مصرف مواد محرک

اختلال ناشی از مصرف مواد محرک

مواد محرک طبقه‌ای از مواد و داروها هستند که تاثیر مستقیم و فعال کننده روی دستگاه عصبی مرکزی و خود مختار دارند و شامل آمفتامین و متامفتافین و کوکائین می‌شوند. در این مقاله با این اختلالات بیشتر آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

ادامه مطلب

اختلالات مرتبط با مصرف مواد افیونی

اختلالات مرتبط با مصرف مواد افیونی

مواد افیونی چیست و معمولا چگونه مصرف می‌شود؟ چه عواملی در ایجاد اختلال مصرف مواد افیونی می‌توانند دخیل باشند؟ در این مقاله با مواد افیونی و همینطور عوامل موثر بر ایجاد اختلالات مرتبط با مصرف مواد افیونی، آشنا خواهید شد.

ادامه مطلب

اختلالات مرتبط با مصرف مواد استنشاقی

اختلالات مرتبط با مصرف مواد استنشاقی

مصرف مداوم مواد استنشاقی چه خطرهایی را به دنبال دارد؟ اختلال مصرف مواد استنشاقی چگونه قابل درمان است؟ در این مقاله با اختلال مصرف مواد استنشاقی و همینطور علائم آن آشنا خواهید شد. در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

ادامه مطلب

انواع مواد توهم زا

اختلال مصرف مواد توهم زا | انواع مواد توهم زا

مشهورترین مواد توهم زا کدامند؟ عوارض مصرف مواد توهم زا چیست؟ در این مقاله با اختلال مصرف مواد توهم زا و همینطور انواع مواد توهم زا و علائم آن‌ها آشنا خواهید شد. در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.

ادامه مطلب

اختلال مرتبط با مصرف کانابیس (حشیش)

اختلال مرتبط با مصرف کانابیس (حشیش)

کانابیس یا همان حشیش، شایع‌ترین و پرمصرف‌ترین گیاه روان‌گردان است که این روزها در دنیا بسیار شناخته شده است که در این مقاله با نشانه‌های مصرف حشیش و همینطور راه‌های دمان و ترک آن، آشنا خواهید شد. در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

ادامه مطلب

اختلالات مرتبط با مصرف کافئین

اختلالات مرتبط با مصرف کافئین

برخلاف تصور خیلی از ما، قهوه تنها نوشیدنی و گیاهی نیست که حاوی ماده کافئین است، بلکه حدود 60 نوع گونۀ گیاهی در سراسر جهان وجود دارند که حاوی این ماده می‌باشند. شما در این مقاله با اختلالات ناشی از مصرف کافئین آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

ادامه مطلب

اختلالات مرتبط با مصرف الکل

اختلالات مرتبط با مصرف الکل | از علائم تا درمان

آیا تا به حال با شخصی مواجه شده‌اید که با مشکل و معضل نوشیدن الکل دست و پنجه نرم کند؟ آیا با علائم و نشانه‌های این اختلال خانمان برانداز آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید چگونه می‌شود به طریقی موثر به یک انسان گرفتار به اختلال مصرف الکل کمک کرد؟ قصد ما از ارائه این مقاله پاسخ دادن به این دسته از سوالات است، به امید اینکه بتوانیم سهم کوچکی در ایجاد دنیایی عاری از این اختلال داشته باشیم.

ادامه مطلب

اختلالات ناشی از مصرف مواد

اختلالات ناشی از سوءمصرف مواد | از علائم تا درمان

متاسفانه در سراسر جهان شیوع اختلالات مرتبط با سوء‌مصرف مواد روانگردان رو به فزونی است، شما در این مقاله با عوامل موثر بر این اختلالات و همینطور درمان آن‌ها آشنا خواهید شد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ادامه مطلب

اختلالات تکانه

اختلالات کنترل تکانه | از علائم تا درمان

این دسته از اختلالات اکثر اوقات به اعتیاد نام برده می‌شود مانند: اعتیاد به اینترنت ، اعتیاد به موبایل ، خودزنی مکرر ، رفتار جنسی وسواسی. در ادامه‌ی مقاله‌ی این مقاله بااین دسته از اختلالات و همچنین علائم و درمان آن‌ها آشنا خواهید شد. با همراه باشید.

