عزت نفس پایین چه تاثیری بر زندگی ما می‌گذارد؟+ویدیو

عزت‌نفس پایین در زندگی

افرادی که عزت نفس پایینی دارند اغلب احساس بدی نسبت به خودشان دارند و تصور می‌کنند کسی آن ها را دوست ندارد و افرادی نالایق می‌باشند. بر طبق تحقیقاتی که انجام شده است افرادی که عزت نفس پایینی دارند حساسیت بیش از حدی نسبت به مسائل مختلفی از خود نشان می‌دهند.

در مقاله‌ای که پیش روی شماست با ویژگی افراد با عزت نفس پایین و تاثیر عزت نفس پایین در زندگی انسان و همچنین راهکارهایی جهت افزایش عزت نفس آشنا خواهید شد.

چه افرادی عزت نفس پایینی دارند؟

افرادی که دارای عزت نفس پایین می‌باشند احساس شکننده‌ای نسبت به خود دارند و به راحتی از دیگران آسیب می‌بینند. علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد که افراد با عزت نفس پایین نسبت به عدم پذیرش و تایید توسط دیگران بیش از حد حساس هستند حتی اگر همچنین چیزی وجود نداشته باشد.
بنابراین، افرادی که عزت نفس پایینی دارند ممکن است شدیدترین منتقد خود باشند، وقتی در خود خطایی می‌بینند بی‌رحمانه خود را قضاوت می‌کنند، آن‌ها احساسات خود را به طور ناخوشایندی ابراز می کنند، کنترل خود را از دست می‌دهند، کودکانه رفتار می‌کنند و به طور خلاصه، رفتارهایی از خود ابراز می‌کنند که ممکن است خیلی زود از آنها پشیمان شوند و ممکن است از آنها ابراز تأسف کنند.


نشانه‌های عزت نفس پایین

این منتقد درونی تند و تیز، که دکتر رابرت فایرستون از او به عنوان صدای انتقادی درونی یاد می‌کند، به درک منفی از خود کمک می‌کند. داشتن درک منفی از خود می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر کسی معتقد باشد که افراد دیگر آنها را دوست ندارند، به احتمال زیاد از تعامل با دیگران جلوگیری می‌کند و خیلی واکنش دفاعی، بدبینانه و یا حتی تند از خود نشان می‌دهد.
همچنین محققان استدلال می‌کنند که "ماهیت و درجه ارتباط ما با دیگران به شدت تحت تأثیر تعبیری است که ما از خودمان داریم، صرف نظر از صحت آنها در واقع، خود ادراک شده ما یکی از مهمترین مبانی را نشان می‌دهد که رفتار بین فردی ما بر آن استوار است.

چگونه عزت نفس پایین بر روی هر جنبه از زندگی‌مان تاثیر می‌گذارد

درک تأثیرات عزت نفس پایین با درک خود عزت نفس آغاز می‌شود. عزت نفس چرا اینقدر مهم است؟ و چرا فقدان آن می‌تواند اینقدر مخرب باشد؟
به طور خلاصه، عزت نفس راهی است که شما درباره خود فکر می‌کنید. عزت نفس اعتماد و رضایت از خود است. اساساً احترام به خود است.
هنگامی که از احترام به خود و عزت نفس سالمی برخوردار باشید، احساس انگیزه و اعتماد و هدفمندی بیشتری دارید و اگر این احساسات را نداشته باشید، شما از کمبود عزت نفس رنج می‌برید و لیستی از عواقب آن را در خود خواهید دید و احساس خواهید کرد که "آتش زندگی شما خاموش شده است". در واقع برای درک اینکه عزت نفس چه تاثیری در زندگی ما دارد بایستی ابتدا نتایج آن را بررسی کرد:

1. احساسات منفی

عزت نفس ارتباط نزدیکی با خلق و خوی فرد دارد، بنابراین وقتی کاهش می‌یابد، ممکن است احساسات منفی زیادی را تجربه کنید غم، شرم، اضطراب، ترس، عصبانیت، تنهایی، استرس و حتی افسردگی. اما فردی که از عزت نفس پایینی رنج می‌برد، بسیار سخت می‌تواند آنها را از خود دور کند و اغلب تمامی این احساسات را با هم تجربه خواهد کرد.

