد مقصر و خاطی تبدیل کند و می‌تواند به شغل شما هم آسیب برساند.

چگونه عشق یک طرفه را به رابطه متقابل تبدیل کنیم

چگونه عشق یک طرفه را به یک رابطه متقابل تبدیل کنیم

1. سعی کنید دوست خوبی برای معشوقتان باشید.

مرحله به مرحله پیش بروید. قبل از اینکه به فکر شروع رابطه با کسی باشید، بسیار مهم است که دوست خوب وی یا حتی بهترین دوست او شوید. بنابراین اولین و مهمترین قدم این است که دوست خوبی برای معشوق خود باشید و اعتماد او را جلب کنید.
وقتی معشوق شما شروع به شناخت کامل شما به عنوان یک شخص میکند، فقط در این صورت است که او می‌تواند به فکر رابطه با شما باشد.

2. بیش از حد ذهن خود را مشغول او نگه ندارید.

اگر اجازه دهید عشق یک طرفه‌تان کاملا شما را از پای درآورد، برای شما و عشقتان بسیار مضر است. شما همیشه باید حدود مشخصی را ایجاد کنید. بگذارید فرد از احساسات و عواطف شما آگاه باشد و به او بفهمانید که ارزش شما را دارد.
این اعتقاد را در معشوق خود به وجود بیاورید که بیش از حد خودتان را گرفتار او نکرده‌اید. اگر بیش از حد دل مشغول او باشید، ممکن است او شما را کاملا نادیده بگیرد و به حرف‌های شما اهمیتی ندهد.

3. با معشوق خود ارتباط برقرار کنید.

شما باید به مکالمات خود ادامه دهید چون اگر صحبت را قطع کنید هر چیزی امکان پذیر است. برای اینکه بتوانید بیشتر متوجه ارزش خود باشید، باید با او به طور منظم ارتباط برقرار کنید.
بیش از حد ناامید نشوید و به او فضا و زمان مشخصی بدهید تا بتواند پاسخ دهد. از طریق صحبتتان با معشوقه خود، بگذارید او بداند که شما همیشه در کنار او هستید.

4. احساسات خود را تغییر دهید.

اول از همه، شما باید در مورد احساسات خود مطمئن باشید. فقط با خود واقعیتان در تماس باشید و سعی کنید بدانید که آیا واقعاً می‌خواهید عشق یک طرفه را به یک عشق دو طرفه تبدیل کنید؟
بیشتر کسانی که یک طرفه عاشق می‌شوند از تعقیب محبوب خود پشیمان می‌شوند زیرا بعداً می‌فهمند که عشق آنها درست نیست. بهتر است قبل از این که دست ‌به‌کار شوید، بدانید. سپس تصمیم بگیرید و تنها زمانی که کاملا ً از احساسات خود و طرف مقابل مطمئن شدید، برای آن زمان بگذارید.

5. بگذارید دوستتان بهترین‌ها را در شما ببیند.

تا آنجایی که میتوانید باید واقعی و اصیل باشید این نکته به این معنا نیست که شما باید کارهای تجملی انجام دهید تا عشقتان را تحت‌تاثیر قرار دهید. این بدان معناست که شما باید با خودتان صادق باشید و به دوستتان کمک کنید تا بهتر شما را درک کند.
سعی نکنید اشتباهاتتان را پنهان کنید چون باید اجازه دهید که عشق شما از تمامی لحاظ شما را بشناسد به این ترتیب، احتمالا ً او می‌تواند به طور کامل با شما ارتباط برقرار کند.

راه‌های مقابله با عشق یک طرفه

5 راهکار مفید برای مقابله با عشق یک طرفه

1.به خود اجازه غصه خوردن را بدهید.

هنگامی که با عشق یک طرفه‌ ای روبرو می‌شوید، این موضوع واقعاً می‌تواند صدمه زننده باشد. شما به سختی با آن کنار می‌آیید و ممکن است از نحوه برخورد کردن با آن اطمینان لازم را نداشته باشید.
اول اینکه غصه خوردن اشکالی ندارد. به زبان ساده، شما کسی را از دست داده‌اید و شما دیگر قادر به برقراری ارتباط با او نیستید.
از احساسات خود آگاه باشید و بگذارید ناراحتی، عصبانیت و یا ناامیدی شما را احاطه کند. تمام احساساتی که دارید درست است و باید به خودتان اجازه‌ی احساس کردن آن‌ها را بدهید. به خودتان زمان بدهید و بدانید که احساسات و هیجانات یک شبه ناپدید نمی‌شوند.

2.حواس خود را پرت کنید.

وقتی برای اولین بار فهمیدید که با عشق یک طرفه‌ روبرو هستید می‌توانید در خانه افسرده و غمگین بمانید، در مورد مسائل تعمق کنید و آرزو کنید که ای کاش بتوانید آن را تغییر دهید، اما این امر به هیچ وجه به شما کمکی نمی‌کند. سعی کنید با انجام کارهایی که از آنها لذت می‌برید ذهن خود را منحرف کنید.
این که مشغول تماشای مجموعه‌های تلویزیونی مورد علاقه خود، نقاشی، گذراندن وقت با دوستان یا سرگرمی مورد علاقه خود باشید، واقعاً می‌تواند کمک کننده باشد. نه تنها خودتان را از فکر کردن در مورد این شخص منحرف می‌کنید، بلکه همچنین کارهایی را انجام می‌دهید که از آن لذت می‌برید و حتی ممکن است سرگرمی‌های جدیدی هم پیدا کنید که آن را دوست دارید.
اگر شما هم دوست دارید ورزش کنید یا بیرون بروید، می‌تواند یک روش عالی برای ایجاد احساس مثبت در شما باشد چون اندروفین تولید می‌کنید (که همان اثری است که عشق می‌تواند ایجاد کند). با مشغول نگه داشتن خود و پرت شدن حواس خود، در حالیکه چیزهای جدیدی را امتحان می‌کنید و در سرگرمی‌هایی که از آنها لذت می‌برید شرکت می‌کنید می‌توانید احساس خیلی بهتر و مثبت‌تری را ایجاد کنید.