ادامه مطلب

جنون آتش افروزی

جنون آتش افروزی | علائم و درمان آتش افروزی

اختلال آتش افروزی چیست و چه تفاوتی با آتش سوزی دارد؟  آتش افروزی اختلالی است که بسیاری آن را نمی‌شناسند و مقوله‌ای کاملا متفاوت از آتش سوزی است. از نشانه‌های این اختلال می‌تواند علاقه به برپایی آتش بدون در نظر گرفتن عواقب و نتایج، نه به نیت جشن و پایکوبی؛ باشد. در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

ادامه مطلب

جنون دزدی

اختلال جنون دزدی | هر آن چه باید درمورد دزدی بیمارگون بدانید.

جنون دزدی یا جنون بیمارگون چیست؟ چه تفاوتی میان جنون دزدی و دزدی معمولی وجود دارد؟ مشخصه‌ی اصلی بیماری این است که فرد قادر نیست در برابر میل شدید به دزدیدن مقاومت کند. جالب اینجاست که این بیماران معمولا استطاعت مالی برای خریدن اشیایی که می‌دزدند را دارند. در ادامه‌ی این مقاله با جنون دزدی بیشتر آشنا خواهید شد.

ادامه مطلب

اختلال انفجاری متناوب

اختلال انفجاری متناوب چیست و چگونه درمان می‌شود؟

اختلال انفجاری متناوب چیست؟ افراد مبتلا به این اختلال معمولا در برابر مواردی ابراز خشم می‌کنند که آن چه سبب خشم شده است، چنین واکنش خصمانه‌ای را نمی‌طلبد. در ادامه‌ی این مقاله با اختلال انفجاری متناوب (Intermittent Explosive Disorder) و همچنین راه‌کار درمانی اختلال انفجاری متناوب آشنا خواهید شد.

ادامه مطلب

اختلال لج بازی مقابله جویانه

اختلال لج بازی مقابله جویانه | از تشخیص تا درمان

آیا کودک شما لج بازی می‌کند؟ چه دلایلی منجر به لج بازی کودکان می‌شود و چگونه با کودکان لج باز رفتار کنیم؟ همانطور که انتظار می‌رود اختلال لج بازی مقابله جویانه مربوط به سنین کودکی است که در ادامه‌ی این مقاله با این نوع اختلال و همینطور نحوه‌ی برخورد با کودکان لج باز آشنا خواهید شد.

ادامه مطلب

اختلال سلوک

اختلال سلوک | از علائم تا درمان

اختلال سلوک نوعی اختلال رفتاری است (فراتر از بدرفتاری) که در کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود. اختلال سلوک که میان پسران رایج‌تر است معمولا فرد مبتلا اصولا استانداردها را نادیده می‌گیرد. از علائم این اختلال می‌توان به بی‌مسئولیتی، فرار از خانه یا مدرسه، سرقت، صدمات جسمی به دیگر افراد و یا حیوانات و ... اشاره کرد. در ادامه‌ی این مقاله با اختلال سلوک و همچنین علائم و درمان آن آشنا خواهید شد.

ادامه مطلب

اختلال شخصیت وابسته  نشانه ها و علل بروز شخصیت وابسته چیست ؟

اختلال شخصیت وابسته چیست؟ | نشانه‌ها و علل بروز شخصیت وابسته

کلمه وابستگی چه تصویری را در ذهن شما ایجاد می‌کند؟
آیا آن را مفهومی مثبت تلقی می‌کنید یا منفی؟
چه حدی از وابستگی را طبیعی می‌پندارید و چه حدی را بیمارگون؟ چقدر پیش آمده که از وابستگی بعضی افراد، خواه زن و شوهر باشند یا والد و فرزند و یا دوست، متعجب شده باشید؟
از اینکه وابستگی در این مقاله عنوان اختلال شخصیت گرفته است چه برداشتی دارید؟

