2 تکنیک طلایی برای خلاصه نویسی کنکور

 روش خلاصه نویسی برای کنکور

بدون یادداشت برداری مطالبی که می خوانیم را زودتر از یاد می بریم. البته یادداشت برداری برای ما کارکردهای دیگری هم دارد. مثلا به ما کمک می کند تا مطالبی را که یاد گرفته ایم دسته بندی و سامان دهی کنیم. اگر مطالبی که خوانده ایم شامل تصویر یا نمودار باشد، با استفاده از روش صحیح خلاصه نویسی برای کنکور می توانیم نکاتی که در آن تصویر یا نمودار وجود دارد را برای خودمان بنویسیم و داشته باشیم. نوشتن خلاصه اطلاعاتی که در کلاس و کتاب ها مطرح می شوند، مرور دروس را برای ما راحت تر می کند. اصول خلاصه نویسی کنکور اگر به درستی انجام شود می تواند میزان یادگیری ما را بیشتر کند. منظور از درست انجام دادن خلاصه نویسی این است که حواسمان باشد یادداشت برداری حرفه ای تفاوت دارد با این که صرفا اطلاعات را از کتاب وارد کاغذ کنیم. پس در ادامه دو تا از  تکنیک های خلاصه نویسی در کنکور را به شما خواهیم آموخت که کمک میکنند این مسیر را درست طی کنید.


مشاوره تحصیلی خصوصی
جهت ثبت نام در مشاوره تحصیلی به سبک علی میرصادقی، عدد 66 رو به 3000909030 بفرست!!

بهترین روش خلاصه نویسی برای کنکور

بسیاری از دانش آموزان به اشتباه فکر می کنند بهترین روش خلاصه نویسی برای کنکور این است که تمامی نکات کتاب را، از ریز گرفته تا درشت، بازنویسی کنند؛ بطوریکه درس خواندنشان دو برابر وقتشان را بگیرد. اما در حقیقت، خلاصه نویسی در کنکور قرار است به ما کمک کند تا در زمان کمتری مطالب بیشتری را مرور کنیم. ممکن است بپرسید پس ما چوه خلاصه نویسی کنیم برای کنکور؟ آن هم وقتی واقعا کلی نکته ریز و درشت مهم در کتاب وجود دارد. در این مطلب دقیقاً قرار است همین نکته را یاد بگیریم که چه شکلی از خلاصه نویسی میتواند درست و کارآمد باشد. پس هر تصوری که تابحال از خلاصه نویسی داشته اید را کنار بگذارید و این مطلب را با نگاه جدیدی بخوانید.

سه نکته برنامه ریزی کنکور که معجزه میکنه رو هم بخون.

موارد مهم هنگام خلاصه نویسی برای کنکور

  1. یکی از موضوع های مهم که به ما در شیوه خلاصه نویسی برای کنکور کمک می کند، این است که بدانیم چه زمانی برای این کار مناسب است. بهترین زمان خلاصه نویسی برای کنکور حین مطالعه است. زیرا در این زمان ذهن ما فرصت بیشتری برای جذب مطالب خواهد داشت و یادگیری ما در این حالت بیشتر خواهد بود.

  2. بهترین حالت در یادداشت برداری کنکور این است که یادداشت ها و خلاصه برداری های ما شامل کلمات کلیدی دروس باشند. یعنی ما باید در هر صفحه نکات اصلی را پیدا کنیم و بنویسیم. بهتر است در یادداشت برداری از نکات اصلی استفاده کنیم و از کلمات اضافه استفاده نکنیم.

  3. نام ها، تاریخ ها، مکان ها، اعداد و نقل قول ها در بعضی دروس جز قسمت های مهم هستند که می توانید در یادداشت برداری های خود آن ها را بنویسید.

  4. مهارت شنیداری خودتان را تقویت کنید تا بتوانید سر کلاس از مطالب مهم گفته شده یادداشت بردارید. ضعف در این مهارت باعث می شود که نکات کلیدی را متوجه نشوید یا نشنیده بگیرید.