2. نفرت از خود

نفرت از خود باعث می‌شود که از افکار و اعمال خود متنفر باشید و در بخشیدن خود با مشکل روبرو شوید. نفرت از بدن خود در روابط و کار شما تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که با خود بد رفتاری کنید، زیرا احساس عدم لیاقت در مراقبت از خود به شما اجازه می‌دهد تا مراقب خود نباشید.

3. اعتقاد به اینکه چیزی برای ارائه ندارید.

این اعتقاد یک احساس بی‌ارزشی ریشه دار را منعکس می‌کند. شما ممکن است صفات و موهبت‌های دیگران را برتر از خود حتی آن‌ها را "قهرمانانه" و غیرقابل دستیابی بدانید. اگر با تأثیرات عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است باور داشته باشید که هیچ کس به آنچه که فکر می‌کنید و احساس می‌کنید یا حتی آنچه که شما ارائه می‌دهید اهمیت نمی‌دهد و باور داشتن به این موارد می‌تواند منجر به تنهایی، تردید در دستیابی و درگیر شدن با خود و در نهایت افزایش خشم شود.

4. مشکل در داشتن انگیزه

عزت نفس پایین باعث می‌شود که هر روز احساسی مانند ترافیک سنگین صبح شنبه داشته باشید. یک فرضیه فراگیر در افرادی با عزت نفس پایین وجود دارد که "من به هر حال شکست خواهم خورد، پس چرا باید خود را آزار دهم؟" این احساس "گیر افتادن" و " نداشتن بنزین" می‌تواند باعث خرابی عملکرد شما در محل کار و خانه شود. همچنین می‌تواند به راحتی در تمایل شما برای امتحان چیزهای جدیدی که ممکن است به خلق و خوی شما کمک کند تاثیر بگذارد.

برای ارزیابی میزان عزت نفس و احساس ارزشمندی خود، پیشنهاد می‌کنیم تست عزت نفس کوپر اسمیت را با دقت انجام دهید.

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

5. وسواس کمال گرایی داشتن

اعتقاد به این که در تمام کارهایی که انجام می‌دهید باید "کامل" باشید باعث می‌شود که یک احساس ناکامی مداوم داشته باشید و فکر کنید که هرگز "به اندازه کافی خوب" نیستید. اگر از عزت نفس پایین رنج می‌برید، ممکن است قادر به بخشش خود به خاطر انسان بودن و اشتباهات" انسانی" نباشید و این نشانه احساس شرمندگی است. هنگامی که احساس نمی‌کنید به اندازه کافی خوب هستید راه‌های زیادی برای کنار آمدن با آن وجود دارد.

6. انعطاف پذیری پایین

از آنجا که اثرات عزت نفس پایین با یک احساس بیهودگی همراه است و فردی که عزت نفس پایینی دارد به خود می‌گوید "هیچ امیدی نیست"، "هیچ چیز نمی‌تواند بهتر شود" بنابر این در جبران عقب ماندگی‌هایی که باید فقط موقتی باشند، مشکل خواهد داشت و انعطاف پذیری پایینی را از خود نشان خواهد داد.

کارگاه روانشناسی اکت و عزت نفس

7. عدم مراقبت از خود

وقتی شما از احساس ارزشمندی پایین رنج می‌برید، احتمالاً  از خود مراقبتی نیز رنج می‌برید. از آنجا که یک فرض اساسی وجود دارد که "هیچ چیز نمی‌تواند بهتر شود، پس چرا انرژی‌ام را هدر دهم"، باعث می‌شود که از عناصر اساسی رفاه، مانند خواب، تغذیه خوب و ورزش چشم پوشی کنید. در نتیجه عزت نفس پایین شما نیز افزایش می‌یابد، آسیب‌هایی که شما در نتیجه مصرف مواد مخدر و الکل، رابطه جنسی اجباری، غذا خوردن و خرید بیش از حد متحمل می‌شوید، همه در تلاش برای جلوگیری از درگیری، درد و شکست است.