ادامه مطلب

شخصیت اجتنابی و عوارض آن

اختلال شخصیت اجتنابی چیست؟ | از علائم تا درمان

شخصیت اجتنابی یا دوری جو نوعی اختلال شخصیتی است که فرد را به دلایلی نظیر طرد شدن و پس زده شدن، از شرکت در اجتماعات و جمع‌ها فراری می‌دهد. این افراد منزوی و خجالتی هستند، اما در درونشان به همنشینی و معاشرت با دیگران تمایل دارند.گاهی به عنوان کسانی که عقده حقارت دارند توصیف می‌شوند.

ادامه مطلب

اختلال شخصیت وسواسی جبری

اختلال شخصیت وسواسی جبری | از علائم تا درمان

اختلال شخصیت وسواسی جبری چیست؟ آیا درمان شخصیت وسواسی اجباری امکان پذیر است؟  وسواس، ما را به یاد حساسیت بیش از حد در مورد مسائل پیش پا افتاده می‌اندازد و جبری بودن، یعنی نداشتن کنترل بر رفتاری که انجام می‌شود. در ادامه با این دسته از اختلال‌ها بیشتر آشنا شوید.

ادامه مطلب

اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی | از علائم تا درمان

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریانیک ، رفتارهای نمایشی اغراق آمیز و سعی در جلب توجه دیگران دارند . آنها در بیان افکار و احساسات خود مبالغه می‌کنند و هرگاه مورد تایید و توجه نباشند، واکنشهای شدیدی نشان می‌دهند؛ مانند اشک ریختن، قشقرق به پا کردن و متهم کردن دیگران.
نکته قابل توجه دیگر، رفتارهای اغواگرانه و تحریک آمیز در افراد مبتلاست که هم در مردان و هم در زنان مشاهده می‌شود. هدف آنها از این رفتارها لزوما برقراری رابطه جنسی نیست؛ چه بسا حتی مشکلاتی در عملکرد روانی- جنسی داشته باشند. در حقیقت آنها می‌خواهند با این رفتارها اطمینان حاصل کنند که جذابیت دارند و همواره می‌توانند نظر جنس مخالف را به خود جلب کنند. نیاز آنها به تایید گرفتن از دیگران، بی نهایت است.

ادامه مطلب

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی | از علائم تا درمان

اختلال شخصیت ضد اجتماعی نوعی ناتوانی در تطبیق خود با هنجارهای اجتماعی است. مشخصه اصلی این اختلال رفتارهای غیرقانونی و مجرمانه است.

ادامه مطلب

اختلال شخصیت خودشیفته

اختلال شخصیت خودشیفته | علائم و دلایل بروز شخصیت خودشیفته چیست؟

یکی دیگر از انواع اختلالات شخصیتی، اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) می‌باشد که در آن فرد به طور اغراق آمیزی احساس مهم بودن می‌کند. شما در این مقاله با اختلال شخصیت خودشیفته و همچنین ویژگی‌های آن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

ادامه مطلب

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی | علائم و ویژگی‌های شخصیت مرزی

یک مورد دیگر که در دسته‌ی اختلالات شخصیتی قرار می‌گیرد، اختلال شخصیت مرزی است.  همان طور که از نامش پیداست، این شخصیت در مرز همه چیز قرار دارد؛ مرز میان شادی و غم، خشم و آرامش، عشق و نفرت و ... . در ادامه‌ی این مقاله، با این نوع از اختلالات شخصیتی و همچنین راهکارهای مواجه شدن با این نوع شخصیت ها آشنا خواهید شد.

