روش های ارتباط نوجوان با والدین و دوستان

روابط نوجوان با والدین و همسالان

همه ما نیاز داریم که با جامعه اطرافمون ارتباط داشته باشیم. ما به طور فطری گرایش داریم به این که با ایجاد ارتباط ، افرادی که شبیه خودمون هستند رو پیدا کنیم. باید اینو قبول کنید که هر چقدر هم شما به عنوان والد احساس خوبی مثل اعتماد به نفس، ویژگی های شخصیتی، سوابق و توانایی ها رو به نوجوان القا کنید باز هم نوجوان شما نیاز داره برای این که هویت خودش رو کسب کنه، با دوستانش ارتباط داشته باشه. سوال اینجاست که پس دوستانی که من باهاشون نیستم رو چیکار کنم؟ چجوری باید تعین کنم که یه وقت تاثیر بد نذارن روش؟ اگه دوستانی که باهاشون ارتباط دارد خوب نبودن چی؟ در ادامه به بررسی راه های ارتباط نوجوانان با والدین و دوستان می پردازیم.


مشاوره تحصیلی خصوصی
جهت ثبت نام در مشاوره تحصیلی به سبک علی میرصادقی، عدد 66 رو به 3000909030 بفرست!!

تاثیر دوستان بر نوجوانان

تاثیرات مثبت همسالان باعث میشه نوجوان بتونه روابط سالم ایجاد کنه و در نتیجه هویتش رو کسب کنه و عزت نفس و استقلال به دست بیاره. بهترین حالت موقعی هست که فشار مثبت همسالان باعث انگیزه برای اعمال خوب و رفتار های مناسب اجتماعی میشه. یا دوستان با حوصله به نا امیدی ها و کشمکش های نوجوان شما گوش میدن.

و اما راجع به همسالان نامناسب که هر نوجوانی می تونه باهاش سر و کار داشته باشه و نگرانی والدین هم هست. نوجوان توی این سن نیاز داره که مورد تایید قرار بگیره. تعلق توی این سن مسئله بسیار حیاتی هست. نوجوان هایی که از طرف همسالان یا خانواده احساس طرد شدن می کنند، بیشتر احتمال داره که برای به دست آوردن جایگاهی در گروه، دست به رفتار های پر خطر بزنند. و اینجاست که اون همسالانی که والدین نگرانشون هستند با به چالش کشیدن فکر نوجوان اون رو برای دست زدن به این رفتار ها ترغیب می کنند. فرزند شما رو از خانواده دور می کنند و توی دام اعمال خطرناک می اندازند. در این قسمت اهمیت ارتباط نوجوان با والدین و دوستان را متوجه شدید.

راه حل مشکلات نوجوانان

تغییر رفتار نوجوانان در سن بلوغ 

مثلا دخترهای نوجوانی که دوست دارند توسط دوستان شون پذیرفته بشند و مورد تایید قرار بگیرند خودشون رو درگیر عشق یا رابطه جنسی می کنند. و باید بگم که خیلی از نوجوان ها برای این که توی گروه بمونن دست به این کارها می زنند؛ حتی اگه به قیمت تنبیه والدین ، بی اعتمادی والدین یا حتی زندان رفتن بشه.

مثلا دیدین نوجوان ها طرز لباس پوشیدنشون رو تغییر میدن یا دوست های جدید و متفاوت پیدا میکنن و دیگه با دوست های قبلیشون ارتباط ندارن. راستش همه این ها فقط برای اینه که خودشون رو توی گروه احساس کنند. بعضی از نوجوان ها هم رفتار مخفی دارند و وقتی که پیش بزرگسالان هستن نوجوان های موفق اند. ولی توی خلوت با همسالان شون رفتار های منفی و حتی خطرناک ازشون سر میزنه. البته الان به هر نوجوانی که رفتار مناسب داره مشکوک نشید! این رو به این جهت بیان کردیم که از اهمیت ارتباط نوجوان با والدین و دوستان و تاثیر ارتباط نوجوان با والدین و دوستان آگاه بشید و بیشتر مراقبت کنید. در ادامه در مورد تکنیک های ارتباط نوجوان با والدین و دوستان صحب می کنیم.