8. روابط پر تنش

وقتی اعتماد به نفس پایین باشد روابط ناگزیر از این موضوع رنج می‌برند. شاید فردی که عزت نفس پایینی دارد باور نکند که لیاقت داشتن یا برقراری یک رابطه سالم را دارد، بنابراین بهترین تلاش خود را انجام نمی‌دهد یا بهترین خود را ارائه نمی‌دهد.

9. به دنبال راضی نگه داشتن دیگران بودن

این که بخواهید دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنید، مسئله‌ای نیست اما در افرادی که عزت نفس پایینی دارند مشکل نداشتن مرزهای مشخص و ناتوانی در گفتن " نه" وجود دارد. اگر عزت نفس شما در پایین‌ترین حد خود باشد، شما خود را لایق دریافت خوبی از دیگران نمی‌بینید و خود را ملزم می‌دانید که اطمینان حاصل کنید که آیا آنها احساس خوبی دارند یا نه.

10. اعتقاد به این دارید که در تغییر هر چیزی ناتوان هستید

این دروغ به طور طبیعی منجر به ترس و اضطراب می‌شود، هنگامی که این باور تقویت شود که افکارتان برای دیگران مهم نیست، آسیب و خشم سرکوب شده شما عمیق‌تر می‌شود.

تاثیرات عزت نفس پایین

در حال حاضر باید یک موضوع مشترک را درک کنید که از طریق اثرات عزت نفس پایین تشخیص داده می‌شود: آنچه که در مورد خودتان باور دارید، در تمام جنبه‌های زندگی شما منعکس می‌شود.
خبر خوب این است که شما با تلاش می‌توانید این چرخه ترسناک و ناتوان کننده عزت نفس را از بین ببرید و می‌توانید در مورد خود احساس خوبی داشته باشید. در واقع، شما لیاقت این را دارید.

راهکارهای افزایش عزت نفس

1.از نقاط قوت خود آگاه باشید.

این یک واقعیت شناخته شده است که همه ما نقاط قوت و ضعف خود را داریم. دانستن اینکه چه کاری را بهتر انجام می‌دهید و چگونه می‌توانید بدرخشید، شما را برای موفقیت و کسب دستاورد آماده می‌کند. با در نظر گرفتن این نکته، "چه زمانی من در بهترین حالت خود هستم"، از نقاط قوت خود فهرست برداری کنید و با پرسیدن سوالاتی مانند "من معمولاً چه کارهایی انجام می‌دهم و این کارها چه احساسی در من ایجاد می‌کنند؟" همچنان به پرورش بهترین ویژگی‌های خود که به عزت نفس شما کمک می‌کند ادامه دهید و تا آنجا که می‌توانید این موارد را در زندگی روزمره خود بگنجانید.

2. از افرادی با عزت نفس بالا الگو بگیرید.

افرادی که با آنها معاشرت می‌کنیم و خود را با آنها احاطه می‌کنیم، تأثیر عمده‌ای در شکل گیری شخصیت ما دارند. ما به سادگی بسیاری از کارهای خود را از طریق الگو سازی یاد می‌گیریم، خواه سازنده باشد یا مخرب. یکی از بهترین راه‌ها برای شروع احساس عزت نفس بیشتر، یادگیری چگونگی تفکر، رفتار و تعامل با دیگران است. از شخصی که آموخته است که چگونه ارزش و توانایی بالقوه خود را به کار بگیرد، می‌توان بسیار یاد گرفت.

افزایش عزت نفس

3. از صحبت های مثبت استفاده کنید و از خودگفتاری منفی اجتناب کنید.