ادامه مطلب

اختلال شخصیت اسکیزوئید و اسکیزوتایپی

اختلال شخصیت اسکیزوئید و اسکیزوتایپی | از علائم تا درمان

دو مورد دیگر از اختلالات شخصیت که در دسته A اختلالات شخصیتی قرار می گیرند، اختلال شخصیت اسکیزوئید و اسکیزوتایپال (Schizoid and Schizotypal Personality Disorders) هستند که در این مقاله ابتدا به توضیح اختلال شخصیت اسکیزوئید، علائم و نشانه های آن و در ادامه به معرفی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب

اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال شخصیت پارانوئید | از علائم تا درمان

شخصیت یعنی چه؟ برداشت شما از شخصیت چیست؟ آیا تا به حال به تعریف شخصیت دقت کرده‌اید؟ درک مفهوم شخصیت و اختلالاتی که به آن وابسته هستند، باعث جدا شدن شاخۀ روانپزشکی از سایر شاخه‌های علوم پزشکی گردیده است. اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد در تعریف و یا درک مفهوم واژۀ شخصیت دچار ابهام هستید، لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله همچنین با تعاریف شخصیت و همینطور اختلال شخصیت پارانوئید آشنا خواهید شد.

ادامه مطلب

خموشی انتخابی چیست؟

خموشی انتخابی چیست؟

خموشی انتخابی یا لالی انتخابی چیست؟  این اختلال در زمره اختلالات اضطرابی طبقه‌بندی می‌شود و عمدتا مربوط به دوران کودکی است. همان طور که از نامش پیداست، حالتی را توضیح می‌دهد که شخصی با اراده خودش از حرف زدن امتناع می‌کند. در ادامه با این نوع اختلال آشنا خواهید شد.

ادامه مطلب

اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی ( Social Anxiety Disorder ) چیست؟

همه ما با احساس نگرانی و ناراحتی که در یک موقعیت اجتماعی برایمان پیش می‌آید، آشنا هستیم. اما تجربه کردن احساس ترس و شرمساری زیاد هنگامی که با یک فرد جدید قرار ملاقات دارید و کلافه بودن ناشی از آن، یا لرزش صدا و عرق کردن کف دستانتان زمانی که می‌خواهید خود را در حضور افراد غریبه معرفی کنید، نگرانی از این موضوع که مبادا دیگران شما را به علت ناشی بودن هنگام صحبت کردن، مسخره کنند و شما در نظر آنها احمق جلوه کنید، می‌تواند نشانه اختلالی جدی از دسته اختلالات اضطرابی باشد با نام اختلال اضطراب اجتماعی یا جمعیت هراسی.

ادامه مطلب

فوبیا چیست؟

فوبیا چیست؟

آیا شما نیز از وجود چیزی ترس بیش از حد دارید؟ در حالت کلی، به اضطراب و ترس بیش از حد از یک شیء و یا موقعیت خاص، فوبیا گفته می‌شود. در این مقاله با انواع فوبیا و هم چنین راهکارهای درمانی آن آشنا خواهید شد.

ادامه مطلب

تصویر گذر هراسی

گذر‌هراسی یا ترس از مکان‌های باز و بسته چیست؟

افرادی که از گذر‌هراسی رنج می‌برند، از حضور در مکان‌های باز مثل بازار، یا مکان‌های بسته مثل سالن سینما، دچار وحشت و اضطراب شدیدی می‌شوند. خصوصا زمانی که میان جمعیت زیادی قرار بگیرند و همراهی نداشته باشند. با وجود این که این موقعیت‌ها اساسا هراس آور یا خطرناک نیستند، برای این افراد عامل استرس زای بزرگی محسوب می‌شوند.

ادامه مطلب

اضطراب ناشی از مصرف مواد

5 راه برای تشخیص اختلال اضطرابی ناشی از مصرف مواد / دارو

نوع دیگری از اختلالات اضطرابی که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم، اختلالات اضطرابی ناشی از مصرف مواد و دارو هاست.