مشاوره روانشناسی و تحصیلی برای حل مشکلات خانوادگی

تاثیر ارتباط نوجوان با والدین و دوستان

یکی از موارد مهم تاثیر ارتباط نوجوان با والدین و دوستان هست. نوجوان هایی که تاثیرهای منفی از همسالان می گیرند به مرور به سمت قانون شکیدن، اعتیاد، مشکلات توی مدرسه، رفتار های مقابله ای و ... گرایش پیدا می کنند یه باعث اعتیاد در نوجوانان می شود . برای جلوگیری از این اتفاق ها فرزند خوتون رو به داشتن رابطه سالم و مثبت تشویق کنید. تشویق روابط دوستانه بین نوجوان ها امر مهمیه. چون همه به عنوان والدین دوست داریم که فرزند مون با افرادی رفت و آمد کنه که تاثیرهای خوبی روش بذارن و از افرادی که کارهای مضرر یا غیرقانونی می کنند دور باشه. پس شما می تونید با نثار کردن عشق و محبت به نوجوان و وقت گذاشتن براش، تعیین کردن حد و مرزها و تشویق برای داشتن استقلال فکری، روابط مثبت با همسالان رو در نوجوانان تقویت کنید. البته برای آگاهی بیشتر از مشکلات نوجوانان با خانواده و راهکارهایی برای غلبه بر اون ها پیشنهاد می کنیم مقالات  اعتیاد به فضای مجازی و اعتیاد رفتاری رو که در موسسه آموزشی بارسا تهیه شده اند مطالعه کنید. در ادامه با روش های ارتباط نوجوان با والدین و دوستان آشنا می شوید.

روش های ارتباط نوجوان با والدین و دوستان

  1. یکی از راهکار های ارتباط نوجوان با والدین و دوستان داشتن رابطه مثبت با نوجوان هست. وقتی شما با نوجوان به گرمی و با محبت رفتار کنید باعث میشید که سلامت روان نوجوان تضمین بشه و اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعیش افزایش پیدا کنه. 

  2. احساساتی که بهش نشون می دید واقعی باشه. این باعث میشه که شما دوست فرزند تون بشید و بتونید از نزدیک روی رفتار نوجوان تون نظارت داشته باشید. تحقیقات ثابت کرده که مشارکت با فرزند و مشخص کردن حد و مرزها و انتظارات، باعث میشه که توانایی فرزند شما برای پایبند بودن به انتظارات افزایش پیدا کنه.

  3. نوجوان رو تشویق کنید مستقل فکر کنه. اینجوری نوجوان درباره خودش فکر خوبی پیدا می کنه و در برابر فشار ناسالم همسالاش بیشتر مقاومت می کنه.

  4. با دوستان فرزند تون آشنا باشید. اسم هاشون رو یاد بگیرید، اون ها رو به خونه دعوت کنید، باهاشون گفت و گو کنید و با خانواده هاشون آشنا بشید.

  5. این نکنه مهم هست که شما به عنوان والدین به دوستان نوجوان تون توهین نکنید. چون اون وقت به انتخاب ها و شخصیت فرزند خودتون توهین کردید و این کار باعث دوری شما از نوجوان تون میشه.

  6. دنیا رو از دید نوجوان ببینید و بفهمید که چرا این دوست ها رو انتخاب کرده. این مورد خیلی مهمه. هنگام صحبت و تعامل با نوجوان سعی کنید به معنی واقعی نوجوان رو درک کنید. گاهی ما وقتی حرفی رو از نوجوان (و اصلا از هر کس دیگه ای) می شنویم برحسب تجربیاتمون یا طوری که خودمون عمل می کنیم، سریعا کار اون رو ارزیابی یا بازجویی می کنیم، سریعا پند و اندرزهامون رو تحمیل می کنیم یا رفتار اون رو تعبیر و تفسیر می کنیم. بدون اینکه اول از همه برای ایجاد تفاهم واقعا تلاش کرده باشیم.

  7. اصلا ببینید که واقعا نگرانی تون راجع به دوستان فرزند تون به جا هست یا نه!!

راه های ارتباط با فرزندان را بیشتر بشناسید.

و در آخر به نوجوان خودتون یاد بدید که همون قدر که عضو گروه بودن مهم هستش، قدرت تصمیم گیری و استقلال هم مهمه و همیشه به فرزند تون یادآوری کنید که عاشقش هستین و برای شخصیتش ارزش قائل میشین. راستش دقیقا بروز اختلاف بین نوجوانان و والدین وقتی شروع میشه که والدین به دوستی های سالم بین نوجوان ها شک می کنن و شروع به چک کردن، سوال و جواب یا توهین می کنند.