3.با دیگران ارتباط برقرار کنید.

دوستان و خانواده می‌توانند واقعا از شما حمایت کنند، بنابراین اگر می‌توانید سعی کنید وقت خود را با آنها بگذرانید. برقراری ارتباط با افرادی که به شما اهمیت می‌دهند راهی عالی است برای پردازش آنچه اتفاق افتاده است.
سعی کنید و با خانواده یا دوستان خود در مورد آنچه اتفاق افتاده صحبت کنید و سپس به هر توصیه‌ای که به شما می‌کنند خوب گوش دهید. آنها شما را بهتر می‌شناسند و می‌توانند خیلی بهتر از آنچه که با خودتان رفتار می‌کنید با شما رفتار کنند. علاوه بر این، آنها می‌توانند بهترین روشهای مقابله با شرایط را به شما پیشنهاد دهند و نکات مثبت را نیز به شما یادآوری کنند.

4. خودتان را دوست داشته باشید و مراقبت از خود را تمرین کنید.

یکی از بهترین کارهایی که باید در هنگام برخورد با عشق جبران ناپذیر انجام دهید این است که مطمئن شوید هنوز عاشق خود هستید. دوست داشتن خود همیشه مهم است و انجام این کار دشوارتر است وقتی که با شخصی روبرو می شوید که شما را دوست ندارد!
هر کاری که باعث می‌شود احساس راحتی و خوشحالی کنید، انجام دهید. اگر دوست دارید مراقبه و آرامش داشته باشید، بیشتر اوقات این کار را انجام دهید، کمی وقت بگذارید تا کاری را که باعث خوشحالی شما می‌شود انجام دهید. کمی از خود مراقبت کنید و روی خودتان تمرکز کنید، نه شخص مقابل.
انجام این کار واقعاً می‌تواند به شما کمک کند تا احساس مثبت‌تر و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و می‌تواند به شما کمک کند به خودتان شک نکنید و یا تقصیر را گردن خود نیندازید. همچنین یک راه عالی برای کنار آمدن با این موضوع است که شما دوست داشتن خود و ارزشمندی خود را تمرین کنید.

5. اهداف بزرگی را پیش روی خود قرار دهید.

وقتی احساس منفی‌ای دارید و زود عصبانی می‌شوید، فکر کردن در مورد وضعیتی غیر از وضعیت خود واقعاً دشوار است.
سعی کنید روی آینده تمرکز کنید و برنامه ریزی را شروع کنید. اگر مواردی دارید که باید در آینده آنها را انجام دهید و به دنبال آنها باشید، روی خود و آنچه می‌خواهید به دست بیاورید تمرکز کنید، که می‌تواند حواس پرتی بزرگی باشد.
پس سعی کنید با تنظیم برخی از اهداف شروع کنید. داشتن اهدافی برای تمرکز بر آینده کار بسیار مثبتی است. این راهی خوب برای فراموشی عشق یک طرفه است چون شما درباره‌ی چیزهای دیگر فکر خواهید کرد و همچنین می‌توانید ببینید که چه دستاوردهایی را می‌توانید بدست آورید.

در انتها خواندن مرحم "بیشتر ما همون اول، یک رابطه‌ی مرده رو شروع کردیم" را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نتیجه گیری

پس به یاد داشته باشید با انجام مراحل بالا می‌توانید با عشق یک طرفه به راحتی مقابله کنید و بدانید که شما در موقعیت منفی‌ای قرار ندارید، شما به دنبال هدف بسیار بزرگ‌تری هستید.

پیشنهاد ویژه ما، دوره شکوفایی به همراه ۱۰ جلسه مشاوره:

دوره ۸۰ ساعته شکوفایی
دوره هشتاد ساعته غیرحضوری در ۸ ترم | شکوفایی
این دوره مبتنی بر روانشناسی مثبت‌نگر و بر اساس آموزه‌های رئیس سابق انجمن روانشناسی آمریکا و پدر روانشناسی مثبت‌نگر (دکتر مارتین سلیگمن) می‌باشد و اکثر درس‌های آن توسط پژوهش‌های فرا تحلیل و دانشگاهی به اثبات رسیده است.

در صورتی که امکان شرکت در دوره را ندارید کتاب زیر را بخوانید :

کتاب عشق چیست
کتاب عشق چیست
کتاب عشق چیست؟" اثر ویلیام گلسر حامل پیامی عمیق به هزاران زن و مرد است تا به کمک آن تغییرات مثبتی در روابط شخصی خود ایجاد کنند و این پیام در قالب یک داستان ساده و با جذابیت بالا نوشته شده است.
  • نویسنده : اکرم افروخته | مترجم زبان انگلیسی
    • امتیاز :
    • 10
    • 0
  • تعداد مشاهده : 51218 بار
  • مشاهده نظرات کاربران
  • تاریخ انتشار : 1400/01/06
نظرات کاربران
نيما

قرار بود تبديل عشق يك طرفه به دو طرفه رو توضيح بديد اين فقط فراموش كردن عشق يكطرفست

3 1

مدیر سيستم

با سلام و احترام. تا انتهای مقاله رو بخونین حتما.

0 0

لیونا

چقدر این معضل عشق یه طرفه زیاد شده. مرسی که راجبش مطلب گذاشتین

0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.