ادامه مطلب

حمله پانیک

10 مورد از نشانه‌های حملات پانیک

در دفتر کار خود پشت میزش نشسته بود و برای جلسه مهمی آماده می‌شد. ناگهان احساس کرد هوا به اندازه کافی وجود ندارد، احساس کرد دارد خفه می‌شود. ضربان قلبش بالا رفته بود و به نظرش اتاق دور سرش می‌چرخید. فکر کرد آخرین لحظات زندگی خود را سپری می‍کند. ترس شدیدی سراپای وجودش را فرا‌گرفته بود. پس از گذشت ده دقیقه تمام علائم ناپدید شدند. به یاد آورد که هفته گذشته هنگام پیاده روی در پارک نیز این اتفاق برای او رخ داده بود، هرچند مدت زمان آن بسیار کوتاه بود. او از رفتن نزد پزشک خودداری می‌کرد، چراکه دلیل خاصی برای این اتفاقات پیدا نمی‌کرد. تا اینکه دو هفته بعد نیمه شب، و زمانی که در خواب بود این حملات به او دست داد و اینبار با درد قفسه سینه شدید و تنگی نفس از خواب بیدار شد. فردای آن شب به پیشنهاد دوستش به بیمارستان مراجعه کرد و پس از انجام آزمایشات و بررسی‌های لازم هیچگونه علت فیزیولوژیک و جسمانی یافت نشد و با مشورت و نظر پزشک، تصمیم گرفت به روانپزشک مراجعه کند.

ادامه مطلب

اختلال اضطراب جدایی

راهکارهایی مفید برای کاهش اختلال اضطراب جدایی (Separation Anxiety Disorder)

ترس یا اضطراب بیش از اندازه در مورد دوری از خانه و یا جدایی از موقعیت یا فردی که شخص به آن دلبستگی دارد، از ویژگی‌های اصلی اختلال اضطراب جدایی است. این اختلال در کودکان و بزرگسالان مشاهده و باعث مختل کردن زندگی روزمره آنها می‌شود.

ادامه مطلب

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

 اختلال اضطراب فراگیر یکی از انواع اختلال‌های اضطرابی است، که فرد مبتلا در برابر هر چیزی نگران به نظر می‌رسد و دچار اضطراب می‌شود. در ادامه می‌توانید با نشانه‌های بروز این اختلال و همچنین روش‌های درمان آن آشنا شوید.

ادامه مطلب

اختلال بی نظمی خلقی اخلال گرانه چیست؟

اختلال بی نظمی خلقی اخلال گرانه

اختلال بی‌نظمی خلقی اخلال گرانه ، نوعی اختلال رایج بین کودکان و نوجوانان بین سنین 6 تا 18 سال می‌باشد. از نشانه‌های اصلی این اختلال می‌توان به کج خلقی و عصبانیت‌های مکرر اشاره کرد. در ادامه می‌توانید با علائم و روش‌های درمان این اختلال آشنا شوید.

ادامه مطلب

افسردگی ناشی از مصرف مواد

7 نشانه از اختلالات افسردگی ناشی از مصرف مواد

از بزرگترین مشکلات جوامع بشر امروزی وابستگی به مصرف مواد مخدر است که هر روز بر تعداد قربانیان آن اضافه می‌شود. این پدیده هر چند در نگاه اول به عنوان یک مشکل فردی به نظر می‌آید، اما به واقع یک معضل بزرگ اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی و بهداشتی در جوامع است. البته بخش فاجعه بار این موضوع زمانی مشخص می‌شود که درمی‌یابیم درصد زیادی از معتادان را نسل جوان و نوجوان جامعه تشکیل می‌دهند. آنچه خواهید خواند در رابطه با اختلال افسردگی ناشی از مصرف مواد می‌باشد.

ادامه مطلب

افسرده خویی چیست؟

افسرده خویی چیست؟

افسرده خویی یا افسردگی مزمن و دائمی، از لحاظ شدت ضعیف تر اما با دوام تر از اختلال افسردگی اساسی است.به عبارت دیگر یک اختلال خلقی که دارای  همان نشانه های جسمانی، هیجانی و شناختی افسردگی است، ولی مدت آن طولانی تر است.

ادامه مطلب

افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان یکی از انواع فرعی اختلالات افسردگی است که علاوه بر بی ثباتی هیجانی، غم و غصه، ملال و دلزدگی و زودرنجی، اضطراب مفرط، بی خوابی و تغییر در وزن را به همراه می آورد. این اختلال بین 3 تا 6 ماه طول می کشد و بر خلاف افت خلق پس از زایمان، نیاز به درمان و مداخله دارد.