ارتباط-نوجوان-با-خانواده-و-دوستان

اصلا دلیل مشکلات والدین با فرزندان چیه؟

چرا نوجوانان از والدین فاصله می گیرند؟

ایجاد بعضی از محدودیت هایی که برای نوجوان غیر قابل توجیه هست مثل محیط خشک خونه، اینکه با فرزند تون دوست نباشین، یا نوجوان شما ازتون بترسه از مهم ترین دلیل ها برای ایجاد این فاصله ست. و در واقع بچه ها توی سن نوجوانی همسالان رو عاقل تر از والدین می دونن و سوال هایی که تو ذهنشون هست رو از دوست هاشون می پرسن.

کم رنگ شدن رابطه والدین با نوجوان ها عواقب بدی به دنبال داره. در این حالت که والدین از نوجوان دور میشن، نوجوان افسرده تر و ستیزه جو تر میشه و هر چی شکاف بین والد و فرزند بیشتر بشه، نوجوان بیشتر سمت همسالان میره و احتمالا رفتنش به بیراهه هم بیشتر میشه.

تاثیر دوستان بر نوجوان

نقش ارتباط نوجوان با والدین و دوستان

طبق مواردی که در اوایل مقاله ذکر شد شما باید یاد بگیرین که از یک مدیر سخت گیر به یه دوست مهربون تغییر کنین تا بتونید اعتماد فرزند خودتون رو به دست بیارین و با آموزش دادن مهارت ارتباط توی این زمینه بهش کمک کنید که این مسیر و دوره پر چالش جوانی رو به خوبی بگذرونه. و همیشه بهش یادآوری کنید که چقدر دوستش دارید و برای نظرات و تفکراتش احترام قائل شوید.

گاهی بعضی از نوجوانان به كمی كمك نياز دارند تا مهارت های اجتماعی (مهارت های زندگی) رو یاد بگیرن. پيوستن به گروه نوجوانانی كه فعاليت های اجتماعی مثبت دارند، به نوجوانان كمك زيادی می كنه. مثلا تیم های مدارس مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال و... شما به عنوان والدين با شناخت اين گروه ها می تونید نوجوان خودتون رو برای عضو شدن توی این گروه ها تشویق کنید. می دونید که تشویق های درست روی نوجوان ها تاثیر مثبتی داره. یکی از مهم ترین مهارت ها در نوجوانان، مهارت گفتن کلمه «نه» به درخواست هایی است که با ارزش ها و باورهای نوجوان ساز گار نیستند. استفاده از این کلمه باعث افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان میشه و نوجوان به دیگران ثابت می کنه که آن قدر اعتماد به نفس داره که می تونه به راحتی در برابر خواسته های اشتباه، نه بگه. بیان این کلمه، توانایی نوجوان رو به دیگران نشون میده که تونسته در مقابل سخنان، رفتارها و کارهاى نامناسب، از خودش استقلال و اتکا به نفس نشون بده ( یعنی یک جور جرأت ورزی ).

دوره آفلابن افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

نکات مهمی رو راجع به جرأت ورزی توی این مقاله نوشتیم: جرأت ورزی

کلام آخر

نوجوان در این سن کنجکاوی ها و روابط و آزمون و خطاهای خودش رو انجام میده. ولی زمانی می تونه این دوره رو به بهترین شکل ممکن بگذرونه که شما به عنوان خانواده همراهش باشید و عشق و حمایت رو ازش دریغ نکنید و خودتون اجازه بدید که زیر نظر شما و با نظارت خود شما تجربیاتش رو کسب کنه.

کتاب سیزده


ممنونم که تا آخر این ممقاله همراه ما بودید. در این مقاله به بررسی روش های ارتباط نوجوان با والدین و دوستان و ترفند های ارتباط نوجوان با والدین و دوستان پرداختیم. امیدوارم این مطالب برای شما مفید بوده و با اهمیت ارتباط نوجوان با والدین و دوستان و تاثیر ارتباط نوجوان با والدین و دوستان آشنا شده باشید. شما می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید مشاورین ما به آن ها پاسخ می دهند. مارا به دوستان خود معرفی کنید.

برای رزرو و ثبت نام جلسات مشاوره تحصیلی بارسا
مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری ) با شماره ۲۲۶۷۷۹۱۷-۰۲۱ تماس بگیرید
یا عدد 
۶۶ را به سامانه ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ ارسال کنید.

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا می باشد.