 اهمیت خودگفتاری مثبت را بدانید. جدایی ناپذیرترین بخش عزت نفس افکار و اندیشه‌هایی است که درباره توانایی‌ها و ارزشمندی خود داریم. ما باید مغز خود را طوری برنامه ریزی کنیم که بر ایده‌ها، تصاویر و باورهای دلگرم کننده و مثبت تمرکز کند. وقتی نگرش مثبتی داریم و احساس اطمینان می‌کنیم، واضح‌تر فکر می‌کنیم و عملکرد بهتری داریم. خودگفتاری مثبت باعث افزایش عزت نفس ما می‌شود.

4. یک فضای زندگی متناسب با عزت نفس بالا ایجاد کنید.

افرادی که عزت نفس بالایی دارند عاشق این هستند که فضای زندگی مقدسی داشته باشند، یا جایی را داشته باشند که برای شارژ و آرام شدن به آنجا بروند. برای بسیاری از افراد، محل زندگی آن‌ها برداشتی از تصویر شخصی خود آن‌ها است، بنابراین اگر از ظاهر خانه خود ناامید هستید یا نسبت به محیطی که در آن زندگی می‌کنید احساس استرس می‌کنید، این احساس می‌تواند به احساسی که شما نسبت به خود دارید تبدیل شود. محل زندگی خود را الهام بخش و متناسب با شخصیت خود کنید. در هر کجا که زندگی می‌کنید، روش‌هایی برای تمیز، جذاب و راحت نگه داشتن آن پیدا کنید.

5. خوش بین بودن را بیاموزید.

وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود چگونه از پس آن برمی‌آیید؟ آیا وضع بد خود را می‌پذیرید و منصرف می‌شوید، یا ایمان دارید که اوضاع برمی‌گردد. زمانهایی پیش می‌آید که ما شکست می‌خوریم و در شرایط پیش بینی نشده‌ای قرار می‌گیریم و قادر به دیدن آینده درخشان در این زمانهای تاریک نیستیم. داشتن یک چشم انداز خوش بینانه کلید مثبت ماندن، مقاومت و عزت نفس بیشتر است و یک روش بسیار موثر برای سازگاری با محیطی است که در آن زندگی می‌کنید.

نتیجه گیری

و در آخر باید باور داشت وقتی درک منفی از خود داریم، بر خود برچسب‌های ناجور، غیر دوست داشتنی، ناپسند، خجالتی و غیره می‌گذاریم، در این صورت باور اینکه دیگران احتمالاً دیدگاه مثبتی به ما دارند دشوار است. پیشنهاد می‌کنیم پادکست ۴ راهکار برای التیام مشکل عزت نفس را بشنوید.

دوره ۸۰ ساعته شکوفایی
دوره هشتاد ساعته غیرحضوری در ۸ ترم | شکوفایی
این دوره مبتنی بر روانشناسی مثبت‌نگر و بر اساس آموزه‌های رئیس سابق انجمن روانشناسی آمریکا و پدر روانشناسی مثبت‌نگر (دکتر مارتین سلیگمن) می‌باشد و اکثر درس‌های آن توسط پژوهش‌های فرا تحلیل و دانشگاهی به اثبات رسیده است.
  • نویسنده : اکرم افروخته | مترجم زبان انگلیسی
    • امتیاز :
    • 5
    • 0
  • تعداد مشاهده : 20527 بار
  • مشاهده نظرات کاربران
  • تاریخ انتشار : 1400/02/08
نظرات کاربران
ناشناس

عزت نفس و اعتماد به نفس من به شدت پایینه چیکار کنمممم

1 1

مدیر سيستم

سلام دوست عزیز. ترم اول از دوره جامع خودشکوفایی دکتر میرصادقی به نام خودپذیری بهتون خیلی کمک میکنه.

1 1

تهمینه مرادی

راهکارهایی که راجع به افزایش عزتنفس گفتین عالین.

0 1

مدیر سيستم

با سلام. ممنون از توجه شما

0 1

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.