ادامه مطلب

ملال پیش از قاعدگی

10مورد از نشانه‌های ملال پیش از قاعدگی

با بی‌حوصلگی روی مبل دراز کشیده بود. می‌خواست زمین و زمان متوقف شود. دستهایش را چنگ کرد ، انگار که بخواهد به چیزی چنگ بزند. روی شکمش مچاله شد، پاهایش را به درون بدنش کشید و تلاش کرد بخوابد، اما بیقراری امانش را بریده بود. خواب به چشمانش نمی‌آمد. چشمهایش را بست و به آرامی شروع به گریستن کرد. کمی بعد صدای گریه هایش بلندتر شد. حس کرد تمام فضای اتاق از صدای گریه اش پر می شود. از خودش متعجب بود که اینگونه بی‌حساب می‌گریست. مگر چه اتفاق مهمی افتاده بود؟ صبح که سر کارش می‌رفت به نظرش آمد پاهایش میل رفتن ندارند. به اداره که رسید ناگهان تصمیم گرفت به خانه بازگردد. بی‌آنکه به کسی اطلاع بدهد به سرعت ماشینی گرفت و به خانه برگشت. از این حال خودش مضطرب می‌شد. نگران بود که باز نتواند رفتارش را کنترل کند و خرابکاری کند یا جایی بی‌جهت احساساتی شود و شبیه بچه ها به نظر برسد...
آنچه خواندید شاید برشی لحظه‌ای باشد از زندگی کسانی که در روزهای مشخصی از ماه نوعی افسردگی را تجربه می‌کنند. چقدر شده که پیش از شروع دوره ماهیانه‌تان به ناگاه متوجه تغییرات ناگهانی در حالات و رفتارهایتان شده باشید و حس کنید کنترلی بر روی آن ندارید؟ چقدر دلیل این غمگینی بی‌حساب و کتاب پیش از قاعدگی را می‌شناسید؟

ادامه مطلب

من افسرده ام

من افسرده ام یا نه؟

همه آدم ها به طور طبیعی تغییرات خلقی را در طول زندگی خود تجربه می کنند. بنا نیست که همیشه به لحاظ هیجانی حال یکسانی داشته باشیم. تغییرات و بیماری های جسمانی ، دشواری های اداره زندگی روزمره ، مشکلات شغلی و مالی ، تعارض ها در روابط و خانواده ، همگی با هم یا به تنهایی این قدرت را دارند که باعث افت خلق و حالات عاطفی منفی در ما شوند. این افت خلق ، باعث می شود که تفکرات منفی به ذهن ما هجوم بیاورند و شناخت و دیدگاه ما نسبت به امور عادی زندگی هم منفی شود. در چنین روزهایی ، احساس خستگی ، اندوه ، بی رمقی ، کسالت و ملال و گاه خشم داریم. مسائل کوچک و کم اهمیت که در شرایط دیگر به سادگی آن ها را مدیریت می کردیم ، حال می توانند ما را به سرعت خشمگین و ناکام کنند. بابت شرایط موجود ، گاه خود را سرزنش می کنیم و گاه دیگران را ؛ که اولی به احساس گناه شخصی و کاهش عزت نفس مان منجر می شود و دومی ، به تیره یا تیره تر شدن روابط و پیوندهای خانوادگی و اجتماعی . در چنین شرایطی ، معمولا از اصطلاح افسردگی برای توصیف حال و هوای خود استفاده می کنیم: امروز یا این روز ها ، افسرده ام...

ادامه مطلب

افسردگی اساسی چیست

افسردگی اساسی چیست ؟

افسردگی اساسی، از جمله شایع‌ترین اختلالات روانشناختی است. فردی که دچار این اختلال است، غم و اندوه شدیدی را احساس می‌کند و‌ عملکرد فرد در زمینه های مختلف به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. اما جالب است بدانید که این نوع اختلال یکی از قابل درمان ترین اختلالات روانی است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

ادامه مطلب

نظرات کاربران
instagram
telegram
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.