  5. چند روش برای یادداشت برداری برای کنکور وجود دارد، روشی را باید انتخاب کنید که با شما سازگار است و شما می توانید از آن نتیجه بهتری بگیرید.

  6. یکی از تکنیک های خلاصه نویسی در کنکور مرور یاداشت ها هست. اگر در حین مرور نکات جدیدی داشتید، می توانید به آن اضافه کنید. نکات جدید به شما در به یاد آوردن مطالب درسی کمک خواهد کرد.

چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم

حاشیه نویسی: یکی شیوه خلاصه نویسی برای کنکور حاشیه نویسی است ساده ترین روش یادداشت برداری برای کنکور برای ما این است که در حاشیه صفحات کتاب درسی خودمان در زمان درس دادن معلم یا خواندن آن درس، نکات مهم را بنویسیم. بهتر است که سعی کنیم نوشته هایمان مرتب باشد تا موقع مرور کردن آن ها دچار دردسر نشویم. 

استفاده از جدول: کشیدن جدول هم می تواند یک راه خلاصه نویسی برای کنکور باشد. جدول ها باعث مرتب شدن مطالب ما می شوند. شما می توانید اطلاعات یا روش های مربوط به یک مبحث را وارد یک جدول کنید تا فهم آن مطالب در مرورهای بعدی وقت بسیار کمتری از شما بگیرد. مثلا برای یادگیری مبحث حرکت شناسی می توانید جدولی رسم کنید که ردیف های آن بیانگر نوع حرکت (بدون شتاب، شتاب ثابت، شتاب متغیر) باشد. ستون های جدول نیز می تواند معرف فرمول ها یا نمودارهای مکان, سرعت و شتاب این حرکت ها باشد. بنابراین هنگام مرور مبحث حرکت شناسی با نگاه سریع به این جدول اطلاعات مربوطه را به خاطر خواهید آورد.

دسته بندی کردن مطالب: یکی دیگر از ترفند های خلاصه برداری برای کنکور دسته بندی کردن مطالب است. برای این کار اول ما با دسته بندی های کلی تر شروع می کنیم و بعد کم کم تعداد دسته بندی های کوچک تر را در آن ها قرار می دهیم. این کار برای سازماندهی کردن مطالب درسی به ما کمک می کند و همچنین زمانی که می خواهیم مطالب را مرور کنیم، کار راحتی خواهیم داشت. با این که این روش، روش موثری است اما یک مشکل دارد و آن وقت گیر بودن این روش است. برای دسته بندی کردن مطالب می توانید از نمودار درختی استفاده کنید.

هایلایت کردن و علامت زدن: یکی از راهکارهای خلاصه نویسی برای کنکور و رایج دیگر که معمولا اغلب دانش آموزان از آن استفاده می کنند، هایلایت کردن و علامت گذاشتن مطالب مهم است. با این کار ما در هنگام خواندن مطالب می توانیم به راحتی متوجه مطالب مهم شویم.

برای اطلاع از روش رسم نمودار درختی و بهترین روش یادگیری ریاضیات این مقاله رو از دست ندید. 

اهمیت خلاصه نویسی برای کنکور                                 

خلاصه نویسی هم مانند یادداشت برداری یکی از روش های کارآمد برای کنکور و مطالعه است که می تواند در به خاطر سپردن مطالب، یادگیری و تمرکز بهتر در هنگام مطالعه، صرفه جویی در زمان مطالعه و داشتن جزوات کم حجم به ما کمک کند. علاوه بر این، خلاصه نویسی باعث افزایش تمرکز در هنگام درس خواندن هم میشود.

                                                           خلاصه نویسی برای کنکور

نکات مهم در خلاصه نویسی برای کنکور

  1. در خلاصه نویسی برای کنکور ابتدا باید کلیات را مورد توجه قرار دهیم و سپس به جزئیات بپردازیم درست مثل این که می خواهیم یک درخت رسم کنیم، اول تنه را رسم می کنیم و سپس شاخه ها و برگ های آن را می کشیم.

  2. کتاب برنامه ریزی با دوربین مداربسته

  3. از جمله هایی که کلی ترین و اصلی ترین اطلاعات را دارند یادداشت بردارید و به جملاتی که اطلاعات خاصی ندارند و بی اهمیت هستند توجه نکنید. توجه اصلی خود را بر جملات اصلی، عنوان بخش ها، خلاصه های پایانی و مقدمه ها بگذارید.

  4. دسته بندی اطلاعات و رسم جدول و نمودار می تواند کمک بسیار زیادی در خلاصه نویسی برای کنکور به ما کند. این کار باعث ایجاد ساختار ذهنی برای مطالب در ما می شود. این ساختار ذهنی به ما کمک می کند تا مطالب را بهتر به یاد بسپاریم و به یاد آوریم.

  5. قبل از خلاصه برداری برای کنکور بهتر است در هنگام مطالعه مطالب، زیر نکات اصلی و با اهمیت خط بکشیم و پس از اتمام مطالعه و یادگیری با کمک علامت هایی که گذاشته ایم شروع به خلاصه نویسی کنیم. خلاصه بردای همزمان با یادگیری تمرکز ما را کاهش می دهد و باعث نتیجه گیری ضعیف در هر دو کار برای ما می شود.

  6. خلاصه نویسی های خود را اصلاح کنید. با مرور مرتب و به مرور زمان ممکن است متوجه شویم که در بعضی خلاصه برداری ها مطالبی وجود دارد که بی اهمیت است یا اهمیت اولیه را ندارد، پس این مطالب را از نوشته های خودمان حذف می کنیم. این کار به ما در داشتن یک جزوه خلاصه نویسی شده خوب برای کنکور بسیار کمک می کند.

بهتر است که خلاصه نویسی هایتان مرتب باشد و ترجیحا در یک دفتر یا سررسید نوشته شوند تا به مرور که حجم آن ها زیاد می شود  ترتیب آن ها بهم نخورد. می توانید بالای برگه های خود تاریخ هم بزنید تا مرتب نگه داشتن آن ها راحت تر شود. خلاصه نویسی کنکور می تواند به روش های متفاوتی انجام شود.

دوره مجازی مدیریت آزمون

روش صحیح خلاصه نویسی برای کنکور

تغییر لحن متن: یکی از روش های خلاصه نویسی برای کنکور این است که ما لحن نوشتاری و متن خودمان را عوض کنیم. مثلا به جای نوشتن مطالب به صورت کتابی آن ها را به زبان خودمان بنویسیم. تغییر لحن خلاصه نویسی می تواند به یادگیری بهتر در ما کمک کند و قطعا یادآوری مطالب را برای ما ساده تر می کند.

استفاده از کلمات هم معنی: یکی دیگر از تکنیک های خلاصه نویسی برای کنکور استفاده از کلماتی است که ساده تر به یاد می آید و آسان تر به یاد سپرده می شوند. بعضی اوقات در هنگام خواندن و یادگیری مطالب ممکن است ما با کلماتی رو به رو شویم که به یاد سپردن آن ها برای ما سخت باشد. در این صورت می توانیم در خلاصه نویسی های خودمان از کلمات ساده تر که همان معنی را می دهند استفاده کنیم.

نوشتن کلمات کلیدی و نکات مهم: یکی دیگر از راه های خلاصه نویسی برای کنکور استفاده از کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی، کلماتی هستند که نکته اصلی را دربردارند. در این نوع خلاصه نویسی از نوشتن کلمات اضافی دیگر خودداری می شود. مثلا اگر این جمله که "ما در فصل پاییز که فصل برگ ریزان است  به مدرسه می رویم" جز نکات اصلی درس باشد. کلمات پاییز و مدرسه و برگ، کلمات کلیدی محسوب می شوند. فرد در خلاصه برداری خود همین سه کلمه را می نویسید و  سایر کلمات را به صورت تصویر ذهنی، در ذهن خود نگه می دارد.

امیدواریم که این مطلب به شما کمک کرده باشد. در نهایت فراموش نکنید که هر فردی ممکن است از یک روش که برای او راحت است و در یادگیری مطالب بهتر به او کمک می کند استفاده کند.

با روش های مطالعه صحیح برای کنکور آشنایی دارید؟


برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.